Denne sms-en var det mange som mottok fra Living på onsdag.  Foto:  Frode Lillevik
Denne sms-en var det mange som mottok fra Living på onsdag. Foto: Frode LillevikVis mer

– Det er fem år siden jeg handlet der!

Sint DinSide-leser vil boikotte Living etter uønsket SMS. Møbelkjeden beklager.

Onsdag formiddag sendte møbelkjeden Living ut følgende SMS til sine kunder.

    "Vi ønsker å gi våre eksisterende kunder egne tilbud på SMS. Dersom du ikke ønsker å motta SMS fra oss, sender du SMS med melding "Living stopp" til 2007"

Det satte sinnene i kok hos mange av mottakerne. I timene etter mottok vi flere mailer fra sinte lesere, som ikke synes noe om denne formen for kontakt fra møbelkjeden.

Felles for de fleste som har tatt kontakt med oss er at de ikke har handlet hos Living på flere år, og ikke ser på seg selv som "eksisterende kunder". I tillegg reagerer de på at de selv aktivt må melde seg av en liste, uten å ha meldt seg på, noe som våre svært oppegående lesere har fått med seg er i strid med markedsføringsloven.


– Håper dere får nok henvendelser på denne saken til at dere lager en sak på dette, både som smekk på pungen til Living og til avskrekkelse ovenfor andre firma med lignende planer, skriver en av dem i en e-post til oss.

Og flere går lenger. Mange undertegner med "forhenværende Living-kunde" eller "eks-kunde", og en mann vil nå boikotte møbelkjeden.

Forbrukerombudet ser på saken

Også Forbrukerombudet mottok en rekke henvendelser på Living-sms-en. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Det var ikke bare vi i DinSide som fikk e-poster fra sinte forbrukere. Frode Elton Haug i Forbrukerombudet forteller at de har fått mange henvendelser etter SMS-utsendelsen onsdag formiddag.

Felles for klagene er at ingen sier de har gitt samtykke til å motta henvendelser fra møbelkjeden på SMS. Og at de selv må melde seg av for ikke å få reklame.

– Reglene er slik at dersom man aldri har gitt samtykke til eller bedt om å få SMS-er, skal man heller ikke måtte behøve å melde seg av, sier Elton Haug til DinSide.

Ifølge forbrukerombud Gry Nergård, vil de be Living dokumentere at det foreligger gyldig samtykke eller kundeforhold fra klagerne i saken. Dersom dette ikke foreligger vil de kunne bli ilagt et overtredelsesgebyr.

- Her er det noen næringsdrivende som misforstår, men også noen som handler bevisst i strid med loven. Det foreligger ikke automatisk et kundeforhold etter markedsføringsloven bare man kjøper et produkt fra selskapet, og selv om du eventuelt har hatt et kundeforhold en gang, varer ikke dette evig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Living beklager

Administrerende direktør i Living, Øyvind Tidemandsen, bekrefter overfor DinSide at de har sendt ut en SMS til alle i deres kunderegister der de spør om de ønsker å motta reklame på sms.

- Vi er nå klar over at vi har gjort det på en feil måte, og at den korrekte måten er at man må bekrefte at man vil ha reklame, ikke at man aktivt må si at man ikke vil ha det, så der har vi gjort en feil, sier Tidemandsen til DinSide.

Ifølge Tidemandsen har de kun sendt SMS-en til kunder som har registrert mobilnummer hos dem, og at de ikke har brukt lister fra en tredjepart. Og han peker på at hensikten var god.

– Det er tross alt en henvendelse om de ønsker å motta reklame på SMS, SMS-en er ikke en reklame i seg selv, bedyrer Tidemandsen. – Hensikten vår var at de som ikke ville ha reklame skulle slippe.

Bakgrunnen for SMS-utsendelsen var at selskapet ønsket å redusere mengden med reklame på papir. - Det er lite miljøvennlig, så derfor leter vi etter andre måter å markedsføre oss på.

DinSide: Flere av de som har tatt kontakt med oss, sier de ikke har handlet på Living på flere år. Hvor ofte vasker dere registeret?

- Det var jo det vi ønsket å gjøre nå. Å høre hvem som ønsket å motta nyheter og tilbud på SMS.

Hva nå?


SMS-tjenesten er imidlertid ennå ikke stoppet, og dersom det er viktig for deg å ikke motta lignende SMS-er må du altså sende en stopp-melding til 2007. Dette er også rådet fra forbrukerombud Gry Nergård. Har du litt tålmodighet, kan det imidlertid se ut som om det ikke er nødvendig.

- Vi ser på om vi skal sende ut en ny SMS der man må melde seg på, men siden vi akkurat ble klar over at dette var feil, har vi ikke fått tatt de nødvendige beslutningen ennå. Men jeg antar det er slik vi vil løse det, sier Tidemandsen.

- Hensikten var jo absolutt ikke å sende reklame til noen som ikke vil ha det.