<b>VEKSTGARANTI:</b> Noen hagesenter gir deg 12 måneders vekstgaranti, andre sesonggaranti - men du kan i alle fall klage og få ny, dersom den flerårige hageveksten ikke vokser som man kan forvente.  Foto: colourbox.com
VEKSTGARANTI: Noen hagesenter gir deg 12 måneders vekstgaranti, andre sesonggaranti - men du kan i alle fall klage og få ny, dersom den flerårige hageveksten ikke vokser som man kan forvente. Foto: colourbox.comVis mer

Gror det ikke som forventet?

Klag, og få ny plante tilbake.

Husk å ta vare på kvitteringene når du handler hagevekster. Dersom ikke planten vokser tilfredsstillende, eller dør, kan du klage og få ny vekst i retur.

- Har du kjøpt en vekst som du ikke opplever at gror som den skal, eller som blir misfarget - altså som du kort sagt ikke føler deg tilfreds med, får du pengene tilbake eller en ny vekst hos oss, sier Dan Holm i Bauhaus til DinSide.

- De fleste kommer jo tilbake hvis de er misfornøyd, og alle klager tar vi seriøst, og kommer stort sett fram til en god løsning, sier markedsansvarlig hos Hagelands kjedekontor, Laila Brekkhus Ringstad.

Bauhaus har 12 måneders vekstgaranti på flerårige hagevekster, mens Hageland har tre måneder. Også Plantasjen har 12 måneders garanti på flerårige uteplanter.

Tenk før du planter trær i hagen, for de kan gjøre stor skade.

- Pengene tilbake eller ny vekst

Bauhaus' vekstgaranti innebærer at du ved kjøp av flerårige hageplanter, trær, busker, roser og stauder har sikkerhet for god vekst. Dersom planten dør i løpet av det første året, erstatter vi med en ny plante.

- Da sjekker vi selvsagt at varen er kjøpt hos oss, sier Dan Holm i Bauhaus.

- Jeg husker ikke mer enn et par eksempler med dette, og da har kunden fått ny vare. Vi er veldig fleksible, fordi kunden skal føle seg trygg. Og er det tvil om en sak, om det er feil vedlikehold - så gir vi kunden rett. Vi lar alltid tvilen komme kunden til gode, sier Holm i Bauhaus.

Garantiene gjelder ikke ved frost- og uttørkningsskader.

Plantasjens vekstgaranti er også på 12 måneder fra kjøpsdato, og også de fraskriver seg ansvar for frostskader.

Slik får du drømmehagen

Hagesenterkjeden Hageland har tre måneders garanti fra kjøpsdato.

- Vinteren er jo et problem her. Vi garanterer at planten er i levert i henhold til norsk standard om kvalitet, størrelse og sunnhet. Om planten dør tross råd om planting og stell, har kjøper rett på en ny plante, forteller markedsansvarlig hos Hageland, Laila Brekkhus Ringstad.

Hageland tar forbehold om skader forårsaket av sterk kunde, tørke, mekanisk påvirkning eller dårlig drenering.

Se opp for giftige hageplanter

Gir kunden rett uansett

Men selv om du ikke handler hageland som har en uttrykt vekstgaranti, er det ikke sikkert at du får dårligere service av den grunn.

- Vi har ikke klager, vi - vi leverer så bra varer at vi ikke får klager, sier Steinar Johansen, daglig leder hos Rød Planteskole og Hagesenter på Gressvik ved Fredrikstad. Men vi har jo vekstgaranti på planter - vi har garanti ut vekstsesongen, sier han videre.

Johansen forteller at de fem tilfellene de har hatt, hvor kunder har klaget på en vekst, har de fått ny plante - selv om det ved alle disse tilfellene har skjedd på grunn av feil stell fra kundens side.

- Men jeg prøver å komme til bunns i det, hva som var årsaken, og forklarer hva man må gjøre for at det ikke skal skje igjen, sier Johansen til DinSide.

Ikke kjøp disse hagemøblene

Huskeliste

  • Spar kvitteringer på alt av hageinnkjøp i løpet av sesongen - og har du handlet hos et av varehusene med 12-måneders garanti, bør du selvsagt spare kvitteringene over vintersesongen også. I fall du skulle få bruk for å klage.
  • Ta gjerne også vare på etiketten på planten.
  • Ved reklamasjon: Ta med kvittering, evt. etikett og planten - og be om en ny.