Fortsatt nei hos Finn.no & Tinde.no

BOLIG: Det er ingen heksekunst å selge boligen uten å bruke megler som et fordyrende mellomledd. Det vet selvsagt meglerne & avisene. Derfor stenger de privatpersoner ute fra nettet.


Føler du deg trygg på egne kremmerkunnskaper er det ingen kunst å spare tusenlapper på å selge boligen selv.

DinSide har tidligere vist deg hvordan du selger boligen din og at Finn & Tinde ikke vil ha private boligannonser på nettsidene sine.

Nettannonsering av boliger er altså forbeholdt meglerne.

Vi har også vist deg at det finnes ett smutthull.

Klage til Konkurransetilsynet

Jarle Tufto er en av flere lesere som har irritert seg over denne praksisen. Tufto har derfor gått videre med saken, og bedt Konkurransetilsynet om en vurdering.

Spørsmålet er altså om praksisen er i strid med Konkurranseloven, blant annet fordi vilkårene begrenser kundenes valg.

Konklusjonen hittil er at Konkurransetilsynet ikke vil gripe inn.

Si hva du mener:

Bør private også få legge boligene sine hos Finn.no og Tinde.no? (Avsluttet)
Ja(88%) 327
Nei(9%) 33
Bryr meg ikke(3%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hovedgrunnen er at A-pressen og Orkla Media nå har gått sammen om et nytt nasjonalt nettsted – Zett.no – som vil la privatpersoner legge ut sine boliger for salg.

Dette vil – i følge tilsynet - representere et reelt alternativ til Finn.no og Tinde.no.

Vi gjengir her et utdrag fra Tuftos kommentar til avgjørelsen. Hele kommentaren - og Konkurransetilsynets svar finner du her.

Tuftos kommentar:

”- Mange forbrukere ser på bruk av eiendomsmegler som et fordyrende mellomledd. Samtidig er avisbasert annonsering unødvendig kostbart, mens internettbasert annonsering både kan være et treffsikkert og kostnadseffektivt alternativ.

For aviseierne (mange dominert av Schibsted) utgjør derfor internettbasert boligannonsering en stor trussel. Også for eiendomsmeglerne vil internettbasert annonsering kunne være en potensiell trussel, fordi det på mange måter kan forenkle markedsføringen slik at denne lettere kan utføres av forbrukeren selv.

- Det er derfor ikke overraskende at de store avisene og eiendomsmeglerne har slått seg sammen og forsøkt å monopolisere og ta kontroll over markedet for boligannonsering på internett.

Dette har de lykkes i.

- Gjennom annonseringsbetingelsene har avisene så hjulpet eiendomsmeglerne ved at private forbrukere er utestengt. Eiendomsmeglernes motytelse til avisene har vært å bidra til opprettholdelsen av kostbar tradisjonell avisbasert annonsering slik at avisenes tradisjonelle inntekter ikke har avtatt samt å lojalt bruke Finn.no AS som annonseformidler på internett.

- Monopoliseringen har vært mulig på grunn av markedsmekanismene i annonseringsmarkedet. I et boligannonseringsmarked med store (Finn.no og Tinde) og små aktører (i betydningen lite boligannonsevolum) vil bare de store overleve selv om kvaliteten på de tekniske løsningene måtte være den samme.

- Dette skyldes det enkle forhold at langt de fleste boligsøkere hovedsaklig søker bolig der de kan finne mange boligannonser (på Finn.no og Tinde). Annonser som formidles gjennom små aktører vil derfor i mindre grad bli sett. For en rasjonell boligselger vil det derfor ikke være interessant å annonsere hos en liten aktør.

Dette innebærer derfor en form for positiv feedbackmekanisme som over tid vil sende annonsevolumet hos de små aktørene mot null. Kort sagt, vi har en "survival of the fattest" og ikke "survival of the fittest" situasjon.

- Det er derfor grunn til å tro at nykommeren Zett.no (en ny tilbyder av "rubrikkannonser" på internett) ikke vil greie å etablere seg som noe interessant alternativ for boligselgere som ønsker å markedsføre utenom meglerapparatet (i motsetning til hva Konkurransetilsynet antar i sitt svar).

Dette skyldes, i tillegg til nevnte markedsmekanismer, at eiendomsmeglerne også av lojalitetsgrunner trolig ikke vil komme til å annonsere på Zett.no.

- Slik situasjonen er i dag konkurrerer ikke forbrukere på like vilkår med eiendomsmeglerne. Det er heller ikke fri konkurranse mellom avisbaserte og internettbaserte boligannonseformidlere da begge i stor grad er styrt av eieren Schibsted.

- Konkurransetilsynet må derfor fortsatt vurdere inngrep mot Finn.no AS og Tinde, ikke bare dersom Zett.no legger seg på samme praksis som Finn.no og Tinde med hensyn til leveringsnekt, men også dersom antall boligsøkere som benytter Zett.no eller andre formidlere viser seg å bli for lite. ”


Merk - dette er kun et utdrag fra Tuftos kommentar til avgjørelsen. Hele kommentaren - og brevene til og fra Konkurransetilsynet - finner du her.