- Nordmenn har mye å hente på å forholde seg til hva et produkt koster <i>nå</i> i stedet for å henge seg opp i rabatter og før-priser, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet til DinSide. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet
- Nordmenn har mye å hente på å forholde seg til hva et produkt koster i stedet for å henge seg opp i rabatter og før-priser, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet til DinSide. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/ForbrukerombudetVis mer

– Glem rabatten på sengetøyet

Forbrukerombudet trapper opp tilsyn med markedsføring av dun og sengetøy.

"50 prosent på vinterdyne!" "30 prosent på nytt sengetøy".

Forbrukerrådet har sett seg lei på ikke reelle annonser og reklame fra sengetøysbransjen. Nå varsler de strengere tilsyn med prismarkedsføring av dun og sengetøy.

– Vi har sett uvanlig mange eksempler på villedende markedsføring i denne bransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Trikser med førpriser, rabatt og kontinuerlige salg

Det er prisen, ikke avslagets størrelse som teller. (Vi gjør oppmerksom på at disse annonsene er tilfeldig valgt, og ikke nødvendigvis betyr et brudd på markedsføringsloven.) Foto: colohrbox/div forhandlere Vis mer


De ulovlige salgstriksene som tas i bruk er mange, men ikke spesielt originale.

– Det har typisk vært villedende rabatt- og salgsmarkedsføring der før-prisene ikke har vært reelle, sier Gjedrem.

I tillegg er det svært vanlig med såkalt kontinuerlig salg, at en vare selges til redusert pris fra dag én. Da er ikke rabatten reell. Da er rabattprisen den reelle prisen.

– I tillegg er det et problem at det ikke skilles godt nok i markedsføringen mellom produkter som er på salg, og produkter som selges til fullpris, sier Gjedrem.

Les også: Dyrere å kjøpe produkter til pakkepris enn hver for seg

Lover å skjerpe seg

«- Det man bør være obs på er at det er ikke sikkert rabattene i denne - eller andre - bransjer er reelle.Jo Gjedrem, Forbrukerombudet»


Forbrukerombudet har fulgt bransjen en tid, og sett seg lei på ulovlig markedsføring. I slutten av oktober informerte de dun- og sengetøybransjen om at de vil intensivere kontrollen.

De har hatt en omfattende saksbehandling, og seks firma som tidligere har forbrutt seg mot markedsføringsloven, har nå skrevet under på at de skal skjerpe seg. Disse er Vestlandske dun AS, Kid, Dun of Norway, Jysk, Hansen & Dysvik og Skjæveland of Norway AS.

Sistnevnte har også fått fattet et vedtak mot seg, noe som vil si at dersom de bryter markesføringsloven igjen, vil kunne bli ilagt en tvangsmulkt.

– Vi har fulgt saken i en tid, og kan se at det er bedre nå, men vi vil likevel følge nøye med fremover, sier Gjedrem til DinSide.

Råd når du skal kjøpe

Rådet fra Gjedrem til deg som skal gå til innkjøp av nye dyner eller sengetøy før vinteren er klart:

– Fokuser på hva det koster - nå. Det er nåprisen, ikke førprisen eller rabatten, som er viktig. For eksempel: Ser du en dyne som er satt ned fra 2.000 til 1.000 kroner, er det ikke nødvendigvis et kjempekupp om du hele tiden har kunnet få den til 500 kroner i en konkurrerende butikk.

– Sjekk prisene. Ikke vær så opptatt av avslagets størrelse, avslutter Gjedrem.

Ikke unikt i sengetøysbransjen

Fiktive førpriser, jukserabatter og kontinuerlig salg er dessverre ikke bare et problem i sengetøysbransjen.

– Det som har skjedd her er det samme vi har sett tidligere: Kraftig konkurranse på dette å gi rabatter, har gitt en negativ utvikling der rabattene ikke lenger er reelle, sier Gjedrem.

DinSide har tidligere omtalt lignende prisjuks i andre bransjer, blant annet garderobebransjen. I september advarte vi mot å stole på garderobereklamene.

Daglig leder Erik Bøckmann i Garderobe-Mannen sa den gang til DinSide at de etter mange år der de fulgte reglene for markedsføring, valgte bevisst å bryte dem "fordi alle andre gjorde det".

Forbrukerombudet har fulgt bransjen nøye, og advart mot denne praksisen. Men fortsatt er det mange ulovlige garderobe-annonser.

– Dette er klassiske problemstillinger i kampenjedrevete bransjer, sier Gjedrem. Forbrukerombudet har fulgt flere bransjer tett, og ser nå at de fleste har klart å rydde opp.

– Tidligere har dette vært et stort problem blant annet i brune- og hvitevarebransjen, møbelbransjen, samt sportsbransjen.

Les også: Bransjen "glemmer" før-priser