Mer enn 11.000 kroner skulle Bring ha for å frakte denne sofagruppen fra Melhus til Kristiansand. Foto: Privat/DinSide
Mer enn 11.000 kroner skulle Bring ha for å frakte denne sofagruppen fra Melhus til Kristiansand. Foto: Privat/DinSideVis mer

Fikk sjokkregning fra Bring

Krevde 11.000 for å frakte en sofagruppe til 7.000 kroner.

- Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, sier Rita Hansen til DinSide etter å ha mottatt sjokkregningen. Nå vil hun advare andre.

Les også: Aldri før har det blitt gitt bort så mange gratissofaer på Finn.no

Ikke så billig å kjøpe brukt likevel?

I høst kjøpte Rita Hansen en brukt sofagruppe fra Finn.no til 7.000 kroner. Men da det passet for selger at den skulle hentes var Hansen på ferie. Hun ringte derfor Postens fraktservice Bring for å be om hjelp.

Etter to uker ankom sofaen, og et par dager senere dumpet en regning på mer enn 11.000 kroner ned i postkassen. Altså omtrent 160 prosent av møblenes verdi.

– Vi burde jo ha sjekket pris, men ting skjedde så fort at det var viktigst for oss å få jobben gjort. Vi skjønte at det kom til å koste, men vi hadde ikke drømt om at det skulle koste mer enn sofaen, sier Hansen.

«- Jeg vil oppfordre alle andre å sjekke prisen før de bestiller en tjeneste. »


Hun synes også det er rart at det ikke ble sagt noe om prisen, selv om hun innrømmer at hun burde ha spurt selv. Selve ordren var relativt uproblematisk, men det ble litt frem og tilbake i forbindelse med at Bring måtte ha et organisasjonsnummer, så de fikk levert sofaen til mannens firma. Heller ikke da de fikk bekreftelse på e-post sto det noe om pris.

- Det var heller ikke noen hasteordre, eller ekspress. Og det tok 14 dager fra møblene ble hentet til de ble levert, sier Hansen.

Hun presiserer at hun ikke bestrider fakturaen, men at hun ønsker å advare andre om at dette er uforholdsmessig dyrt. - Jeg kommer selvfølgelig til å betale regningen, sier Hansen.

Nå ser det imidlertid ut til at hun slipper langt billigere unna enn først antatt.

Les også: Enorme prisforskjeller på frakt fra nettbutikker

- Gir alltid rabatter

Hilde Ebeltoft-Skaugrud, pressesjef i Posten ordnet opp i misforståelsen, slik at fraktkostnaden ble redusert med rundt 7.000 kroner. Foto: POSTEN Vis mer


- Det som har skjedd her, er i realiteten en glipp, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud, pressesjef i Posten til DinSide.

Hun forklarer at kunden forsåvidt har fått "riktig" pris i forhold til prislistene, men at det hører til unntakene at man betaler listepris.

- Det er vanlig å gi rabatter, men av en eller annen grunn har ikke denne ordren blitt rabattert, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Nå har distriktssjefen for bring i Kristiansand tatt grep, og redusert regningen til 3.300 kroner, pluss merverdiavgift - 4.125 kroner. Dette er altså en reduksjon på 6.875 kroner.

DinSide: Hvorfor opererer dere med listepris om dere alltid gir rabatt?

- Dette gjelder alle aktørene i bransjen. Vi har en prisliste, eller et prisregulativ i bunn. Men det er vanlig å gi rabatter på frakt, fordi i noen tilfeller så blir prisen uforholdsmessig stor i forhold til forsendelsen.

Hansen er overstrømmende takknemlig.

- Dette er jo helt fantastiske nyheter, vi hadde aldri trodd det var mulig!, sier hun til DinSide. - Grunnen til at vi ville ta dette videre, var for å unngå at andre gikk i samme fella; å ikke undersøke pris på forhånd.

Hun har ingen ting å utsette på den nye prisen og er meget fornøyd med løsningen, og retter en ekstra takk til Bring for at de så raskt revurderte fakturaen.

Det nytter å klage, og her er trikset som nesten alltid virker