TA BILDER: Ser esken slik ut, bør det dokumenteres. Ta et bilde og sjekk innholdet i pakken nøye. Foto: Gaute Beckett Holmslet
TA BILDER: Ser esken slik ut, bør det dokumenteres. Ta et bilde og sjekk innholdet i pakken nøye. Foto: Gaute Beckett HolmsletVis mer

Ødelagt pakke i posten

Dette må du sjekke når du får pakke i posten

Gjør jobben enklere for deg selv, dersom noe går galt.

Selv om det bare blir mer og mer handel på nett, er det én utfordring nettbutikkene foreløpig ikke har klart å løse: Forbrukernes nervøsitet for at alt er som det skal når pakken blir levert.

For mye kan gå galt på veien fra det siste tastetrykket, til du skribler ned en uleselig signatur på den elektroniske skjermen budet har med seg.

Du kan ha fått feil produkt, pakken kan være skadet – eller kanskje når pakken aldri fram?

Da kan det være greit å vite hva du bør gjøre i de forskjellige situasjonene, og kanskje få med deg et par ekstra tips på veien.

#1: Sjekk emballasjen

Pakken kom fram, men hvordan har den klart seg på reisen fra nettbutikken til døren din? Det første du bør sjekke er emballasjen.

Se etter bulker, hakk og andre ytre skader. Selv om mange leverandører sørger for å sikre innholdet godt på innsiden, kan ytre skader være tegn på at det også har oppstått skade på produktet inni emballasjen.

Og har det oppstått skade under frakt er det nettbutikkens ansvar, selv om ansvaret også i noen tilfeller kan falle på Posten eller det aktuelle transportselskapet.

Finner du skader på emballasjen, kan det være lurt å be budet/posten om å få notere dette som en merknad til leveringen. Kan du vise til dette i etterkant vil du stå sterkere i en eventuell klagesak.

Ta også bilder av skaden – selv om du har notert skaden som en merknad. Bilder sier mer enn tusen ord, og dette gjelder også i dette tilfellet.

#2: Ha kameraet klart

Når du åpner esken, uavhengig om det var ytre skader eller ikke, kan det være smart å ha et kamera for hånd – for eksempel mobiltelefonen.

Hvis du åpner esken og ser at innhold ligger hulter til bulter, eller at det for eksempel ikke er noe isopor eller annen beskyttelse rundt produktet, bør du ta noen bilder.

Vi fikk selv erfare dette da vi nylig fikk inn en TV til test. Da vi åpnet esken så vi at tunge deler lå løst sammen med TVen, uten at det var noen beskyttelse mellom TV-skjermen og de løse delene.

Derfor tok vi noen bilder i tilfelle noe hadde gått galt, og dét hadde det. Skjermen viste seg å være skadet og ubrukelig, og da var det greit å kunne vise produsenten bilder av hvordan det så ut oppi esken ved åpning.

Husk også å være forsiktig med å bruke kniv når du åpner esken. Det er ikke alltid like lett å vite hva som skjuler seg like under teipen, og kutter eller skraper du det med kniven så får du fort et forklaringsproblem.

BLE SKADET: Da vi så at ting lå løst i esken, tok vi noen bilder. Og da vi satte opp TVen viste det seg ganske riktig at skjermen hadde blitt skadet under transporten. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer

#3: Sjekk varenummer eller produktkode

Er alt i orden med eske og innhold, er det på tide å sjekke at du har fått det du har bestilt. For eksempel er det umulig å skille Apple TV generasjon 2, 3 og 3,5 fra hverandre bare ved å ta en kjapp kikk på esken.

I dette eksempelet har Apple en produktkode skrevet med liten skrift på esken, og det er denne du må finne for å forvisse deg om at du har fått det du har betalt for. Det skal stå A1378 for 2. gen, A1427 for 3. gen (2012) og A1469 for 3. gen (2013).

På andre produkter vil selvfølgelig andre produktkoder eller varenummer være gjeldende, men felles er at disse kodene og numrene er unike.

Derfor: Finn fram kvitteringen for bestillingen, og sammenlign denne med det som står på produktesken og pakkseddelen. Har du fått feil produkt tar du kontakt med nettbutikken og ber dem rette opp feilen.

#4: Sjekk produktet

Er det et klesplagg, sjekk størrelse og eventuelle feil på søm eller materiale. Er det noe som skal plugges i veggen, så plugg det i veggen og forsikre deg om at det fungerer.

Kort sagt: Sjekk at produktet er i den tilstanden du forventer at et nytt produkt skal være. Det har også vært saker i media hvor kunder som har kjøpt en vare i den tro at den var ny, i stedet har fått en vare som har vært returnert av en annen kunde før dem.

På teknisk utstyr bør du derfor se etter bruksmerker, for eksempel rundt skruehull eller lignende, slik at du kan avsløre om produkter har vært brukt.

Varene du kjøper skal, så fremt de ikke er tydelig merket i kjøpsøyeblikket, ikke ha vært brukt av andre før deg. Har de det, så har du grunnlag for å klage.

#5: Ta vare på emballasjen

Det siste tipset vi tar med er enkelt om du har lagringsplass, og ikke fullt så praktisk om du bor på 35 kvadratmeter uten bod: Ta vare på emballasjen.

Dette er smart av flere grunner.

For det første kan det være at du på et tidspunkt skal sende produktet tilbake, kanskje på grunn av reklamasjon, service eller fordi du vil bruke angreretten. Da er det greit å ha originalemballasjen for hånd. Både fordi den gjerne er skreddersydd produktet, men også fordi mange nettbutikker har et punkt i betingelsene hvor det står at produktet helst skal sendes i originalemballasje, og i alle fall godt nok emballert. Dersom du sender tilbake i samme emballasjen selskapet brukte, så kan de ikke akkurat ta deg på dårlig innpakking.

For det andre er emballasjen veldig fin å ha hvis du en gang skal flytte, eller varen skal settes bort på loft eller i bod. Det beste eksempelet på dette er kanskje TVer. En TV pakket inn i originalemballasje, med isopor og det hele, står langt tryggere på flyttebilen eller i boden.

For det tredje er det mange som ønsker originalemballasjen når de kjøper brukt. Både for å ha et slags bevis på at dette ikke bare er noe du har plukket med deg på et loppemarked, men også for transporten hjem eller oppbevaring som nevnt over.