Får du ny, dersom den nye flatTV-en din er knust når du pakker den ut? Foto: Per Ervland
Får du ny, dersom den nye flatTV-en din er knust når du pakker den ut? Foto: Per ErvlandVis mer

Får du ny TV om den er knust når du pakker den ut?

Og spiller det noen rolle om du eller butikken frakter?

Du har kjøpt ny flatTV. Når du forventningsfull pakker den ut av emballasjen, ser du til din store skrekk at skjermen er knust. Får du ny?

Vi har spurt en rekke ulike butikker hvilken policy de har når uhellet er ute. Og om det er noen forskjell på om de frakter varen hjem til deg - eller på om du frakter varen selv. Slik som for eksempel vinmonopolet og flere taxfree-butikker har. Knuser du en flaske vin, får du ny dersom du ikke har åpnet flasken, og kan vise frem flaskehalsen, og at korken er intakt.

Kan du forskjell på garanti og reklamasjon? Det lønner seg å være informert dersom du skal klage på et produkt, for det er ikke alltid butikkansatte er klar over forskjellen.

Dette har du krav på

Uansett hvilken praksis butikken du handler fra har, er det være greit å vite hva du minst har krav på. Det skader aldri å høre om butikken yter ekstra service utenfor dette, men vet du hva du har krav på, unngår du i hvert fall urettmessige tap.

Ifølge Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet har du ikke krav på ny TV, dersom den er knust etter at du har fraktet den hjem. Men det er lov å prøve seg. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven Vis mer


Ifølge Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet er reglene ganske greie. Han henviser til Forbrukerkjøpslovens paragraf 14 og paragraf 7 som sier at forbrukeren overtar risikoen når tingen er levert.

- Spørsmålet er: Når er en ting levert? sier Nortvedt retorisk.

Dersom butikken frakter, er et produkt levert når det kommer innenfor dørstokken din. Er det da ødelagt, kan du reklamere - eller be om nytt produkt.

Frakter du selv, overtar du imidlertid ansvaret når du får produktet i hende.

DinSide: Dette handler jo om skader som eventuelt påføres under frakt. Hva med eventuelle skader som skjer før frakt, men ikke oppdages?

- Bevismessig er det beste å åpne boksen i butikken. Men dette vil jo kun avdekke utvendige skader. Fungerer den ikke på andre måter, ting du ikke ser, så hjelper det ikke å åpne opp, sier Nortvedt. - Det kan godt være mindre praktisk å åpne i butikken - men bevismessig er det smart å gjøre.

Du kan også reklamere om du frakter selv, men da er det beviset det kommer an på. Og bevisbyrden er din.

- Reklamasjon vil alltid være et spørsmål om bevis, sier Nortvedt. Når det er snakk om skader etter at du har overtatt varen, er det du som har bevisbyrden. Er det en produktfeil, er reglene annerledes. Her har selger bevisbyrden de første seks månedene, men:

- Typiske transportskader kan være vanskelig å bevise når har skjedd. Har det skjedd på vei til butikken - eller når du fraktet varen fra butikken?

Hva du har krav på, og hva butikkene tilbyr er imidlertid to forskjellige ting. Vi har hørt med et par butikker som både har utsalg og nettbutikk, og under kan du høre hva som er deres praksis:

Hva man sier og hva man gjør er ikke alltid sammenfallende. Noen butikker strekker seg lenger enn det som er kjedens ordinære praksis, mens andre tilbyr mindre. Har du erfaringer, positive eller negative, med disse eller andre butikker i forhold til varer som blir ødelagt i frakt? Del med andre lesere i debatten nederst i artikkelen.

Dette er dine rettigheter ved forsinkelse

Dette sier butikkene

Christian Brekke, informasjonssjef i Elkjøp Vis mer


Elkjøp følger Forbrukerrådets retningslinjer.

- Vi er ansvarlige for varen inntil denne er levert til kunden, og produktet skal da være i samsvar med det som er avtalt. Dette gjelder uansett om varen skal fraktes hjem til kunde via våre transportører, levering med post etter bestilling fra vår nettside eller ved utlevering i våre varehus, sier Christian Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp til DinSide.

Skulle det oppstå en skade med produktet før det er levert, har butikken klare rutiner på at de sørger for å rette mangelen kostnadsfritt og raskest mulig for kunden.

- Vi er opptatt av å gjøre flest mulig kunder fornøyde, derfor sørger vi for å gi de kundene som selv ønsker å frakte produkter nødvendig informasjon som bidrar til å hindre skader under transport. Et eksempel på dette er at flatskjerm-TV-er som hovedregel skal fraktes stående. Vi henviser ofte til den informasjonen som står på eskene. For de kundene som ikke er sikret på andre måter, tilbyr vi også en egen trygghetsavtale som normalt dekker uforutsette uhell og skader som kan oppstå under frakt.

Expert: Har du handlet hos Expert, råder informasjonssjef Philip Straumsheim deg å sjekke emballasjen TV-en kom i.

- Hvis emballasjen ikke har skader er et rimelig å anta at skaden skjedde etter at produktet ble pakket opp (altså av kunden). Det er lite sannsynlig at TV-en var ødelagt allerede før selve kjøpet hvis emballasjen er 100 prosent hel og uskadet, skriver han i en e-post til DinSide. - Hvis emballasjen var skadet før kunden overtok produktet er det rimelig å anta skaden skjedde på vei til butikken eller mens varen var i butikk.

Straumsheim råder deg til å sjekke emballasjen i det man overtar en vare, i tillegg til at man oppbevarer originalemballasjen inntil du har testet produktet.

- Hvis noe likevel skulle være galt med produktet har man gode argumenter for at feilen må ha vært der før kunden overtok varen (siden emballasjen er uskadet). - Produsentene har kontrollsystemer som sikrer at varen de pakker i emballasjen er i perfekt stand. Men skulle det allikevel skje, er kunden beskyttet ved garanti og reklamasjon, avslutter han.

Siba: Handler du fra den svenske elektronikkbutikken skal det ikke spille noen rolle om du handler i nett eller butikk. Ifølge Sara Widman, informasjonssjef i Siba skal du få en ny TV dersom den du har kjøpt er knust, uansett om uhellet har skjedd når du eller butikken har fraktet den.

- Det viktigste er at kunden kjenner seg trygg uansett om han handler på nettet eller i våre varehus, sier Widman til DinSide.

Kan du reklamere dersom butikken gir uriktige salgsopplysninger?

Slik sikrer du deg

Feil kan skje før TV-en pakkes ned, selv om det er ytterst sjelden - men bevisbyrden er altså din som forbruker, dersom du ikke oppdager at TV-en er knust før etter at den er levert. Selv om du tar i TV-en med aldri så myke silkehansker og bærer den på gullstol hjem, vil dette være vanskelig å bevise overfor butikken.

Vil du være på den sikre siden, bør du gjøre følgende:

Dersom du frakter varen: Åpne esken i butikken mens butikkpersonalet er til stede for å avdekke eventuelle ytre skader. Følg så fraktanvisningene som står på pakken. Står det ikke noe der, bør du høre med personalet om hvordan du tryggest frakter varen hjem.
Dersom butikken frakter: Be dem som leverer om å åpne pakken, eventuelt vente mens du pakker ut TV-en. En smart tips er å be dem om å ta med seg emballasjen.