Nå kan du følge boligmarkedet i ulike bydeler i Oslo på Twitter.  Foto: Twitter.com
Nå kan du følge boligmarkedet i ulike bydeler i Oslo på Twitter. Foto: Twitter.comVis mer

Finn bolig på Twitter

Nytt prøveprosjekt fra Finn Lab.

Er du litt ekstra interessert i boligmarkedet der du bor? Finn Labs har lansert nok et prøveprosjekt der Finn-annonser publiseres på Twitter, fordelt på geografiske regioner. I prøveperioden er det boliger i Oslo som legges ut.

Du kan følge aktuelle områder, for eksempel Sagene eller Bislett, og få live oppdatering når noe rører seg i det området du er interessert i. Er du på Twitter, kan du følge din bydel eller interessante områder - eller du kan gå inn via denne lenken for å se hvordan det ser ut for Bislett.

- Dette er et ganske åpenbart eksperiment. Vi prøver å distribuere annonser på denne måten, og lodder altså interessen, sier mannen bak tjenesten, Erlend Schei i Finn Labs, til DinSide.

Tidligere i sommer lanserte Finn Lab en ny tjeneste som viser hvor boligmarkedet er hetest. Også denne er fortsatt på beta-stadiet, men du kan selvsagt sjekke tjenesten ut allerede nå.

Uten filter

Erlend Schei i Finn Lab står bak det nye prøveprosjektet. Foto: Privat Vis mer


Vårt førstenntrykk er blandet. Vi fant frem til Bislett, men måtte helt ned til tredje twitring før vi fant en bolig som faktisk lå på Bislett. For den øverste meldingen handlet om en leilighet på Frogner, den neste på Majorstuen. Det kan synes som om det følger Finns vanlige kategorier for boligsøk i Oslo, noe mannen bak eksperimentet bekrefter.

- Dette handler om rene tekniske begrensninger som ligger hos oss, sier Sheie. - Vi har brukt inndelingene som er på Finn fra før, som et utgangspunkt for å se om tjenesten fungerer.

Han forklarer at det er dette som er selve kongstanken bak Finn Labs. - Vi kaster ut en idé, og så spinner vi videre på den. Vi legger så ut et grovutkast som våre brukere kan teste. Og det er diskusjonen rundt artiklene og ideene våre som er gullet, sier Scheie.

For liker brukerne det de ser, videreutvikles ideen ved hjelp av deres innspill. - Vi er virkelig ærlig og lydhøre for brukerne. Synes ikke de det er en god idé, vil vi ikke bruke mer tid på prosjektet.

Annonsere selv for boligen på Finn? Nå ønsker også Forbrukerrådet å slippe deg inn på de ulike boligportalene.

Oversikt i markedet

En annen ting vi reagerte litt på, og som også flere av brukerne har kommentert, er at det ikke er mulig å spisse hvilke boliger det Twitres om, slik man kan med et vanlig Finn-søk. Men dette har man jo nettopp Finns e-postvarsling som kan sørge for. Som et verktøy for boligselgere - eller bare interesserte - som vil følge med på utviklingen i markedet i et bestemt område kan det derimot være et nyttig verktøy.

- Det var dette som var utgangspunktet, mitt private behov. Jeg følger uansett mitt område og ser hvilke boliger som blir lagt ut, og tenkte kanskje at andre også kunne være interessert, sier Schei.

Planlegger du å selge boligen din? Se hvor mye du kan få for den her.

Veien videre

Tilbakemeldingene på tjenesten har vært blandet. - Det er ikke total takeoff, men vi har fått mye konstruktiv kritikk - og positive tilbakemeldinger.

Tjenesten har ligget ute siden mandag, og det er fortsatt ikke klart om det vil være permanent. Er det ikke interesse, vil ikke Finn videreføre det. - For bolig er det kanskje ikke så kritisk å få vite om det samme timen som det legges ut, sånn sett er dette kanskje litt skivebom. Men vi valgte bolig fordi det var veldig geografisk lett å gjøre.

En annen funksjon mange brukere har etterlyst er en RSS-Feed. Og dette er på tapetet. - Det er noe vi ønsker å satse på fremover, men vi har ikke det tekniske rammeverket på plass ennå. Det komer nok, men siden vi er Finn og har så fryktelig mange brukere må vi være sikre på at vi tåler trafikken dette kan generere.

Hver uke klikker 1,5 millioner nordmenn innom Finn.no. Eller strengt tatt, 1,5 millioner ulike PCer - det er jo mange som er innom både på arbeid og hjemme. På månedsbasis har Finn 5 millioner brukere, og daglig vises cirka 30 millioner sider. - Med en gang vi åpner opp for at folk skal kunne bruke andre klienter for å se på våre annonser, da må alt det tekniske være på plass. Vi har brent oss på dette før, sier Schei.

Schei blogger på Finn Labs, og dersom du er interessert i å lese mer om tanken bak Twitterfeed for ulike områder kan du lese hele blogginnlegget her. Her kan du også gi direkte tilbakemelding til utviklerne dersom du har noen ønsker eller innspill.