Foto: Bolignorge.no
Foto: Bolignorge.noVis mer

Dobbelt så dyrt fra Bolignorge.no

Forbrukerombudet advarer mot boligtelefon.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på nettsiden Bolignorge.no. Nå har de bedt nettsiden om dokumentasjon på rutinene, melder Forbrukerombudet.

Bolignorge.no har en teletorgtjeneste der du ved å ringe et 820-nummer kan skaffe deg informasjon om boliger som skal være til leie.

Les også: SÅ dyrt er det å ringe opplysningen

Dobbelt så dyrt

Tjenesten koster 25 kroner og 78 øre per minutt fra fasttelefon. Ringer du fra mobil vil det, avhengig av abonnement, sannsynligvis bli dyrere. Bolignorge.no opplyser på sine nettsider at annonsene skal vare i cirka 40 sekunder, og at samtaler ikke trenger å vare mer enn ett minutt.

Dette har vist seg å være en sannhet med modifikasjoner, enkelte annonser tar opp til dobbelt så lang tid - og blir altså dobbelt så dyre. Forbrukerombudet konkluderer med at dette er villedende markedsføring.

- Da vi la ut prisinformasjonen, ble dette gjort med bakgrunn i en måling over samtlige annonser som lå i databasen. Da vi foretok målingen, var det ingen annonser som varte mer enn 40 sekunder, men dette tallet kan jo selvfølgelig variere, sier Bjørn Jarle Røberg-Larsen, daglig leder i Bolignorge.no til DinSide.

- Vi er i løpende dialog med Forbrukerombudet, og har varslet dem om at vi kommer til å ta en ny gjennomgang av databasen, for å få en oppdatert tid, sier Røberg-Larsen.

Han forteller at de har endret litt på informasjonen som leses inn, blant annet at telefonnummer nå leses inn to ganger.

Les også: Legger ut video av seg selv for å få leie

Få boligannonsene helt gratis

Det er mellom fem og ti personer som hver dag benytter seg av Bolignorge.nos telefonannonser. Men du trenger ikke betale for å lese annonsene: Alle annonser ligger gratis ute på nett, og på tekstTV hos NRK. Du betaler kun dersom du velger å ringe.

Dårlig oppdatering

I tillegg til at teleannonsene tar lengre tid enn annonsert, har flere også klaget på at boligene allerede er utleid. Fobrukerombudet har bedt Bolignorge.no om å gjøre rede for rutinene rundt fjerning av annonser når boligene leies ut.

- Dette sier vi ganske tydelig på nettsidene våre, sier Røberg-Larsen. - Vi kontakter utleierne hver syvende dag i hele annonseperioden. Da tar vi vekk fra TekstTV, nettsider - og fjerner telefonannonsen.

For å unngå at kunder blir villedet foreslår Forbrukerombudet at annonsene bortfaller etter en viss tid. Det vil da være mindre sjanse for at folk ringer på boliger som er utleid.