<b>IKEA OPPFORDRER TIL Å TREKKE UT KONTAKTEN:</b> - I påvente av service, anbefaler vi alle kunder med berørte produkter å koble fra kjøleskapet og/eller fryseren umiddelbart, oppfordrer Ikea. De hevder de ikke har mottatt noen rapporter om personer som har fått skader eller elektrisk støt, men at de ikke vil inngå kompromisser når det gjelder kundenes sikkerhet. Foto: AP/NTB SCANPIX
IKEA OPPFORDRER TIL Å TREKKE UT KONTAKTEN: - I påvente av service, anbefaler vi alle kunder med berørte produkter å koble fra kjøleskapet og/eller fryseren umiddelbart, oppfordrer Ikea. De hevder de ikke har mottatt noen rapporter om personer som har fått skader eller elektrisk støt, men at de ikke vil inngå kompromisser når det gjelder kundenes sikkerhet. Foto: AP/NTB SCANPIXVis mer

Frostfri kjøleskap eller fryser fra Ikea? - Trekk ut kontakten umiddelbart

Ikea ber alle som har de aktuelle fryserne og kjøleskapene i serien Frostfri om å trekke ut kontakten umiddelbart.

Med jevne mellomrom trekkes produkter fra markedet på grunn av feil, og det kan gjelde alt fra posesupper til Ikea-lamper og biler.

Nå har Ikea oppdaget en feil på et utvalg frysere og kjøleskap i serien «Frostfri», som kan gjøre hvitevaren strømførende og dermed lede til elektrisk støt.

Problemet gjelder et utvalg produkter produsert mellom uke 45 i 2015 og uke 7 i 2016.

I Norge er det snakk om rundt 500 produkter.

Panelfronten bak døra oppå disse produktene kan løsne eller falle av slik at hvitevaren kan bli strømførende.

De oppfordrer alle som har et slikt produkt om å trekke ut kontakten umiddelbart:

- Vi forstår at det kan oppstå ubeleilige situasjoner, men sikkerhet er førsteprioritet. Vi oppfordrer derfor alle som har et berørt produkt til å koble fra umiddelbart, sier kommunikasjonsrådgiver i Ikea, Kristian Willanger, til Dinside.

- Vi oppfordrer alle kunder til å ta kontakt få fort som mulig, slik at vi får avtale tid for å fikse kjøleskapet eller fryseren, og løse de problemene som eventuelt oppstår, sier han videre.

HAR DU ET SLIKT? På grunn av feilen som kan lede til elektrisk støt ber Ikea alle kunder som har Frostfri kjøleskap eller fryser produsert mellom uke 45 i 2015 og uke 7 i 2016, til å trekke ut kontakten. Foto: IKEA Vis mer



Gjelder dette deg?

For å sjekke om du har en av disse fryserne eller kjøleskapene, åpner du den nederste skuffen, hvor du finner en etikett med datostempling øverst i høyre hjørne.

Det er kun produktene med datostemplinger fra 1545 til 1607 som er berørt:

SJEKK HER: For å sjekke om du har en av disse fryserne eller kjøleskapene, åpner du den nederste skuffen, hvor du finner en etikett med datostempling øverst i høyre hjørne. Det er kun produktene med datostemplinger fra 1545 til 1607 som er berørt. Foto: IKEA Vis mer



Kan ta opptil ti dager

Willanger sier til Dinside at de har serviceteknikere som sitter klare til å reise ut, men selv om det ifølge kommunikasjonsrådgiveren er en enkel reparasjon, kan det ta noe tid før teknikerne rekker å fikse alle de berørte produktene.

- Det kan ta opptil ti virkedager, men vi håper det skal gå mye raskere, sier Willanger, og forteller at det er en enkel reparasjon å få løst selve problemet.

- Vil strekke oss langt

- TREKK UT KONTAKTEN! Kommunikasjonsrådgiver i Ikea, Kristian Willanger, sier på vegne av Ikea at alle som har et produkt som er berørt, bør umiddelbart trekke ut kontakten og ta kontakt. Foto: IKEA Vis mer


Du bør ta kontakt med Ikea for å avtale servicebesøk og hva du skal gjøre med tanke på maten som du sikkert har i skapet eller fryseren.

Willanger sier til Dinside at de vil trekke seg langt for å kompensere kundene for den ubeleiligheten som dette medfører.

- Ja, vi vil kompensere kunder som lider på grunn av dette, derfor ber vi alle ta kontakt slik at vi kan ta for oss en og en sak.

- Vil man få kompensasjon for den maten man har i kjøleskap og fryser?

- Det må vi se på fra sak til sak og hva man har i kjøleskapet, men vi skjønner at det kan oppstå ubeleilige situasjoner, sier Willanger.

Hva så hvis man har behov for kjølemuligheter i påvente av at det skal komme en tekniker og reparere skap eller fryser?

- Hvis man har et stort behov for kjølemuligheter, må kunden ta kontakt med oss. Vi vil gjøre hva vi kan for å løse problemet, gjennom kompensasjon og låneprodukter, sier han.

- Vil man kunne få kompensert utgiftene dersom man må gå ut og spise hver dag til man får reparert produktet?

- Det vil vi eventuelt se på, men vi vil strekke oss langt, vi skjønner at kan oppstå ubeleilige situasjoner, gjentar Willanger.

LES OGSÅ:
Orso leter fremdeles etter eiere av potensielt brannfarlige varmtvannsberedere
Ikea tilbakekaller lampene Hyby, Lock og Rinna
De fleste farlige produkter er «made in China»