Geir Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig, men SMS-er i kryss førte til at boligen glapp.  Foto: Finn.no/Privat/DinSide
Geir Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig, men SMS-er i kryss førte til at boligen glapp. Foto: Finn.no/Privat/DinSideVis mer

Fikk 55.000 for SMS-rot

Krogsveen felt av Reklamasjonsnemnda for eiendomsmegling.

I høst skrev vi om Geir Sands Nilsens uheldige møte med budgivning på SMS. Mobilmeldinger i kryss, og uklar kommunikasjon fra megler førte til store misforståelser.

Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig til 5.150.000, men SMS-ene hadde gått i kryss, og megler nektet for å ha akseptert budet hans.

Les hele historien her: Når er et bud egentlig akseptert?

Sand Nilsen klaget inn megler i Krogsveen til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester, med krav om erstatning eller å få kjøpe boligen til det han opplevde som avtalt pris, og i dag falt dommen.

– Etter en helhetsvurdering av saken er nemdas konklusjon at det ikke kan legges til grunn at det ble inngått bindende avtale om salg av boligen til klageren for kr 5.150.00,- med overtagelse 12. september 2013, heter det i nemndens avgjørelse.

Sand Nilsen fikk altså ikke medhold i følgende punkter:

  1. å få kjøpe boligen tilbake for kr 5.150.000,-
  2. erstatning på kr 259.000,-
  3. fastslå at en bindende avtale ble inngått.
Nye regler fra 1. januar 2014: Sjekk dette før du kjøper bolig

Brøt god meglerskikk

Det betyr imidlertid ikke at reklamasjonsnemden synes megler har opptrådt uklanderlig:

– Krogsveen kan kritiseres for den uklarheten megleren skapte ved å sende en sms som kan oppfattes som en aksept. Dette er i strid med eiendomsmeglingsforskriften § 6-3, som omhandler meglers plikter ved budgivning, og er følgelig i strid med god meglerskikk, jamfør eiendomsmeglingsloven §6-3.

Dette vedtaket er Sand Nilsen fornøyd med.

– Det som uansett er gitt og alle virker enig om, er at Krogsveen har brutt god meglerskikk, skriver Sand Nilsen i en e-post til DinSide.

Krogsveen beklager også sin opptreden i budrunden.

– I denne saken så vi tidlig at megler kunne ha håndtert budprosessen annerledes og dette er også bakgrunnen til at vi tilbød en kompensasjon helt innledningsvis, selv om vi ikke kan dømmes for å ha opptrådt erstatningsbetinget uaktsomt, heter det i en pressemelding fra Krogsveen.

55.000 som plaster på såret

Nemnden forutsetter også at Krogsveen betaler Sand Nilsen et beløp de tidligere hadde tilbudt seg å betale for tort og svie, 55.000 kroner.

– Krogsveen hadde møte med klageren like før jul og partene var i møtet enige om å legge nemdas avgjørelse til grunn. Krogsveens tilbud om kr 55.000,-, og som ble fremsatt i første møte med kunden, har stått ved lag hele tiden og er bindende for Krogsveen, sier Krogsveen i en pressemelding.

Sand Nilsen synes erstatningen er meningsløs, og ønsker derfor å gi pengene til en god sak. Eller som han sier på bloggen sin:

– Brudd på god meglerskikk – pføy. Ingen konsekvens. Så hva er poenget med hele reklamasjonsnemda og reglene for god meglerskikk? Er de til for pynt? Etter mine erfaringer, sliter jeg med å få hodet mitt rundt det, skriver Sand Nilsen.