Har varmtvannsberederen stått under vann, bør du ikke ta den i bruk igjen, råder forsikringsselskapene.  Foto: Colourbox.com
Har varmtvannsberederen stått under vann, bør du ikke ta den i bruk igjen, råder forsikringsselskapene. Foto: Colourbox.comVis mer

Flomrammet? Ikke bruk varmtvannsberederen!

Men hva bør du gjøre om hus eller hytte ble rammet av flommen? Her er forsikringsselskapenes beste råd.

- Dette er nok den største naturskaden på 16 år, siden flommen 1995, sier Leif Osland, informasjonsdirektør i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) til DinSide.

Etter at regn og smeltevann i skjønn forening førte til oppimot 50-årsflom enkelte steder i landet i helgen, er det mange nordmenn som har fått ødelagt hjem eller fritidsbolig. Ifølge Osland var det tirsdag morgen meldt inn rundt 500 skader, med en foreløpig anslått erstatningsverdi på 125 millioner kroner. Men han regner med at både beløp og antall skader vil øke de neste dagene.

- Vi føler oss nokså sikre på at det vil bli minst 200 millioner kroner i erstatning, sier Osland, og utelukker ikke at dette beløpet kan dobles.

Redd for flom? Her sjekker du om du er utsatt

Sjekklisten:

Dersom ulykken er ute, er det viktig at du tar enkle forholdsregler for å forhindre ytterligere skade. If Skadeforsikring gir følgende råd:

  • Ta ut sikringer for elektrisk anlegg for den etasjen som har vært oversvømmet.
  • Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut.
  • Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen.
  • Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne.
  • Når noen er hjemmeværende, åpnes i tillegg ytterdører i kjeller og evt. ytterdører og vinduer i skadet boligetasje. Dette er med på å fremskynde tørking.
  • Sett opp vifter i skadet etasje for å forsterke luftsirkulasjonen.
  • Rydd slam etc. og rengjør.
  • Kontroller avløp hvis bygningen tas i bruk.
  • Har kjeller oppfôret gulvkonstruksjon av tre - og denne har vært oversvømmet - vurderes først uttørking før eventuell riving.
  • Varmtvannsbereder/elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Bygninger som står i fare for å "flyte opp" må eventuelt sikres ved å fylle kjeller med vann.

Er du dekket av forsikringen?

Dersom du har forsikret boligen din mot brann, er du også dekket av naturskadeforsikring, forteller Hanne Gudding, informasjonssjef forsikring og bank i Storebrand til DinSide.

Naturskadeforsikring er lovpålagt. Mange er dekket uten å vite det, for det slår automatisk inn hos alle som har brannforsikring på eiendom og innbo.

Naturskadeforsikring er også en forsikringsform som ikke diskriminerer - eller tar høyde for risiko. Premien er lik uansett om du bor i blokk i Oslo eller i et flom-, vind- eller rasutsatt område.

Så har du forsikringene i orden, kan du senke skuldrene en smule i forhold til fremtidige skader.

Se video: Slik sikrer du hytten mot vann- og brannskader

Kontakt forsikringsselskapet så fort som mulig

Selv om papirer har blitt ødelagt og du ikke har polisenummeret klart, det aller første du må gjøre når ulykken er ute, er å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Er alt i orden i forsikringsforholdet, er det nå forsikringsselskapet som tar over.

- Etter at kunden har tatt kontakt med oss, sender vi en takstmann. Det er vanlig praksis ved naturskader, og dette er vårt ansvar, sier Gudding til DinSide.

Det er egne takstmenn for naturskader, som er samlet i en egen naturskadepool. Takstmannen vil så gjøre en vurdering av skadene, både på bygningsmasse og innbo.

- Noen ganger vil man måtte avvente litt, for eksempel dersom vannet fremdeles er til stede. Dette må man gjøre en vurdering på i de ulike tilfellene, sier Gudding.

Det vil nok kunne være kamp om å få takstert skadene fremover, for det er ikke så mange takstmenn som er kvalifisert for å taksere slike skader, men ifølge Osland jobbes det nå med å hente inn naturskadetakstmenn fra områder som ikke er rammet for at prosessen skal gå så raskt og smidig som mulig. Hvor lang tid det vil ta for den som er rammet, kommer an på forsikringsselskapet, og hvor hurtig skaden er meldt inn.

- Takstmennene er allerede i gang. Vi regner med at de enkle skadeoppgjørene vil bli tatt unna ganske raskt, men så er det mer omfattende oppgjør som kan ta lenger tid, sier Osland.

Han forteller at bransjen har fått henstilling av justisministeren om et raskt og smidig oppgjør, og nå vil gjøre så godt de kan i henhold til ressursene. - Men noe ventetid må man nok regne med, sier Osland.

Hvor lang tid raskt og smidig vil bety, eller hvor lenge "lenger tid" er kan han imidlertid ikke gi noe klart svar på.

Gudding presiserer at Storebrand vil gjøre alt de kan for at prosessen skal gå så smertefritt som mulig for kundene deres.

- Selv om det er en tragisk situasjon for kundene, skal de bli godt ivaretatt.