<b>PARABOL-MONTERING:</b> Dan Holm synes det er langt mellom "litt dyrere", og 12.220 kroner. Foto: Privat/ Dan Holm
PARABOL-MONTERING: Dan Holm synes det er langt mellom "litt dyrere", og 12.220 kroner. Foto: Privat/ Dan HolmVis mer

Fri montering ble 12.220 kroner

- Jeg er sjokkert, sier parabolkunde Dan Holm.

Dan Holm og familien bestilte parabol med gratis montering fra Canal Digital. Når montøren kommer opplyser han om at installasjonen vil bli litt dyrere.

Når installasjonen er gjennomført, kommer imidlertid regningen på 12.220 kroner.

Spørsmålet er hvem som har ansvaret.

- Hadde aldri valgt det

- Vi syntes Canal Digital hadde den beste løsningen for oss. Det høres jo så flott ut at en standard installasjon er gratis, sier Dan Holm til DinSide.

Her kan du lese om vilkårene for fri montering hos Canal Digital.

- Vi bestilte en family-pakke med to ekstra rom, fikk tilsendt parabol og tre bokser og ble på vegne av Canal Digital kontaktet av en montør som kom på befaring. Han gjorde oss oppmerksom på at det ville bli litt dyrere for oss, da det er et nytt hus og de måtte trekke andre kabler.

- Da vi stoler på at montøren vet hva som er smartest og i kundens favør, sa vi ja og regner med at "litt dyrere" vel er omkring 4.000-5.000 kroner i aller verste tilfelle, sier Dan Holm.

Monteringen kom på 12.220 kroner.

- Jeg kunne aldri i verden ha forestilt meg at det skulle koste over 12.000 kroner, da hadde jeg aldri valgt det, sier Dan Holm til DinSide.

Måtte betale med en gang

Huseierne blir presentert for regningen ved fullføring av monteringen, med beskjed om å betale på stedet.

- Vi trodde ikke det var mulig, vi var slik i sjokk at vi ikke visste hva vi skulle si. Men han skulle jo ha pengene sine, så vi måtte opp med bankkortet og gjøre et overtrekk for å kunne betale denne helt utrolig urimelige høye summen. Vi følte oss så rundlurt og ille til mote og angrer på det sterkeste at vi noensinne kastet oss ut i dette, sier Dan Holm.

Parabolen på veggen. Foto: Privat/ Dan Holm Vis mer


Har montøren overfakturert?

I ettertid har familien Holm hatt to parabolmontører på befaring. Ifølge Holm påpeker begge at det er brukt overflødige og fordyrende deler i monteringen.

- Den ene datt nesten av stolen sin da han hørte hva vi hadde betalt. Han mente han skulle ha klart seg med 3.000-4.000 kroner for den samme jobben og at vi ikke skulle akseptere den regningen på 12.220 kroner.

- Problemet er jo bare at vi har betalt. Og siden de ikke informerte oss om hvilke muligheter vi hadde, har de lurt oss, mener Holm.

Montøren som utførte jobben, sier imidlertid at han informerte om mulighetene. Hva han sier, kan du lese lenger ned i artikkelen.

Hvem har ansvaret?

Dan Holm har klaget til Canal Digital med ønske om kompensasjon. Canal Digital har imidlertid avslått klagen og henviser til virksomheten som har utført monteringen, og sier de ikke kan gjøre noe med kundens ønske.

- Dette har vi ikke akseptert, da vi selv mener vi handlet i god tro da vi bestilte en parabol hos Canal Digital. Vi anser oss som kunde hos Canal Digital og ikke hos den montør som Canal Digital har sendt ut til oss, sier Holm til DinSide.

- Jeg føler meg lurt når jeg vet at det kunne vært gjort innenfor intensjonsprisen. Jeg har betalt 12.000 kroner nå, pluss utgifter til elektriker, sier Dan Holm til DinSide.

- Vi er ikke en part i denne saken

- Alle nye parabolkunder får gratis standard installasjon med alt utstyr som er i vår standardpakke. Alt arbeid ut over dette avtales mellom kunde og montør, sier informasjonsdirektør i Canal Digital, Kenneth Tjønndal Pettersen.

Hva som omfattes av Canal Digitals standardpakke ser du her.

- Det er leit å høre om denne episoden, men i dette tilfellet har montør og kunde blitt enige om at det skulle utføres en mer omfattende jobb enn hva som omfattes av standardinstallasjonen, fremhever Tjønndal Pettersen, og fortsetter:

- Canal Digital var ikke en part eller del av den nye avtalen som ble inngått, og har først blitt kjent med denne i etterkant.

- Her burde montør og kunden avtalt et mer presist prisoverslag for alt det ekstraarbeidet som skulle utføres. Vi kommer uansett til å ta kontakt med våre underleverandører og orientere om at de må bli tydeligere på å gi prisoverslag på ekstraarbeid de blir bedt om å utføre, utover standard installasjon, sier informasjonsdirektøren til DinSide.

- Ifølge Canal Digitals vilkår for fri montering heter det at "Kunder som ønsker hjelp av installatør for montering av parabolantenne blir kontaktet av godkjent installatør for å avtale monteringstidspunkt." Hva ligger i begrepet "godkjent installatør", og hvordan kvalitetssikrer dere samarbeidspartnerne deres?

- Canal Digital har en landsdekkende avtale med A NOVO, som igjen gjør avtale med sine underentreprenører om installasjonsoppdrag. Vi har til enhver tid oversikt over de installasjonsfirmaer som installerer for A NOVO. En "godkjent installatør" er en som har en avtale med A NOVO. Canal Digital har forbeholdt seg retten til å godkjenne eller avvise underentreprenører for A NOVO. Med vår egen og A NOVO sin erfaring i markedet så kjenner vi godt til de installasjonsfirmaene som operer i markedet, forteller Tjønndal Pettersen.

- A NOVO gjennomfører stikkprøver på installasjonene, og spesielt i forbindelse med avtale med nye installatører. A NOVO og Canal Digital følger opp om enkelte underentreprenører er overrepresentert i kundeklager. Disse vil kunne miste retten til å utføre installasjonstjenester, sier Tjønndal Pettersen videre.

- Kunden får anvist montør på vegne av Canal Digital. Dette vil for mange bety at dere borger for at montøren er skikkelig. Er det forståelig at kunder da vil se på dere som ansvarlige i sammenheng med paraboljobben?

- Ja, så lenge det gjennomføres en standard installasjon i henhold til avtalen, så er det naturlig at vi betraktes som ansvarlige. Nye oppdrag som inngås utover dette blir mellom montør og kunde. Dette spørsmålet går på om vi ser det som forståelig at kundene ser Canal Digital som ansvarlig på bakgrunn av at montør er anvist fra Canal Digital. Vi har forståelse for at kundene forventer at vi rydder opp dersom det gjøres feil fra montørene vedrørende standard installasjoner. Vi er likevel avhengig av informasjon både fra montørene og fra kunden, da vi ikke selv er tilstede ved installasjonen. Vi vet derfor heller ikke hva som er avtalt mellom kunde og montør før installasjonen. Dette blir derfor en vurdering fra tilfelle til tilfelle. Vi får heldigvis ikke mange klager i forhold til det volumet vi får installert, og er innstilt på å rydde opp. Dersom en montør er overrepresentert i klagesaker så vil vi reagere på dette og kreve montør eller installasjonsfirma fjernet, sier informasjonsdirektøren.

Kabel i rør. Foto: Privat/Dan Holm Vis mer


Hva sier montøren?

DinSide har lagt frem påstandene fra ekspertene Holm har innhentet, overfor montøren Avtec.

- Jeg var på befaring sammen en kollega og kom til enighet med kunden om hvordan det skulle gjøres. Vi opplyste om at dette blir på timespris, for når det gjelder trekking i rør kan vi ikke vite på forhånd hvor lang tid det tar. I noen hus er det bare å binde på en trekketråd og så tar det kanskje to minutter. Men det kan også ta fem timer. Derfor tør vi ikke gi pris på akkurat denne delen av jobben, sier Svein Egil Pay, daglig leder i Avtec.

- Jeg innhentet informasjon fra elektrikeren om hvor rørene gikk, og elektrikeren presiserte på telefon hvor rørene gikk og at det skulle være enkelt å trekke kablene i eksisterende rør. Men når vi trekker, viser det seg at rørene er lagt feil i forhold til hva elektrikeren hadde sagt. Elektrikeren hadde lagt rørene på feil rom, men det kunne jo ikke vi vite noe om. Han hadde husket feil da jeg snakket med ham først, sier Pay til DinSide. Vi måtte gi opp den første dagen vi var der for å utføre arbeidet, og få elektrikeren til å møte oss der en annen dag. Da han møtte oss der, innrømmet han at han husket feil og at det var lagt til naborom i stedet. Elektriker tok da hull på veggen, og sammen fikk vi ordnet det, fortsetter Pay i Avtec.

Påstand: "Det spesielle aluvinkelfestet er overflødig".

    - Vi har gjort én feil, og det er veggfestet som er satt opp - som var helt unødvendig. Her trodde montøren at det var avtalt at det skulle være et slikt feste. Men det har jeg også sagt til kunden at de gjerne skal få igjen pengene for, sier Svein Egil Pay. - Jeg så dette da jeg var på varmepumpebefaring hos kunden en stund etter denne jobben, og i tilbudet på varmepumpa fikk han også trukket fra prisen på veggfestet og ekstra rabatt på varmepumpa, men kunden svarte aldri på dette tilbudet, fortsetter Pay.

Påstand: "Man legger aldri en kabel i et rør på bakken når man kan feste kablene langs husveggen."

    - Det hadde vært fullt mulig, og det var det første vi foreslo. Som et alternativ kunne vi legge kabel i bakken rundt huset, og her gikk vi i detalj gjennom hvor kabel på vegg kunne ligge. Men det ville de ikke ha, for det var ikke pent. Vi sa fra at jordkabelen, rør, koblinger, koblingsboks og arbeid med dette kom i tillegg. Han fikk opplysninger og timespris og kostnader ved rør, et grovt overslag. Kunden ønsket også antennekontakter i veggen på tre plasser som ikke følger med i pakken. Dette er ekstrautstyr som han fikk pris på, både arbeid med å sette dem opp, og prisen per veggkontakt, forteller Pay.

Påstand: "Det kunne gjøres som en standard montering".

    - Ikke til de andre rommene, men til én TV kunne det fint vært gjort som en standard montering. Men da hadde han fått det åpent og ikke skjult. De hadde et nytt hus med skjult anlegg og ville bruke dette, og det skjønner jeg veldig godt. Han har jo betalt for å få lagt opp skjult anlegg, så hvor fint er det da å ha kablene åpent? Når kunden sier at det er det han ønsker, så gjør vi det slik. Det hadde blitt veldig mye billigere å legge det åpent, men da burde han selv sagt ja da jeg spurte, sier Pay, og fortsetter: - Vi presiserte flere ganger at alt kunne legges åpent og utvendig, men kunde ønsket dette skjult i det eksisterende røranlegget. Hadde det vært mitt hus, ville jeg også fått brukt eksisterende rør i huset, selv med ekstra kostnad, kommenterer Pay.

Påstand: "Timeprisen de fakturerer er veldig høy for bransjen, og de har tatt seg god fortjeneste på ekstramaterialene".

    - Det er litt rart, det hender ofte vi vinner anbud på større prosjekter nettopp på grunn av timesprisen. Vi kjører cirka samme timespris som våre konkurrenter, litt under elektrikere og rørleggere, men høyere enn snekkere, sier Svein Egil Pay i Avtec til DinSide.

- Jeg har også sagt til kunden at han nesten må gå på elektrikeren for å få igjen noe av pengene for jobben med å trekke kablene, ettersom det er han som har gjort feil.


Hva må kunden gjøre?

- Canal Digital kan selvsagt betale tilbake til kunden, og så ta opp saken med sin underleverandør, Det har de full mulighet til, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til DinSide.

Dersom man ikke kommer til enighet, kan Holm ta saken videre til andre instanser.

- Men dette høres i utgangspunktet ut som en del av tjenesten han har kjøpt av Canal Digital, og ikke en tilleggstjeneste, fortsetter Skaug Halsos.

- For forbrukerne er det dessverre ikke så lett å vite hvor man skal gå. Dette viser hvor viktig det er med nemnd-systemer for forbrukere, sier Halsos.

Det finnes en nemnd for teletjenester, men fjernsyn er per dags dato ikke en del av den.

Ubesvart klage

Etter at DinSide begynte undersøkelser i denne saken har Dan Holm klaget Canal Digital inn for Forbrukerrådet. I alle slike saker ber Forbrukerrådet om en redegjørelse fra begge parter. I dette tilfellet vurderer de at saken kan behandles i Forbrukertvistutvalget, som kan gi avgjørelser med samme virkning som rettskraftig dom, dersom ingen av partene bringer saken videre inn for alminnelige domstoler.

DinSide vil oppdatere saken med avgjørelsen fra Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget når dette foreligger.