FRYKTINNGYTENDE: I forhold til den gamle «dampradioen» kan en DAB+-radio anno 2017 se skremmende ut. Heldigvis er den ikke så vanskelig å bruke. (Foto: Tore Neset)
FRYKTINNGYTENDE: I forhold til den gamle «dampradioen» kan en DAB+-radio anno 2017 se skremmende ut. Heldigvis er den ikke så vanskelig å bruke. (Foto: Tore Neset)Vis mer

Slukkingen av FM-nettet

Fem ting du må vite om den nye radiovirkeligheten

Nei, du trenger ikke nødvendigvis DAB.

I dag er alle de riksdekkende radiokanalene borte fra FM-nettet i Nordland, nærmere bestemt klokka 11:11. Og i løpet av månedene som kommer følger alle de andre fylkene etter.

Det betyr at du må finne andre måter å høre radio på, dersom du da ikke vil nøye deg med de lokalradiostasjonene som fortsatt vil sende på FM noen år framover.

Dinside har skrevet mange artikler om overgangen til digitalradio, og her kan vi gi deg en oppsummering så du stiller forberedt til FM-slukkingen i ditt fylke:

1) Hvilken radio skal jeg velge?

I Norge startet vi prøvesendinger med DAB allerede i 1995. Den gangen brukte man en standard som i dag har gått ut på dato.

DAB+, som brukes i dag, ble introdusert i 2006 og innført i Norge året etter.

VALGETS KVAL: Det er forskjell på DAB-radioer både når det gjelder lyd, batterilevetid og praktisk bruk. Foto: Tore Neset Vis mer

DAB-radioer uten DAB+ kan fra i dag av ikke motta NRK-kanalene, bare P4 og Radio Norge.

Så vidt vi vet selges det i dag bare DAB+-radioer i Norge.

Disse fås i mange prisklasser, farger og fasonger. I fjør høst testet vi fem radioer i budsjettklassen og i 2015 sammenlignet vi en av Norges mest kjøpte radioer (Tivoli PAL) i FM og DAB+-utgave.

Den DAB+-radioen som lydmessig har imponert oss mest de siste par årene er den forholdsvis dyre og bruksmessig litt kronglete Jensen Buddy.

Med andre ord må lommebok og behov avgjøre.

2) Er ikke nettradio enda bedre?

Hjemme i stua er nettradio via PC, nettbrett eller mobil helt sjef. Lyden er bedre enn både på DAB+ og FM, og du får tilgang til titusenvis av radiostasjoner fra hele verden i tillegg til de hjemlige stasjonene.

VIA MOBILEN: Selv om de færreste har DAB-radio om bord, har alle mobiltelefoner mulighet for nettradio. Foto: Tore Neset Vis mer

Ulempene starter når du skal ut. Da må du bruke mobilnettet, og det koster som kjent penger.

En av Dinsides journalister tok i mars i fjor en kjøretur fra Oslo til Bergen og tilbake for å finne ut hva nettradio i bilen koster og hvordan radiodekningen via mobilnettet er langs veier og i tuneller er i forhold til DAB+.

Konklusjonen ble at mens nettradioen falt ut mellom 30 og 40 ganger, ble DAB-signalet borte mellom 40 og 45 ganger.

Hvor mye nettradio koster, avhenger av hva slags avtale du har med mobilselskapet.

Vår journalist brukte 568 MB i løpet av en tur på 8 timer, altså om lag halvparten av den månedlige datakvoten i et «folkeabonnement».

3) Må jeg kaste den gode, gamle FM-radioen?

Dessverre er det ikke mulig å bygge om en gammel FM-radio til en fullblods digitalradio med alle 2017s muligheter.

Heldigvis er det mulig få liv i den gamle radioen igjen med enkle og billige grep.

Om radioen har en passende lydinngang (AUX/Line in etc.) er det aller enklest å bare bruke en vanlig minijack-kabel mellom en DAB+-radio eller mobilen og den gamle radioen.

En Chromecast Audio-dings til 369 kroner passer i den samme inngangen og gir deg mulighet til strømme trådløst fra en rekke ulike kilder.

VIKTIG HULL: FM-radioer som har linjeinngang som denne kan også brukes i digitalalderen. Foto: Tivoli Audio Vis mer

Eller du kan kjøpe deg en Bluetooth-adapter for å spille radio og strømme musikk fra mobiltelefonen.

Du kan også kjøpe deg en liten DAB+-radio og koble den til via hodetelefonutgangen.

Og om du mot formodning skulle savne sus og skurr, kan du kjøpe deg en FM-sender som sender lyden fra DAB+ eller nettradio og lar deg høre den på gamlemåten.

4) Slipper jeg å bygge om bilen for tusener?

Dekningen i bil er ikke like god over hele landet. Spesielt er er det mange tuneller som ikke har DAB+-dekning.

Men dette vil bedre seg kraftig i løpet av året, lover Statens Vegvesen.

Har du helt ny eller nesten ny bil, er det selsvsagt kjedelig å skjemme den med løsthengende ledning, antenne i frontruta og adapter festet med dobbeltsidig tape på dashbordet.

Mange velger derfor å la et verksted gjøre jobben med å montere DAB+-radio i biler som bare har FM eller «gammel» DAB.

Om det skal gjøres pent og sømløst med mulighet til styring fra førersetet, kan prisen fort passere 10.000 kroner. Ofte mer, om det dreier seg om en dyr bil og ombygging som utføres av merkevareverksted.

Om du ikke er så nøye på det, går det greit å gjøre alt selv. Har du en standard DIN-brakett, koster det neppe mer enn et par tusenlapper.

BYTTE TIL DAB+: Bilverkstedene over hele landet vil trolig få hendene fulle i tida som kommer. Foto: Arne V. Hoem/Dagbladet Vis mer

Og har den radioen du har i dag Bluetooth, er det bare å kjøre med mobil og nettradio (om du har råd).

Også for bileiere som ikke har lyst til å bruke særlig mye tid og penger, finnes det håp.

Det er jo bare å slenge en FM-sender plugget inn i en mobil eller bærbar, batteridrevet DAB+-radio i hanskerommet. Men da må du leve med veldig mye «av og på».

5) Hva med dekningen på hytta?

Det hender vi hører fra lesere som har hytte på steder der man knapt kan snakke i mobilen og langt mindre sjekke Facebook.

Heller ikke FM-signalet er særlig bra, og med DAB har radioen forsvunnet helt.

UTEN DEKNING: Norge er et langstrakt land, og det er ikke gitt at du verken har mobildekning eller DAB-dekning på hytta. (Foto: Solveig Vikene/NTB Scanpix) Vis mer

Ofte er det slik at mens du ikke har signal foran peisen, har du klar lyd med én gang du setter deg ut på tunet. Dermed er kanskje en utendørs antenne tingen.

Men før du investerer, er det smart å sjekke dekningskartet.

Radio.no har mange råd og vink om hvordan du kan få inn DAB-radio blant fjorder og fjell i det kuperte landet vi bor i.

RiksTV satser jo tungt nettopp på hyttemarkedet, og her følger det full radiodekning med på kjøpet. Riktignok via TV-apparatet, men det er jo bedre enn ingenting.

LES OGSÅ:
- Ingen grunn til å gråte over at FM forsvinner
Er DAB+ virkelig dårligere enn FM?
Alt du må vite om DAB og slukkingen av FM