<strong>FÅR IKKE TJENESTEN:</strong> Kunder som har operatørnett sier de ikke er informert godt nok om at T-We ikke er tilgjengelig på deres nett.  Foto: Canal Digital
FÅR IKKE TJENESTEN: Kunder som har operatørnett sier de ikke er informert godt nok om at T-We ikke er tilgjengelig på deres nett. Foto: Canal DigitalVis mer

Frustrerte Canal Digital-kunder

Mener Canal Digital ikke har gitt god nok informasjon om at operatørnett-kunder ikke får T-We-tjenesten.

Det er mange som har gledet seg til T-We-tjenesten til Canal Digital, og det med god grunn. Spesielt «Start forfra» og «Ukesarkiv»-tjenestene har vært suverene å bruke hvis man enten kom for sent hjem til starten av en OL-øvelse, eller gikk glipp av hele øvelsen.

Frustrert

Men noen av Canal Digitals kunder som trodde de skulle få tjenesten, har imidlertid ikke så mye å glede seg over.

Her er hva en av våre lesere skrev til oss:

«Canal digital har igjen lurt kundene sine. T-we skulle være tilgjengelig over hele landet, men det er det ikke. Har du operatørnett så får du ikke T-we. Når jeg ringte å bestilte dekoder med t-we abonnement fikk jeg ingen beskjed om at det ikke var tilgjengelig i mitt område

Les: Canal Digitals T-We Box støtter ikke Apple-rutere

Hva er et operatørnett?

STORE KRAV: Canal Digitals informasjonssjef sier T-We Plus-tjenestene stiller store tekniske krav til kabelnettet. Foto: Canal Digital Vis mer



Ikke alle vet hva et operatørnett er, så her kan det være greit med en oppklaring fra Canal Digitals informasjonssjef Catharina Kokkim:

– Det finnes en rekke kabelnett i Norge i dag som eies og driftes av andre enn Canal Digital Kabel-tv eller GET. Mange av disse netteierne har avtale med oss om å kjøpe og distribuere kanalpakker og dekodere fra Canal Digital, men leverer for eksempel gjerne bredbånd selv. Faktura for kabel-tv og bredbånd kommer da gjerne fra netteier, mens eventuelle digitale tilleggskanaler og dekoder bestilles og faktureres fra oss.

Kokkim sier at dette i praksis betyr at Canal Digital Kabel-tv installerer utstyr i netteierens hovedsentral som konverter signaler fra satellitt til kabel-tv-signaler for digital-TV, men at tilbudet fra operatørnettet er noe begrenset sammenlignet med Canal Digitals hovednett.

Les også: DinSide tester T-We Box

Hvorfor får de ikke tilgang til T-We?

Ja, det er kanskje fortsatt ganske forvirrende, og det er nettopp derfor kunder med operatørnett er frustrerte, noe flere gir utrykk for på Canal Digitals Facebook-side.

Så hvorfor kan egentlig ikke kunder med operatørnett få tilgang til denne tjenesten?

– T-We er en tjeneste som stiller store tekniske krav til kabelnettet og hvordan dette er bygd opp for å kunne levere tilstrekkelig kapasitet til kunden. Canal Digital har derfor valgt å lansere denne tjenesten i egne nett i første omgang. Samtidig jobber vi med å gjøre klart for å levere tjenesten i andre nett, men det vil kreve både avtaler med netteierne og tekniske klargjørelser mot hvert enkelt nett, sier Kokkim og fortsetter:

- Vi kan dessverre ikke si noe om når dette blir mulig for de enkelte nettene på nåværende tidspunkt.

Les også: Er Canal Digitals kundeservice synske?

GOD NOK INFORMASJON? Her står det at T-We ikke er tilgjengelig andre steder enn hos Canal Digitals egne nett, men får alle det med seg? Vis mer


Hvem er pliktige til å informere?

Så er spørsmålet: Er dette godt nok kommunisert ut til kunder med operatørnett?

– I forhold til henvendelsen du sendte til meg (se mailen øverst i artikkelen – red.) så er det absolutt vi som burde ha informert om muligheten for å få T-We Plus. Dette tar vi høyde for i våre kundesystemer, der det kommer opp hvilke tjenester vi kan levere på kundens adresse. Så her er det nok en menneskelig feil i dialogen hvis kunden ikke har fått den informasjonen, sier Catharina Kokkim hos Canal Digital.

Hva står det på Canal Digitals hjemmesider?

På hjemmesiden til CD står det: «T-We Plus er et tilleggsabonnement som kun er tilgjengelig i Canal Digitals egne oppgraderte nett.»

Burde det ikke vært spesifisert her at de med operatørnett dermed ikke har tilgang til T-We?

Operatørnett er ikke er begrep som er allment kjent for private husstander, de har jo som skissert over gjerne et kundeforhold til et konkret kabel-tv-nett. Vi har derfor brukt forklaringen: «T-We-tjenestene er tilgjengelig i Canal Digitals egne oppgraderte nett.

I praksis betyr det at hvis en kunde går inn på «Min Side» og bestiller den nye dekoderen, får de ikke opp muligheten til å bestille eller aktivere T-We Plus-tjenestene.

Les også: Canal Digital må punge ut etter abonnementsendring

HOLDER DETTE? Noen vil mene at dette burde utdypes litt mer. Vis mer


Manglende informasjon

Operatørnett-kunde Tim-Andre Rundereim Sæten er også frustrert vedrørende manglende tilbakemeldinger fra Canal Digital i forhold til T-We.

– Jeg sendte melding til Canal Digital da de lanserte første pulje og spurte når det skulle bli tilgjengelig for meg. Fikk da til svar at det ville komme i februar. Jeg fikk da ingen informasjon om at det ikke ville bli tilgjengelig for meg som ikke var på rett operatørnett.

Rundereim Sæten sier han er mest frustrert over at Canal Digital skrudde opp prisen på bredbåndet på grunn av T-We, og at Canal Digital dermed burde innført differensiert pris på bredbåndet slik at de som ikke hadde tilgang til tjenesten kunne betale mindre.

Til det svarer Canal Digitals informasjonssjef:

Canal Digital Kabel-tv leverer ikke bredbånd til operatørnett. Dersom kunden har fått en endring i sitt brebåndsprodukt, så er han direkte kunde av oss. I så fall bør kunden kontakte oss på nytt med hensyn til T-We tjenesten.

Merk for øvrig at Canal Digital delvis ble dømt av Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon til å betale erstatning til enkelte kunder, etter at de la om bredbånds-abonnementene høsten 2013.

Les mer om: Canal Digital, kabel-tv og HD PVR