<b>MISTET TV-NORGE?</b> Ifølge Forbrukerombudet kan du kreve prisavslag på regningen, men hos Canal Digitals kundeservice sier de nei. Foto: BERIT B. NJARGA
MISTET TV-NORGE? Ifølge Forbrukerombudet kan du kreve prisavslag på regningen, men hos Canal Digitals kundeservice sier de nei. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Forbrukerombudet: - Canal Digital-kunder kan kreve prisavslag

Men hos Canal Digitals kundeservice sier de nei til å kutte i prisen for de tapte kanalene.

Mandag 1. februar ble det klart at over 1 million nordmenn som er kunder hos Canal Digital, mistet 13 kanaler fra sine TV-pakker.

Som plaster på såret tilbyr Canal Digital blant annet gratis filmer til sine kunder, men det er ikke godt nok, ifølge Forbrukerombud Gry Nergård.

Hun sier til Dinside at de har gått gjennom kontraktene som kundene inngår med Canal Digital.

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


- Slik vi ser det, har kundene krav på prisavslag ifølge Canal Digitals egne kontrakter med kundene, sier Nergård til Dinside.

Les også hva som er dine alternativer om du vil se TV Norge eller noen av de andre kanalene som er forsvunnet.

- Vi kan ikke trylle

Dinside har som reell kunde kontaktet Canal Digital Parabols kundeservice, for å be om prisavslag på grunn av mangelen på kanaler, slik Forbrukerombudet oppfordrer til.

Det gikk ikke akkurat på skinner - selv om det skal sies at ventetiden på telefon til kunderservice var overraskende kort.

- Vi har lest at Forbrukerombudet sier man kan kreve prisavslag på grunn av de manglende kanalene. Kan dere ordne så jeg får det på neste regning, når det er avklart hvor mange dager det blir? spør vi kundeservice.

- Vi får ikke endret på regningen. Vi kan ikke trylle.

Slik lyder tilbakemeldingen fra kundeservice, som påpeker at de ikke gir prisavslag, men derimot kan tilby tre gratis filmer som kompensasjon.

- Vi har andre former for kompensasjon. Vi endrer ikke beløpene på regningene, slår de fast.

Vi tester den nye Canal Digital-boksen: Nå blir kundene endelig fornøyd

Flere får nei til prisavslag

Bør kunder som har mistet 13 kanaler få prisavslag fra Canal Digital? (Avsluttet)
Ja, selvfølgelig(91%) 22955
Ja, men bare hvis kanalene blir borte lenge(8%) 2087
Nei, det er det urimelig å kreve(1%) 289
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Gry Nergård sier at de oppfordrer kunder av Canal Digital om å kontakte selskapet og gi dem tilbakemelding hvis de mener at de ikke blir kompensert godt nok.

Samtidig forteller hun at flere forbrukere har henvendt seg til dem om at Canal Digital svarer nei når de ber om dette, på samme måte som i Dinsides eksempel.

Nå vil Forbrukerombudet ta kontakt med Canal Digital for å sjekke hvordan de vil følge dette opp.

- Vi håper å få bekreftet at de vil gi prisavslag til kundene sine, sier hun.

LES OGSÅ: Øyvind vill si opp mobilabonnementet - det tok to måneder

Dette svarer Canal Digital

Informasjonssjef Tormod Sandstø. Foto: TELENOR Vis mer


Informasjonssjef Tormod Sandstø i Canal Digital sier til Dinside at de generelt er opptatt av å ha en god dialog med forbrukermyndighetene.

- Generelt er vi opptatt av hva de mener, og vi ønsker å høre på deres vurderinger om hva kundene har krav på, sier Sandstø.

Han legger til at det er litt for tidlig å uttale seg konkret om Forbrukerombudets synspunkter om prisavslag, men at de skal ha en dialog med dem og vurdere synspunktene deres nærmere så snart det lar seg gjøre.

Sjekk om RiksTV eller en av de andre TV-leverandørene kan være et alternativ for deg