<b>HODEPRYD:</B> Lyden skal være god og utseendet bra. Da koster hodetelefonen gjerne over 500 kroner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
HODEPRYD: Lyden skal være god og utseendet bra. Da koster hodetelefonen gjerne over 500 kroner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Dyre hodetelefoner og svære TV-er

Her er de ferske tallene fra Elektronikkbransjen.

Nordmenn hører musikk som aldri før. Og når de gjør det, vil de gjerne være i sin egen, private verden og helst ikke forstyrre andre.

Ifølge ferske tall Elektronikkbransjen la fram på IFA-messa i Berlin fredag ettermiddag, kjøpte hele 625.000 av oss hodetelefoner fra nyttår og fram til i dag.

Og da er ikke øreplugger medregnet, for tallet gjelder bare klokker som sitter over ørene - ikke inni.

LES OGSÅ: Hjemmesitterens beste venn

Betaler 500 kroner i gjennomsnitt

Bransjen begynte først å måle salget av hodetelefoner i fjor. Da status ble gjort opp i februar, viste tallene at det var solgt 1,2 millioner hodetelefoner i 2014.

Siden ni måneder allerede har gått, ligger det faktisk an til en liten nedgang i år. Det er antakelig som med saftsentrifuger, som var fjorårets hit i norske elektronikkbutikker. Salget falt dramatisk i 2015, rett og slett fordi folk allerede hadde kjøpt en.

DYR: Philips Fidelio X2 koster 2690 kroner, men er slett ikke den dyreste hodetelefonen på markedet. Foto: TORE NESET Vis mer

Til sammen betale vi rundt 600 millioner for musikk-moroa. Det betyr 500 kroner per hodetelefon i snitt, noe som forteller at det ikke er de billigste modellene folk velger.

Samme tendens gjelder også mobiltelefoner. Snittprisen på mobilene vi kjøper har økt fra 1.800 til 2.600 kroner siden i fjor. Samtidig sank salget i volum med 29 prosent. Dette gjelder imidlertid mobiltelefoner som ikke er en iPhone - Apple leverer ikke fra seg salgstall spesifikt for Norge.

Innebygd DAC: Gjør underverker med lyden

Fra 29 til 65 tommer

På årets IFA-messe er TV i fokus, som nesten alle tidligere år. Og det er de virkelig store skjermene som dominerer.

I tjukkas-TV-ens tid var 29 tommer veldig gromt og gjevt. I dag står skjermer mellom 55 og 65 tommer for størstedelen av markedet i Norge.

IFA-nyhet: Denne gir det 100 tommers bilde

Kaster seg ikke på teknologi-trendene

Det ser likevel ut som om størrelse og pris er viktigere enn de aller nyeste kvalitetsforbedringene og finessene.

Bare 15,3 prosent handlet TV med 4K/UHD, altså bedre oppløsning enn standard HD. Og buet har ikke slått veldig an, med en andel på fattige 2,5 prosent.

IKKE DET ALLER NYESTE:: IFA-messa flommer over av TV-innovasjon. Men nordmenn velger stort, rimelig og traust. Foto: TORE NESET Vis mer

Dette kan likevel fort endre seg. For er det noe vi vet, så er det at det som er nytt og dyrt i dag som oftest blir billigere om noen år.

Det er kanskje heller ikke så smart å kaste seg på alt det nye før man vet om det slår an. Mens 3D var på alles lepper for få år siden og hyllene bugnet av filmer med 3D-merke, er det ingen på IFA-messa som snakker om dette i dag. Blant nordmenn som kjøper TV velger 48 prosent en 3D-modell.

Vi er slett ikke sikre på om denne snaue halvparten av TV-kjøperne er klar over at de har 3D eller bryr seg om det.