NØDLADING: For to år siden måtte Gro Rebnor lade bilen sin med kabel ut fra vinduet i leilIigheten sin. Heldigvis slipper hun dette i dag. Foto: Tore Neset
NØDLADING: For to år siden måtte Gro Rebnor lade bilen sin med kabel ut fra vinduet i leilIigheten sin. Heldigvis slipper hun dette i dag. Foto: Tore NesetVis mer

Lading av elbil

Dette bør du helst ikke gjøre

Ledning ut av vinduet er bare til nødbruk når du skal lade elbilen.

I mars i fjor snakket Dinside med elbil-eieren Gro Rebnor, som bor i Asperudåsen borettslag i Oslo.

I utgangspunktet hadde hun klarert med borettslagets styre at det var greit å lade i fellesgarasjen.

Men så fikk hun kontrabeskjed. I et brev som ble sendt ut til samtlige beboere sto det at all lading av elbiler var stoppet med umiddelbar virkning.

Rebnord ble mildt sagt fortvilet.

Løste seg med kommunal støtte

- Dette blir helt håpløst for meg. Nærmeste ladestasjon er to kilometer unna, og jeg har et barn hjemme. Noen kan lade på jobben, men det har jeg ikke anledning til som student. Det føles som om bilen min er avskiltet, uttalte hun til Dinside.

Dermed var eneste mulighet å lade bilen fra stikkontakt i leiligheten, med ledning til bilen som sto feilparkert utenfor.

Nå har saken heldigvis løst seg.

- Med støtte fra Oslo kommune har borettslaget satt opp tre ladestasjoner utenfor en butikk like i nærheten. Disse deler 14 elbileiere på abonnementsbasis. Det kan føles litt knapt, men det er i hvert fall mye bedre enn før, sier Rebnor.

Hun understreker at hun aldri mente å lage noen konflikt, og at hun synes borettslagets styre har løst saken på en forbilledlig måte.

KOMMUNAL LADING: Oslo kommune reddet husfreden i Asperudåsen borettslag. Her fra Hvervenbukta like ved. Foto: Norsk elbilforening Vis mer

- Bare til nødlading

Fortsatt lader nok et stort antall av de snart 200.000 norske elbileierne bilene sine via standard stikkontakt fra et rom i huset.

Men bør de fortsette å gjøre det?

- Nei, ikke på daglig basis. Men dersom du er på besøk eller på reise, er det ikke noe problem å «nødlade» fra en jordet husholdningskontakt unntaksvis, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Dinside.

Før du gjør det, bør du imidlertid sjekke at kontakten er i god stand.

- En ubrutt kurs fra sikring til kontakt er en definitiv fordel. For å unngå sikringsbrudd bør du forsikre deg om at det ikke står andre apparater mellom som trekker strøm fra samme kurs.

ADVARER: Skjøteledning bør bare brukes i nødstilfelle. I så fall bør den være av den solide utendørstypen med jord. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Advarer mot skjøteledning

Frydenlund advarer sterkt både mot ujordet stikkontakt og skjøteledning.

Han medgir likevel noe motvillig at dersom skjøteledningen er dimensjonert for utendørs bruk og ikke ligger kveilet opp på trommel, så går det til nød an.

- Ved behov for nødlading kan man unntaksvis bruke skjøteledning. Men hovedregelen er at ladekabel ikke skal forlenges, da dette kan gi skade og varmgang. Vi har sett flere eksempler på at elbileiere har lagt ladekabel gjennom vindu fra bolig, over fortau eller vei og ut til bilen. Dette kan medføre livsfare og er ikke tillatt, skriver sjefsingeniør Jostein Grav i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSP) i en e-post til Dinside.

ALLER BEST: En egen, privat ladestasjon på husveggen eller i garasjen koster en god del. Men det gir både raskere og sikrere lading enn i vanlig stikkontakt. Foto: Kvassheim Elektro AS Vis mer

Så hva gjør man da?

Det optimale er utvilsomt en ladestasjon. Men disse koster ofte mellom 10.000 og 20.000 kroner, avhengig av kapasitet og nødvendig elektrikerarbeid.

En mellomløsning er å oppgradere en stikkontakt du allerede har, slik at det blir lovlig å lade bilen på den.

- Hvis du bruke vanlig stikkontakt til daglig lading av elbil bør du få en elektriker til å sjekke om det elektriske anlegget ditt tåler belastningen og at ladekontakten er i orden. Kontakten du skal bruke til elbil-lading må være sikret med maks 10 ampere. Dette er for å redusere sannsynligheten for varmgang. Lading av elbil belaster nemlig kursen maksimalt over mange timer. I tillegg bør kursen bare benyttes til lading og ha installert egen jordfeilbryter type B, skriver Grav.

Om du skulle være så heldig å ha en industrikontakt (CEE/EN 309) på veggen din, gjelder derimot ikke 10 ampere-kravet.

- Enkelte elbilmodeller kan lade via slik kontakt med originalt utstyr, og dette regnes som nest beste løsning, sier Ståle Frydenlund.