Disse kan ta knekken på deg

Ville du klart å montere sammen over hundre deler?

"Skru det sammen selv"-trenden har gått rett hjem hos folk flest i dette langstrakte land. Bokstavelig talt. Møbler, utstyr og selv husinnredning blir ofte kjøpt i flatpakkeformat for en billig penge - mot litt montering fra kjøperens side.

Men det er ikke alltid monteringen går som den skal, eller er så lett som man tror.

Over hundre deler

Da Eirik Mosveen kjøpte et treningsapparat fra XXL, oppdaget han til sin store forbauselse at pakken han hadde kjøpt inneholdt over hundre skruer, i tillegg til alle delene som skulle settes sammen.

Og han estimerer at antallet deler var flere hundre.

Én dag og åtte timer skulle det ta ham å sette sammen multiapparatet som han kjøpte for 2.500 kroner. Og selgeren opplyste aldri om at det kom til å bli vanskelig å sette sammen apparatet.

Skal du kjøpe et slikt apparat, bør du forsikre deg om at det ikke er for vanskelig å sette sammen. Her ser du apparatet som Mosveen skulle bruke to dager på å sette opp - en Domyos HG60 multigym. Foto: Domyos.com Vis mer


- Det var helt endeløst, sier Mosveen til DinSide.

- Hvis man er god til å montere ting, ville man nok allikevel brukt flere arbeidsdager, sier han.

Bruksanvisningen inneholdt omtrent seks bilder med detaljert informasjon til, men ingen opplysninger om hvor han kunne henvende seg dersom monteringen skulle gå feil.

- Det er visse ting du kjøper som du vet at du må montere nøye, som for eksempel modellfly. Men ikke noe slikt, sier Mosveen om treningsapparatet fra XXL.

Opplysningsplikt

- Hvis det er ekstremt mye montering i forhold til det kjøper har grunn til å tro på forhånd, er det en mangel dersom selger har forsømt å opplyse om dette, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Jon Andreas Lange til DinSide.

Altså bør selgeren klart opplyse om det, dersom monteringen krever mer enn vanlige kunnskaper.

- Hvis ikke kan kjøper gå tilbake til butikken, og selger kan enten bidra og hjelpe til eller man kan heve kjøpet, sier Lange.

Han synes mange selgere overvurderer hva "folk flest" klarer.

Har Forbrukerrådet fått henvendelser fra folk som har kjøpt varer de må montere, men som har for høy vanskelighetsgrad?

- Vi har ikke noen gode statistikker på det, men vi opplever at folk ofte synes montering er vanskelig, sier Lange, som anbefaler kjøpere å forsikre seg ved å spørre selgeren om dette er noe de kan klare selv om de er under middels flinke, sier Lange

Kan bli en dyr affære

Daglig leder i Byggmesterforbundet, Frank Ivar Andersen, sier til DinSide at det ikke er uvanlig at deres bedrifter får henvendelser der ting er feil utført og man trenger hjelp til å rette på det.

- Vi ser ganske ofte at det gjøres ting som får økonomiske konsekvenser for kunden. Særlig innenfor våtrom, sier han.

Han sier det er helt avgjørende hva folk kan. Og at det er mange som gjør ting de ikke kan.

- Det hender at folk tar seg vann over hodet, sier Andersen.

Mørketall

Forbrukerrådet registrerer også at folk kjøper ”skru det sammen selv”-løsninger hvor de først har gjort alt selv, for så å trenge håndverker som kan rette opp i feilen eller gjøre alt på nytt.

- Mange er flinke og gjør en god jobb, mens de som selv har gjort en dårlig jobb ikke har noen sak å gå til Forbrukerrådet med, sier Lange.

- Man kan jo ikke saksøke seg selv!

Han tror det er store mørketall i forhold til det folk gjør selv.

Også Mosveen tror det står mange uferdige treningsapparater rundt omkring, etter XXLs kampanje i desember 2006.

- Jeg tror det gikk mye av den [treningsapparatet, red. anm.]. Det var en stor kampanje med masse annonser, sier han.

Han tok kontakt med XXL i ettertid og spurte om de hadde fått mange klager, men fikk uklare svar.

DinSide har ikke lykkes i å få kontakt med noen hos XXL.

Flatpakket er billigst


IKEA er en av gründerne til trenden med flatpakkede varer. Hovedårsaken til denne ordningen er at kostnadene for produsenten reduseres slik at varen blir billigere.

- Vi sparer i alle ledd, sier kommunikasjonssjef i IKEA Norge, Camilla Lindemann.

Hun kan fortelle at denne ordningen lenge har vært populær i Norden.

- Vi er dugnadsorienterte og greier å gjøre ting selv. I Italia var det et større problem. Jo lenger syd vi kommer, jo mer skal alt helst være klappet og klart, sier hun.

Selv om monteringsløsningene fra IKEA stort sett er enkle nok for gjennomsnittsnordmannen, tilbyr IKEA en assistansetelefon og håndverkere som kan hjelpe dem som skulle trenge hjelp til å montere større ting som kjøkken. Telefonen er gratis, men håndverkerne koster.

- Konseptet handler om at du gjør litt og vi gjør litt, sier Lindemann.

- Vi produserer varen, presenterer den i varehus og gir gode råd. Du monterer varen.

Men billig eller ikke - Mosveen kommer nok i hvert fall ikke til å kjøpe et flatpakket treningsapparat fra butikken igjen, dersom det er vanlig at monteringen har et slikt vanskelighetsnivå.

- Da vil jeg heller kjøpe noe brukt og få det ferdigmontert på en tilhenger, sier han.

Har du en lignende historie? Fortell om den i debattforumet nedenfor!

(Artikkelen ble første gang publisert på DinSide i august 2008)