<strong>MANGE KLAGER:</strong> Både Forbrukerombudet og DinSide mottar mange klager fra personer som har fått fakturaer fra dette selskapet. Foto: Boligvurdering.com
MANGE KLAGER: Både Forbrukerombudet og DinSide mottar mange klager fra personer som har fått fakturaer fra dette selskapet. Foto: Boligvurdering.comVis mer

Går fem på, igjen og igjen

Boligvurdering har droppet inkassokrav, men krever fortsatt 200 kroner for åpnede konvolutter.

Vi har flere ganger skrevet om at norske forbrukere har latt seg lure av nettstedet boligvurdering.com, og Forbrukerombudet har lenge sett på saken og prøvd å komme frem til en løsning med det svenskeide selskapet.

Boligvurdering.com tilbyr en verdivurdering av din bolig til 499 kroner. Denne kostnaden har gått en rekke nordmenn hus forbi, blant annet fordi prisopplysningene er innbakt i nettsidens header og ikke fremkommer tydelig der man bestiller verdivurderingen.

Hvorfor betale når du kan få en verdivurdering gratis?
Prøv vår boligtakstkalkulator nå!

Får ikke hevet kjøpet

En av DinSide Boligs lesere fulgte korrekt og anbefalt fremgangsmåte; klaget skriftlig og henviste til angreretten. Han fikk da følgende svar fra Boligvurdering.com:

    Hej,

    För att utnyttja ångerfrist lagen må du senda tillbaka värderingen i
    obruten förpackning. Då kommer vi slette fakturan.
    Vill du hellre betala in 200kr för att täcka kostnaden är detta också OK.

    Mvh

    Carina

Bør han betale dette, eller fortsette å klage?

Same procedure ...

- Dette er ikke holdbart, sier Brit Røthe, jurist og saksbehandler i Forbrukerombudet, til DinSide.

Ifølge Forbrukerombudet bør vår leser - og alle andre som har fått samme svar - fortsatt holde stand. Klag, ikke betal. Ifølge norsk lov har man 14 dagers angrerett på fjernsalg, netthandel og dørsalg dersom selger opplyser om dette, eller 3 måneders angrerett dersom selger ikke legger ved lovpålagt angrefristlapp. I dette tilfellet gjelder 3 måneders angrerett, siden Boligvurdering.com ikke la med angrefristlapp.

Forbrukerombudet har imidlertid ikke funnet frem til noen løsning med Boligvurdering.com siden DinSide sist omtalte saken. For siden selskapet som står bak tjenesten er svensk, er det vanskelig for Forbrukerombudet å få gjennomslag for sanksjoner.

- Det vi har gjort nå, er at vi har oversendt saken til Sverige, og vi avventer deres svar. Men vi får stadig vekk nye klager på disse, sier Røthe.

Når det kommer til angrerett på åpnete pakker er dette irrelevant. Nettbutikker kan ikke nekte deg å benytte deg av returretten fordi du har åpnet en pakke eller sett på produktet. Men det er selvsagt grenser for hva du kan gjøre med innholdet, for eksempel kan ikke forseglingen på CDer eller DVDer brytes.

Les mer: Ja, du kan åpne pakken

Klag skriftlig, også på inkasso

Når det gjelder frykten for inkasso, bør denne ifølge Røthe, være ubegrunnet dersom du har klaget skriftlig. Med skriftlig mener vi også e-post.

- Kontakt inkassofirmaet og si at dette er et omstridt krav. Da er det brudd på god inkassoskikk å inndrive beløpet, og inkassofirmaet risikerer å miste lisensen dersom de fortsetter kravene.

Skulle et inkassofirma likevel ikke gi seg, kan du bestride inkassoen - også dette skriftlig. Og klage firmaet inn for inkassoklagenemda.

- Husk at man alltid må bestride kravet skriftlig, formaner Røthe.

Truer de med inkasso? Se Forbrukerombudets råd