Håvard Skaaland er veldig fornøyd med at forsikringsselskapet tok seg av hele klageprosessen da det viste seg at det var gitt feilaktige opplysninger i prospekt og salgsoppgave.(Vi gjør oppmerksom på at husene på bildet ikke er identiske med det i saken.) Foto: Finn.no/Privat
Håvard Skaaland er veldig fornøyd med at forsikringsselskapet tok seg av hele klageprosessen da det viste seg at det var gitt feilaktige opplysninger i prospekt og salgsoppgave.(Vi gjør oppmerksom på at husene på bildet ikke er identiske med det i saken.) Foto: Finn.no/PrivatVis mer

- En lang prosess vi var veldig glad for å slippe

Forsikringsselskapet tok hele erstatningssaken for de uheldige boligkjøperne.

Har du tenkt å kjøpe boligkjøperforsikring neste gang du skal kjøpe ny bolig? Boligkjøperforsikring er en relativt ny forsikringstype på markedet, og det er lett å være skeptisk, dersom man ikke vet hva det innebærer. Det var også Håvard Skaaland.

For et drøyt år tilbake kjøpte han en eiendom på Rodeløkka sammen med et vennepar, og megler foreslo at de burde tegne boligkjøperforsikring hos Help forsikring.

- Vi var ganske skeptiske, og diskuterte frem og tilbake. Megler sa at det ofte kan være problemer med gamle hus, og det lett blir store saker som kan være både dyrt og tidkrevende om man skal ta det selv, sier Skaaland til DinSide Bolig.

I tillegg hadde selger eierskifteforsikring, noe som kan komplisere klagesaker for kjøper ytterligere.

- Til slutt bestemte vi oss for at det var like greit å være på den sikre siden. Det er vi veldig glad for i dag.

Les mer: Eierskifteforsikring, fordel for selger, ulempe for kjøper

Hage eller ikke hage?

Eiendommen Skaaland kjøpte var noe spesiell. Den består av to gamle bygninger som er bundet sammen med en liten gang, og var solgt med egen, inngjerdet hage. I salgsdokumentene var det beskrevet slik: "Hage med gressplen, bed og busker". Det andre paret skulle fornye sin del, og tok kontakt med en byggherre som skulle utvikle deres del. Han kom ganske fort tilbake og informerte om at det ikke var de som eide hagen, det var kommunal eiendom.

- Kommunen hadde ekspropiert et stykke land for å bygge vei, og da hadde de tatt hagen også. Dette var vanskelig å se på kart, blant annet fordi det eksisterte ulike versjoner, men den kartversjonen som gjaldt sa at hagen var eid av kommunen.

- Vi tok da kontakt med Help forsikring, og fikk et forslag på hvordan det skulle løses. De gjorde i bunn og grunn hele jobben med å purre på plan- og bygningsetaten. Det eneste vi måtte gjøre var å skaffe nødvendige salgsdokumenter.

Ulike uheldige omstendigheter gjorde at denne prosessen tok nesten et helt år, men med unntak av oppdateringer fra Help, slapp de uheldige boligeierne billig unna. - Det var en lang prosess som vi var veldig fornøyd med å kunne slippe.

- Enden på visen var at vi fikk det beløpet som trengtes for å kjøpe eiendommen tilbake fra Oslo kommune, og dekke omkostningene rundt dette. Vi har ikke hatt noen økonomiske kostnader utover den forsikringen vi kjøpte, sier en fornøyd Skaaland, og legger til: - Det er også grunnen til at jeg er villig til å stille opp i intervju.

Paret fikk 160.000 kroner for å dekke sine utgifter, i tillegg til at de fikk advokathjelp. Selskapets advokat brukte omtrent 20 timer på arbeidet. En advokattime koster i snitt 1.500 kroner, ifølge Dag Are Børresen, advokat i Help forsikring.

Les også om eierskifteforsikringen kjøper må være med å dekke

Boligkjøperforsikring


Ifølge Børresen løses de aller fleste reklamasjonssakene Help fører mot selger eller selgers eierskifteforsikring før sakene kommer til rettsapparatet.

- Selger/eierskifteforsikringen betaler ut penger til våre kunder i rundt halvparten av sakene vi mener det er grunnlag for å gå videre med. Vi kan ikke gå videre kun med "sikre" saker. Det ville svekke tilliten til rettssikkerheten for kundene våre.

Etter 4.000 saker og drøyt tre års drift, ser det ut til at rundt hver tredje av Helps kunder kontakter forsikringsselskapet om skader eller mangler. Helps kunder mottok i 2008 omtrent 30 millioner kroner i prisavslag og erstatning. Dette beløpet forventes å passere 40 millioner i 2009. Help har snart tatt nesten 200 saker for retten, etter at det ikke var mulig å oppnå forlik, og her har boligkjøpere fått helt eller delvis rett i 90 prosent av sakene.

- Hensikten med boligkjøperforsikring er å etablere likevekt mellom selger og kjøper i bolighandelen, og statistikken tyder på at målet er innen rekkevidde, sier Børresen.

Omtrent 17 prosent av boligkjøper velger å tegne slik forsikring, og trenden er økende. Etterspørselen doblet seg i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Her er fem smarte visningsverktøy som hjelper deg når du kjøper bolig.

Boligkjøperforsikringen skal dekke følgende:

  • Alle typer kjøp av ferdig oppført bolig (hus, leilighet, fritidsbolig)
  • 5 års krav på hjelp etter kjøp av brukt bolig
  • Juridisk rådgivning, saksbehandling og håndtering gjennom rettsapparatet når du trenger det
Prisen på boligkjøperforsikring er 3.000 kroner for borettslagsboliger, 4.500 for aksje- og selveierleiligheter, og 7.500 kroner for eneboliger, tomannsboliger, rekkehus, fritidsboliger og tomter. Uansett om du benytter deg av forsikringen eller ikke, er dette hele kostnaden. Det er ingen egenandel, og du skal ikke ha noen ekstrakostnader i forbindelse med prosessen.

Vær oppmerksom på at noen innboforsikringer også dekker advokathjelp. Det er smart å sjekke dette og eventuelle vilkår/egenandeler før du vurderer å tegne boligkjøperforsikring.