TRØBBEL: Mange får problemer med håndverkere. Nå har du valget mellom å ta tvister til Forbrukerrådet og FTU, eller håndverkerklagenemnda.  Foto: Colourbox.com
TRØBBEL: Mange får problemer med håndverkere. Nå har du valget mellom å ta tvister til Forbrukerrådet og FTU, eller håndverkerklagenemnda. Foto: Colourbox.comVis mer

Håndverkerklagenemnda er tilbake

Men Forbrukerrådet mener du ikke trenger den.

Har du problemer med håndverkeren din kan du klage vedkommende gratis inn til Forbrukerrådet, som kan ta saken videre til Forbrukertvistutvalget (FTU) for et bindende vedtak. DinSide har skrevet mange artikler om folk som har fått igjen store summer på denne måten.

Eksempel: Får nesten 100.000 kroner etter dårlig renovering av bad

I 2008 kom det en egen klagenemnd for slike saker, kalt Klagenemnda for håndverkertjenester på fast eiendom, eller bare håndverkerklagenemnda. Denne ble lagt ned i 2011 av et enstemmig styre, med Forbrukerrådet i spissen.

Nå kommer nemnda tilbake, denne gangen uten Forbrukerrådet, og med Huseiernes Landsforbund bak rattet.

Gratis behandling

– Vi ser at det ofte blir problemer når man har hatt håndverkere til å jobbe for seg, og ikke blir enige om hva slags konsekvenser feil skal få, forteller advokat Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund til DinSide.


Håndverkerklagenemnda kan avgjøre slike tvister mellom deg og håndverkerne, om de er medlem i én av de seks tilknyttede organisasjonene. Det skal mange av de seriøse aktørene være, og i så måte skal nemnda i seg selv bidra til å få flere til å velge seriøse håndverkere som driver hvitt.

Behandlingen er gratis, og det eneste som kreves er at saken ikke behandles av andre samtidig, og at det omtvistede beløpet er høyere enn 5.000 kroner. Foreløpig må du fylle ut et dokument manuelt, men i løpet av vinteren skal det bli mulig å klage via et nettbasert skjema på handverkerklagenemnda.no.

Avgjørelsene fra nemnda er ikke juridisk bindende, men selskaper som ikke følger dem risikerer å bli kastet ut av organisasjonen de er medlem av.

Viktigst er det kanskje at vedtakene skal offentliggjøres, slik at forbrukere og andre kan se hvilke selskaper folk sliter mest med.

RASKERE: Advokat Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund synes Forbrukerrådet og FTU er for trege. Foto: Nina Granlund Sæther Vis mer


Ting tar tid

Fra 2011 og frem til i år måtte du altså ta slike saker til Forbrukerrådet, og videre til FTU. Men dette har ikke vært godt nok for bransjen, som nå drar i gang håndverkerklagenemnda på nytt.

– FTU er vel og bra, men de har en veldig lang behandlingstid. Man kan gjerne si at FTU skal løse alle problemer, med da bør de sette inn litt mer ressurser, sier Leisner.

DinSide har tidligere satt fokus på den lange behandlingstiden: I de sakene vi gikk gjennom i fjor tok det i gjennomsnitt sju måneder fra saken gikk til Forbrukerrådet, og til FTU fattet et vedtak. I én av sakene tok prosessen ett år.

Les mer: Så lang tid tar en klagesak hos Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget

– Hvor lang tid skal det ta i nemnda deres?

– Vi har snakket om å ha fire-fem møter i året. I løpet av et par-tre måneder skal man få en avgjørelse, svarer Leisner.

SER IKKE BEHOVET: Fagdirektør for bolig Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet synes de og FTU gjør jobben godt nok. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Forbrukerrådet kritisk

Forbrukerrådet, som oppløste håndverkerklagenemnda, står fortsatt på sitt: Den trengs ikke. Fagdirektør for bolig Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet mener behandling via dem og FTU er mer enn godt nok, og ryddigere for forbrukeren.

– Skulle dere ønske håndverkerklagenemnda ikke gjenoppstod?

– Neida. Men vi mener det er ryddigere at vi har én måte å klage på håndverkertjenester, ikke at du kan klage sånn og sånn om håndverkeren er medlem der og der, sier Bartholdsen til DinSide.

– Huseiernes Landsforbund mener behandlingstiden i FTU skaper et behov for en egen nemnd. Er du enig?

– Nei. I snitt bruker Forbrukerrådet tre måneder før den eventuelt sendes til FTU, og de bruker i snitt tre måneder på å fatte et vedtak. Om de argumenterer med dette tror jeg de baserer seg på foreldede opplysninger, svarer fagdirektøren.

Skriv kontrakt!

Én enkel ting kan gjøre det langt enklere å håndtere håndverkerne: Skriv kontrakt. Mange slurver med dette, til tross for at mange konflikter om blant annet pris og tidsbruk kunne vært unngått, og tvister lettere løst, om det lå en skriftlig kontakt til grunn.

Her kan du laste ned gratis kontrakter: