IKKE BRA NOK: Badet skulle renoveres, men eieren fikk en hel drøss av nye problemer. Nå får han skyhøy erstatning.  Foto: All Over Press
IKKE BRA NOK: Badet skulle renoveres, men eieren fikk en hel drøss av nye problemer. Nå får han skyhøy erstatning. Foto: All Over PressVis mer

Får nesten 100.000 kroner etter dårlig renovering av bad

Da selskapet ikke ryddet opp selv, fikk mannen hjelp fra Forbrukertvistutvalget.

En mann fra Hurum i Buskerud leide inn et håndverkerfirma fra Mjøndalen til å renovere badet sitt. Prisen var 176.559 kroner, og for dette fikk mannen et nytt bad med flust av nye problemer.

Oppusset bad ble livsfarlig – kunne rase sammen og gi støt

Mannen klagde derfor til håndverkerne, og fikk med deres velsignelse en fagmann til se på arbeidet. Befaringen avslørte blant annet:

  • Fall i gulvet som var både ubehagelig og i strid med kravene.
  • Vinduer som var dårligere isolert enn kontrakten tilsa.
  • Membraner som ikke var tette.
  • Rør og lys som ikke var montert riktig.
Å fikse alt dette ville koste 85.500 kroner. Dette var ikke Hurum-mannen spesielt interessert i å betale selv, så han krevde at håndverkerne ryddet opp. Men etter litt frem og tilbake ble det plutselig musestille fra Drammen-selskapet. Mannen fikk verken reparasjoner eller penger, og måtte derfor henvende seg til høyere makter.

Nå får han hjelp fra Forbrukertvistutvalget (FTU).

Husk: Få papirer av håndverkerne!


Får 95.831 kroner

FTU har heller ikke fått noe svar fra håndverkerne, så tar historien til Hurum-mannen for god fisk. Og de mener håndverkerne uten tvil har brutt håndverkertjenesteloven, som kort fortalt sier at håndverkere må gjøre jobben sin. Når dette ikke har skjedd har kunden rett på erstatning eller oppretting av arbeidet.

Mannen har allerede holdt tilbake ti prosent av summen, nesten 18.000 kroner. Men han krevde i tillegg å få dekket befaringen og arbeidet som kreves for å rydde opp, totalt 78.176 kroner i tillegg. FTU gir ham fullt medhold. Med andre ord "får mannen tilbake" totalt 95.831 kroner.

Klag, dokumentér, repetér

Får du problemer med håndverkerne dine, bør du gjøre som Hurum-mannen:

  1. Klag så tidlig som mulig, helst skriftlig og gjerne før du betaler. Du kan eventuelt holde tilbake deler av kjøpssummen.
  2. Fører ikke dette frem, bør du skaffe dokumentasjon på at det faktisk er mangler ved arbeidet, via fagfolk som kan gjøre en befaring.
  3. Fører ikke dette heller frem, tar du saken videre til Forbrukerrådet.
  4. Nekter håndverkerne å gi seg tar du saken til Forbrukertvistutvalget. Neste skritt herfra er rettsvesenet, som selskaper gjerne vil slippe.
Dårlig idé om du får trøbbel i ettertid: Tre av ti nordmenn vil betale håndverkeren svart