<b>Dørsalg</b> Det er ikke så mange dørselgere igjen, men vi lar oss fortsatt lure. Foto: iStockphoto.com
Dørsalg Det er ikke så mange dørselgere igjen, men vi lar oss fortsatt lure. Foto: iStockphoto.comVis mer

Forbrukerrådet advarer mot Aleksandersens Stigesenter

Firmaet er felt 13 ganger i Forbrukertvistutvalget.

Etter en rekke klager advarer Forbrukerrådet mot enkeltmannsforetaket Frantz Gustav Aleksander Aleksandersen, også kjent som Aleksandersens Stigesenter. Foretaket er felt hele 13 ganger i Forbrukertvistutvalget. Det har imidlertid ikke hindret ham i å fortsette salgsfremstøtene. De siste vedtakene mot ham i Forbrukertvistutvalget falt i år, men ifølge Forbrukerrådet går han fortsatt fra dør til dør.

Dør-til-dør-selgeren selger alarmer, varmepumper og gårdsfotografier. Og selv om selskapet er registrert som et enkeltmannsforetak, sies det at det er flere blad Aleksandersen som går omkring.

Er varmepumpen mistenkelig billig? Det reflekteres trolig i ytelsen, hevder dansk ekspert.

Dårlige produkter

Ifølge Martin Skaug Halsos i Forbrukerombudet er det lettere å la seg overtale til kjøp når du er hjemme hos deg selv. Foto: CF-WESSENBERG/KOLONIHAVEN.NO Vis mer


Det som går igjen i klagene, er at forbrukeren ikke er blitt opplyst om angrerett, eller at varene ikke fungerer. Gjerne begge deler.

Ifølge Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet er angrerettsloven enda strengere for dørsalg enn ved nettsalg; men hovedlinjene er det samme. Du kan heve kjøpet i løpet av fjorten dager, dersom selger opplyser deg om angrerett. Har du fått opplysninger om angrerett, men ikke fått angrerettspapirer, har du inntil tre måneders returrett. Har du ikke fått noen informasjon om dette, har du ubegrenset angrerett.

Noe ligger på deg som forbruker også: Du kan ikke ha brukt varen. Men kan du returnere pakken dersom du har åpnet den?

Den aller største forskjellen mellom nettsalg og dørsalg gjelder selve returen av varen dersom kjøper velger å benytte seg av angreretten.

- Strengere regler for tilbakelevering. Du kan kreve at han skal komme å hente den. Dersom han ikke gjør det innen tre måneder fra meldingen er mottatt, får du varen til odel og eie. Vederlagsfritt, sier Skaug Halsos til DinSide.

- Det er et incitament for dørselger om å hente varen.

Ifølge Skaug Halsos er nettsalg i ferd med å ta over for dørsalg, men Forbrukerrådet for fortsatt klager på flere av dem som fortsatt går fra dør til dør.

- Dette er en problematisk form for handel. Folk havner i en salgssituasjon over kaffekoppen i sin egen stue.

Vi blir rett og slett tatt på sofaen. Det er ikke så lett å si nei til en gjest.

det er ikke alltid de har noe å selge: Tyver kamuflerer seg som teppeselgere.


I tillegg til Aleksandersens Stigesenter advarer Skaug Alsos mot to andre dørsalg: Støvsuger/rensemaskin fra Maxrens til 32.000 (men du kan få den på "salg" til 25.000) og de dyre Saladmaster-grytene.

- Se opp for vidundermaskiner. Og dyre, "eksklusive" produkter. Folk kjøper dyrt på døren det de kan få billig i en vanlig butikk. Er det så bra, er det jo pussig at de må gå fra dør til dør for å få solgt det.

Lurt av Aleksandersen?

Klag til Forbrukerrådet. Den første klagesaken er fra 2003 og ble behandlet ved Forbrukerrådet i Trondheim, men det var først i 2009 at Aleksandersens Stigesenter ble særlig kjent. 16 av til sammen 26 klager på firmaet kom til Forbrukerrådet i 2009. Hittil har Forbrukertvistutvalget kommet med 13 vedtak mot enkeltmannsforetaket, noe som er uvanlig, og det er derfor de nå advarer mot ham.

Aleksandersens Stigesenter har utgangspunkt i Hedemark, men er kjent fra Vestlandet og nord for Dovre. Ni saker er fra Forbrukerrådet i Tromsø, åtte saker fra Forbrukerrådet i Trondheim fire saker fra Forbrukerrådet i Gjøvik, tre fra Forbrukerrådet i Bodø og en fra Forbrukerrådet i Bergen.