UBRUKELIG: Radioer med det første DAB-systemet ble solgt i Norge helt fram til 2014, hevder Dinsides anonyme kilde. Om du er så uheldig å ha kjøpt en radio uten DAB+ for mindre enn fem år siden , har du en sak. Foto: Ed Phillips/Shutterstock/NTB scanpix
UBRUKELIG: Radioer med det første DAB-systemet ble solgt i Norge helt fram til 2014, hevder Dinsides anonyme kilde. Om du er så uheldig å ha kjøpt en radio uten DAB+ for mindre enn fem år siden , har du en sak. Foto: Ed Phillips/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Gammel DAB-radio?

Du kan ha krav på ny hvis den gamle DAB-radioen ikke virker

- Få radioer uten DAB+ er solgt etter 2009.

Natt til den 11. januar i år flyttet NRKs radiokanaler fra «gamle» DAB til det nyere DAB+. I DAB-området der P1, P2 og P3 lå, ble det dermed helt tyst.

På vår egen nesten ti år gamle radio som bare har gammel-DAB vises fremdeles alle kanalene som i dag er tilgjengelige på DAB+ i displayet. Men det er bare P4 og Radio Norge som fortsatt gir lyd.

TAUS NRK: Det er nå bare P4 og Radio Norge som spiller på vår gamle DAB-radio. Foto: Tore Neset Vis mer

- Kundene klager

Under arbeidet med Dinsides omfattende test av DAB+-radioer denne måneden snakket vi med flere aktører i markedet. En av dem, som ikke vil bli navngitt, fortalte oss at han stadig får inn meldinger fra butikker som har hatt kunder med gamle DAB-radioer på besøk.

Disse kundene er ifølge vår anonyme kilde misfornøyde med at de ikke får inn NRK lenger. Og siden de kjøpte radioene i 2013 og 2014, forlanger de ifølge ham pengene tilbake eller ny radio.

De mener seg rett og slett lurt, og hevder at både butikk og importør må ha visst at det gamle DAB-systemet skulle avvikles om få år.

Radioer som er under fem år gamle, omfattes av reklamasjonsretten. Kundene som kjøpte dyre DAB-radioer uten «pluss» etter 2012 burde dermed ha en god sak.

- Verd å klage til oss

- Når du kjøper en radio, har du krav på at den skal virke som du kunne forvente i fem år etter at du kjøpte den. Det betyr at hvis det er mindre enn fem år siden du kjøpte en DAB-radio uten pluss, kan det være verdt å klage til oss, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Dinside.

Skogly anbefaler de uheldige kjøperne å ta kontakt med butikken først. Om dette ikke nytter, vil Forbrukerrådet kunne ta saken videre.

VESENTLIG MANGEL: Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet mener de som måtte ha kjøpt en radio uten DAB+ etter 2012 har en god sak. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

- I løpet av året vil du jo da ikke få inn de riksdekkende kanalene, og da kan vi si at den ikke fungerer som du kunne forvente. Vi forsøker da å finne frem til en løsning både kunde og butikk kan leve med.

- Veldig lite problem

Forbrukerrådet sitter ikke på nøyaktig statistikk, men noe stort omfang har klagene på DAB-radioer uten DAB+ ikke.

- Det er trolig bare helt unntaksvis at det har vært plussløse DAB-radioer på markedet de fem siste årene. Etter hva vi kjenner til, var de stort sett borte fra butikkene fra 2009.

Heller ikke kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp-kjeden opplever noen klagestorm på plussløse DAB-radioer.

- Dette er en problemstilling vi knapt har vært borte i. Vi tok selv en del av tapet, og passet på å rydde vekk alle radioer som bare hadde den første DAB-standarden i god tid før den nye kom. Dermed vil ingen av våre kunder oppleve dette i dag, sier Schmidt til Dinside.