Bohus og Skeidar har lovet å opplyse om førpriser, dersom de fremstiller varer som om de er på salg.  Foto: Produsentene / DinSide
Bohus og Skeidar har lovet å opplyse om førpriser, dersom de fremstiller varer som om de er på salg. Foto: Produsentene / DinSideVis mer

Endelig får du vite førprisen

Er du godtroende, er dette en gladsak.

Butikkene blir stadig flinkere til å merke sine varer slik at du som kunde tror du har gjort et godt kjøp, men nå har altså møbelkjedene Bohus og Skeidar bestemt seg for å opplyse om førprisen på produktet, melder Forbrukerombudet.

Mildt press


Helt frivillig har nok ikke dette vært, for Forbrukerombudet har lenge trykket på og stilt krav til førpriser ved salgsmarkedsføring.

Dette er nytt: Kjedene skal fra nå av avstå fra å bruke uttrykk som signaliserer salg, uten å opplyse om førpris. I all markedsføring skal det altså opplyses om førprisene, eller på annen like tydelig måte, opplyses om avslaget, på de varene salget omfatter.

Men vil egentlig førpriser hjelpe oss? - Nei, faktisk ikke; har Trond Atle Smedsrud tidligere sagt til DinSide. Undersøkelser han gjorde i forbindelse med sin masteroppgave i markedsføring viser at forbrukerne automatisk tror at prisen er satt ned så lenge en vare er annonsert.

Les mer: Slik lurer de deg

Januarkampanjene


Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at både Bohus og Skeidars januarkampanjer ble oppfattet som salg. Begge kjedene annonserte en mengde varer, men bare med én pris, uten at det ble sagt noe om førprisene eller på annen måte angitt hvilken besparelse det var tale om.

Den sentrale delen av saken har dreid seg om hvorvidt utrykk som "Januarpriser - det er nå du gjør de beste kjøpene" og "Pangstart ’09! Kjempekupp i hele januar", er egnet til å bli oppfattet som salgsmarkedsføring.

Les også: Forbrukerombduet advarer mot luresalg

Etter Forbrukerombudets vurdering ga markedsføringen inntrykk av at de aktuelle varene var på salg. Dette ble begrunnet i at markedsføringen må bedømmes ut fra det umiddelbare inntrykk som skapes, og det er altså dette de to kjedene nå har akseptert.

I avtalene forplikter Bohus og Skeidar seg til å avstå fra å bruke uttrykk som signaliserer salg uten at det opplyses om førpriser eller fremgår hvor stort avslag det er tale om.

Les også: Dette kjøper du nå