Glava akustikkpaneler for direkte montering Foto: Produsenten
Glava akustikkpaneler for direkte montering Foto: ProdusentenVis mer

God lyd i boligen

Akustikk er viktig, uansett aktivitet.

Vi har tidligere skrevet om lydisolering, hvordan du sørger for at lyd i minst mulig grad sprer seg fra rom til rom eller opp og ned i etasjene. Det krever gjerne en del bygningsmessige inngrep, som nye vegger, reiserverk, isolasjon og plater.

Men lydisolering og akustikk i et rom er ikke det samme. Her skal vi se på noen grep for å få et bedre lydmiljø i boligen.

Problemet

Hva som regnes for problematisk er til en viss grad individuelt, men de fleste mistrives hvis det blir vanskelig å høre hva sidemannen sider når det sitter seks personer rundt spisebordet og konverserer. For ikke å snakke om hvis det sitter tolv.

Når i tillegg alle lyder lyder klinger skarpt, at det sier "prrr" i rommet hvis du klapper i hendene, at det er slitsomt å høre på TV - da har du problemer med akustikken.

Årsaken


Når lyd reflekteres fra slette, harde vegger så får vi et svært komplisert mønster av forsinkede lyder. Vi oppfatter ikke dette som ekko når rommet er lite – siden lyden beveger seg med 344 meter i sekundet i luft, må rommet være svært stort før vi hører tydelig ekko. Det vi hører er etterklang, hvor lydbølgene "spretter" frem og tilbake mellom vegger, tak, gulv og forskjellige gjenstander i rommet. Energien absorberes etter hvert av luft og det som måtte befinne seg av myke og lette overflater og etterklangen dør ut.

Lydbølger Foto: Colourbox Vis mer


Man kan tenke seg at man skyter en sprettball med samme hastighet inn i et rom, da vil den fyke omkring en stund og lage et komplisert mønster før den faller til ro hvis det er et tomt rom med harde vegger. I et rom med mange myke gjenstander vil den stoppe opp langt fortere.

Hva ønsker man?

I et rom hvor man skal oppholde seg og snakke til hverandre vil man at det skal være lite etterklang. Den skal være kort og fordelt i toneområdet på en behagelig måte. Det skal ikke "henge igjen" toner i rommet.

I en konsertsal er det helt andre krav. Der skal etterklangen være hørbar, og lang nok til å fargelegge musikken slik at tonene bindes sammen på en måte som kler musikken. En konsertsal med en etterklang som passer alle typer musikk er derfor umulig, siden det er så mye forskjellig musikk.

I en teatersal skal lyden bære fram til bakerste rad, men ikke klinge i samme grad som i en konsertsal.

Det samme gjelder i en foredragssal og et møterom, og problemet blir større jo flere forskjellige plasseringer det er av lydkilder og mottakere.

Hvordan kontrollerer man akustikken?

Akustikk er et stort og komplisert fagområde, og kan kreve omfattende ekspertise og komplisert måleutstyr for å løse akustiske problemer. Men det er noen grunnregler som ikke er så vanskelige å forstå og noen praktiske løsninger som er ganske enkle.

Som vi har vært inne på skyldes problemer med taletydelighet i oppholdsrommet at lyden reflekteres for mange ganger før den absorberes. Hvis rommet representerer rendyrket minimalisme med glatte parallelle betongvegger, store vindusflater, hard parkett og møbler med metallbein og harde flater - da blir det gjerne en ubehagelig akustikk i rommet. Man hører knapt hva sidemannen sier, og de på andre siden av bordet må skrike for at man skal oppfatte hva de har på hjertet.

Det motsatte er et mer komplisert rom med flere og skrå vegger og tak, myke tepper, tunge gardiner, store overstoppede møbler med mange puter og mange gjenstander av forskjellig størrelse og format. Da er det knapt noen etterklang i rommet, og svært mange mennesker kan oppholde seg der og snakke sammen uten å heve stemmen.

I praksis gjelder det gjerne å finne en mellomting.

Det gjelder å bryte opp flatene og å absorbere lydenergi over hele registeret.

Det finnes spesielle paneler som brukes i lydstudio og i offentlige miljøer. De mest ekstreme er laget i skumplast og har forskjellige pyramidelignende formasjoner av forskjellig størrelse.

Akustikkpanel Soundwave Flo fra Offecct Foto: Produsenten
Akustikkpanel Soundwave Scrunch fra Offecct Foto: Produsenten
Soindwave Geo akustisk panel fra Offecct Foto: Produsenten
Lydabsorberende panel fra Prolyd Foto: Produsenten
Lydreflekterende panel fra Prolyd Foto: Produsenten


Det finnes også mer diskrete konstruksjoner, som i mange tilfeller kan passere som visuell kunst.

De som produserer isolasjonsmaterialer har også løsninger for akustikk, i form av takplater som er relativt faste isolasjonsmatter med en duk eller vev på flatene. Disse er beregnet på montering i tak, enten i rammekonstruksjoner eller de limes fast.

Er du riktig kreativ kan du kjøpe akustikkplater, ramme dem inn og male på dem - og henge dem på veggen! Eller ta kontakt med en kunstmaler.

Gardiner kan gjøre mye med akustikken. Er det vinduer fra gulv til tak vil gardiner i relativt tungt stoff ha stor effekt, også nedover i toneområdet. Selv når de ikke er trukket for vil de forbedre akustikken noe.

Gulvtepper er også utmerket til å dempe etterklang. En kombinasjon av store og små tepper kan fungere utmerket, det må ikke være vegg-til-vegg.

Møblene fungerer både som absorbenter og reflektorer, dermed har både materialvalg og plasseringen betydning. Jo mer komplisert den totale tredimensjonale geometrien blir, jo bedre blir akustikken i oppholdsrommet.

Lenker:

Ecophon
Glava
Offect