Foto: Faksimile fra Finn.no
Foto: Faksimile fra Finn.noVis mer

En helt unik annonse

Denne boligeieren har vært litt mer kreativ enn de fleste andre.

Tenk deg følgende: Du skal selge en liten leilighet sentralt på Grünerløkka i Oslo. En megler ville kanskje brukt ord som intim for å glorifisere de få kvadratmeterne leiligheten består av, mens området antagelig ville bli beskrevet som populært og urbant.

Men slike beskrivelser ville ikke boligselgeren Axel Haugan ha noe av når han skulle selge sin 35 kvadratmeter store leilighet på Grünerløkka.

- Alle boligannonser er like. Stort sett alle meglere bruker den samme måten å beskrive alle objekter på, sier Haugan.

Derfor bestemte han seg for å lage en liten konkurranse på nettsamfunnet Underskog, der han utlovet en god flaske hvitvin til den som kunne komme opp med den beste beskrivelsen av boligens beliggenhet.

Resultatet ble en omtale nesten fri for kjedelig meglerspråk, men full av stemningsfulle bilder som tatt ut fra en reklamefilm for hovedstaden.

"Her kan du vandre langs Akerselven, mens du hører fuglekvitter, brusende vann og ser på hundene som leker i gresset."

TEST: Avslør meglerspråket

Selve leiligheten er liten, noe selgeren ikke har prøvd å legge skjul på:

"Leiligheten passer godt både for deg som vil bo alene eller til et par som fremdeles elsker hverandre."

- Det er en måte å få fram at det ikke er verdens største leilighet på. Jeg hadde prøvd å selge leiligheten en gang før, i et veldig tregt marked, og tenkte jeg hadde ingenting å tape, sier Haugan.

Se annonsen her (ekstern lenke).

DinSide har vært i kontakt med megleren Lene Markegård i Ring Eiendomsmegling, som ikke ønsker å uttale seg om annonsen. Derfor er det vanskelig å si noe om den kreative uttrykksformen har hatt noen virkning.

Hva mener du? Er du lei av sjablongaktig meglerspråk? Diskuter i debatten under.

Selger ungkarsbolig

Haugan er ikke den eneste boligselgeren som har tenkt alternativt i det siste. Onsdag skrev DinSide om Petter Jørgensen, som ville kvitte seg med hele ungkarsreiret sitt, inkludert de tre B-ene; bolig, bil og båt.

Slik averterte Jørgensen sitt ungkarsliv på en helsides annonse i en lokalavis i Tønsberg.

"Velfungerende, godt, spennende og utprøvd ungkarsliv av høy standard, selges hel eller i deler. Her får du strøken leilighet i sjangleavstand fra bryggas mange restauranter og yrende uteliv...".

>> Se hele den spenstige annonsen her

Overraskende boligmarked

At flere ser ut til å velge et litt mer kreativt uttrykk for å selge boligene sine, kan komme av den trege hastigheten i boligmarkedet for kort tid tilbake.

Riktignok har markedet tatt seg noe opp igjen, og eiendomsmeglerne har de siste månedene kunnet smile når de har presentert prisutviklingen rundt omkring i landet.

De ferskeste pristallene viser en oppgang på 1,2 prosent på én måned, samtidig som formidlingstiden er blitt redusert noe.

Likevel er boligprisene 1,2 prosent lavere enn i samme periode i fjor, og 4 prosent lavere enn toppmåneden august 2007.

LES OGSÅ: - Boligmarkedet fortsetter å overraske