Vis mer

Forbrukerrådet krever at rørleggerbransjen rydder opp

Men selv nekter de å dele på informasjon og ressurser.

Hvert år skader vann norske boliger for milliarder. I 2008 ble det registrert skader for 2,6 milliarder kroner, en formidabel økning fra 1990. Da fikk norske boliger vannskader fra 481 millioner, melder Forbrukerrådet.

En gjennomgang av skadesaker etter rørleggerarbeider, viser at 20 prosent av rørleggerfirmaene sto for 80 prosent av skadene. Og det er de store firmaene i de største byene som går igjen. Undersøkelsen er i regi av If Skadeforsikring.

Nå skal et nytt prosjekt sikre bedre installasjoner. Forbrukerrådet er positive og krever at bransjen tar grep og informerer om hvilke firma dette gjelder. Likevel er det en ting de ikke forteller deg:

Også de vet hvilke håndverkere som er involvert i flest klagesaker, men vil ikke gjøre dette lett tilgjengelig for norske forbrukere.

Bransjen må ta grep

Årsakene til de mange vannskadene skal være arbeidspress, dårlig internkontroll, dårlig rekrutteringsgrunnlag og lite gjennomsiktighet for kundene. Og også bransjen erkjenner at det er bransjen selv som er problemet:

Forbrukerrådet har ingen planer om å gjøre informasjon om rørleggere eller -bedrifter med mange klagesaker mot seg tilgjengelig for norske forbrukere, ifølge Torgeir Øines. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


Norske Rørleggerbedrifters Landsforening jobber nå sammen med If og Byggekostnadsprogrammet med prosjektet "Sikker vanninstallasjon", der målet er å redusere vannskadene med 250 millioner kroner over en femårsperiode.

Og dette skal rett og slett nås ved at rørleggerne begynner å gjøre jobben sin ordentlig. I tillegg skal rørleggerne jobbe aktivt med å selge en vannlås som skal bidra til færre vannskader, den såkalte NRL-stoppen.

Les mer om vannlåsen her: Steng hovedkranen med et tastetrykk

Hjelp til å ta gode valg?

Torgeir Øines, leder i Forbrukerrådets brukergruppe applauderer at rørleggerne aktivt går ut for å minimere skadene, og at det jobbes med en holdningsendring i bransjen.

- Et problem er at rørleggerne ikke leser bruksanvisningene. Det burde jo være en selvfølge, sier Øines.

Han synes heller ikke at prosjektets mål er godt nok. For selv med 10 prosent skadereduksjon, vil det fortsatt være skader for over to milliarder kroner hvert år.

- Forbrukerne må også settes i stand til å velge rørleggere som de føler seg trygge på vil gjøre en god jobb. Bransjen må kunne skaffe til veie oversikter som viser hvilke rørleggerforretninger dette er, sier Øines. - Kravet vårt til bransjen er at man må kunne se dette her, sier han til DinSide.

Vil ikke dele egen informasjon


Å kreve at bransjen selv stiller med informasjon om hvilke rørleggere som gjør jobben ordentlig - eller ikke - er et skritt i riktig retning for forbrukerne. Men det Forbrukerrådet ikke nevner er at de selv sitter på informasjon som kan hjelpe forbrukere å gjøre gode valg.

Men denne informasjonen er de ikke like ivrige på å dele.

Vi har tidligere omtalt det svenske Konsumentverkets svarteliste, Svarta listan, et register over håndverkere og andre tjenesteytere som ikke gjør jobben sin.

Dette er et elektronisk register over bedrifter og antall klagesaker de har mot seg. Det norske Forbrukerrådet sitter på akkurat den samme informasjonen som sine svenske kollegaer. Men denne informasjonen ønsker de ikke å dele med norske forbrukere.

DinSide: Er det ikke et paradoks at dere ber bransjen om å gjøre slik informasjon tilgjengelig, uten å ta tak i og dele informasjonen dere har?

- Jeg ser poenget ditt, men i forhold til håndverkerbedrifter så er det saker som kan tas innenfor Forbrukertvistutvalget, og i salgsforberedelsen til tvistutvalget har vi en lovpålagt plikt å være nøytral, sier Torgeir Øines til DinSide.

- Dette er informasjon som skal være offentlig tilgjengelig, og som man kan få ved å ringe Forbrukerrådet. Hvordan er det ikke-nøytralt å gjøre denne informasjonen litt lettere tilgjengelig?

- Jeg hører hva du sier - men det er dette som er situasjonen for tiden.

- DinSide har flere ganger siden 2005 vært i kontakt med Forbrukerrådet angående et slikt register, og vi har blitt fortalt at det har vært oppe til vurdering. Eksisterer det noen planer hos dere nå for en svarteliste av rørleggere eller håndverkere?

- Nei. Vi har ingen slike planer.

Øines peker på at det er en rekke prinsipielle problemstillinger i forhold til kvalitetssikring, et cetera - i tillegg til at det kan være lett å mistolke slik informasjon.

- Det at det er en klage i seg selv trenger jo ikke være negativt. Næringen selv oppfordrer jo også noen ganger til å klage for å få en tredjepart inn for å være med på å løse konflikten.

Svartelistet forsikringsverstingene

Øines viser til at Forbrukerrådet gjorde et prøveprosjekt med å svarteliste forsikringsselskaper et par år tilbake. - Da gikk det på dem som ikke fulgte vedtakene. Dette gjorde vi en kort periode, til vi oppnådde de resultatene vi ville.

Les mer om forsikringsselskapenes svarteliste og grunnen til at den ble nedlagt.

Men noe informasjonen kan du få

Vi har flere ganger tidligere skrevet om ulike måter du kan sjekke håndverkeren. Opplysningen 1881 har en søkemotor som lar deg sjekke håndverkeres regnskapstall, og du kan også sjekke opp selskapets historie i Brønnøysundsregisteret.

I Norge finnes det i tillegg et par positive varianter av svartelisten. Du kan enkelt sjekke om håndverkeren du hyrer er tilknyttet godkjenningssystemer som Mesterbrev-ordningen, våtromsnormen og sentral godkjenning.