TERNINGKAST MED HØY VERDI: Høye terningkast og medaljer for gode produkter er ekstremt verdifulle for produsenten som blir omtalt. De er ikke til salgs under noen omstendighet, og brukes utelukkende etter vurderingene fra våre journalister. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TERNINGKAST MED HØY VERDI: Høye terningkast og medaljer for gode produkter er ekstremt verdifulle for produsenten som blir omtalt. De er ikke til salgs under noen omstendighet, og brukes utelukkende etter vurderingene fra våre journalister. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Dinsides forbrukerjournalistikk

Derfor kan du stole på det du leser på Dinside

KOMMENTAR: Dinsides journalister er ubestikkelige, og lar aldri en produsent påvirke hva vi skriver om dem.

Troverdigheten til den journalistiske integriteten i forbrukersaker er lav, viser en fersk rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO. Rapporten viser også at mange lesere ikke forstår skillet mellom redaksjonelle artikler og annonseinnhold, selv om dette er merket med forskjellige varianter av «annonse», «annonsørinnhold» og «kommersielt samarbeid».

UBESTIKKELIGE: Det er ikke mulig for en produsent å påvirke hva vi skriver om dem. I det lange løp er det bra - både for leserne, produsentene og annonsørene, skriver redaktør Andreas Heen Carlsen i Dinside. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

SIFO har basert rapporten på artikler fra Dinside (omtalt i rapporten som Dagbladet) - og VG.

Vanskelig å avsløre korrupt journalistikk

Vi forholder oss daglig til produsenter som er avhengige av at merkevarene deres blir tatt godt imot av kundene. En god omtale i Dinside vil øke salget. Et lavt terningkast hos oss kan gjøre det motsatte.

Hadde vi vært korrupte, kunne det vært vanskelig å avsløre. Det er ekstra viktig for oss å være ryddige på hvordan vi skaper journalistikken i Dinside.

Så - her er litt om hvordan vi jobber. Les gjerne også hele oversikten over våre redaksjonelle retningslinjer.

Vi får aldri betalt av produsenter

Det er ikke mulig å kjøpe seg redaksjonell omtale i Dinside. Det er heller ikke mulig å påvirke testresultater eller noe annet innhold i artiklene våre. Terningkast er ikke til salgs. Vi vil gjerne gjøres oppmerksomme på det dersom vi har skrevet en faktafeil. Men vår vurdering står - alltid.

Vi skriver aldri artikler som gjenytelser for annonsering, eller for å stille opp som kilder i artikler. Slike avtaler eksisterer ikke, og det er ingen diskusjon om det heller. Vi skriver de sakene vi har lyst til å skrive, og som vi tror leserne våre har behov for.

I min relativt korte tid som redaktør i Dinside, har jeg ved ett enkelt tilfelle fått spørsmål om hva det koster å få et produkt testet hos oss. Den som spurte meg, var en NRK-journalist, som ikke kom med noen videre forklaring på hvorfor han lurte.

Dinside skriver utelukkende saker om ting vi selv er nysgjerrige på, produkter som har nyhetsinteresse eller ting som leserne tipser oss om. Produsenter er også hjertelig velkomne til å tipse oss om saker, og disse tipsene blir behandlet likt som alle andre.

Vi betaler aldri for tips, eller for å stille opp som kilde i en sak.

Syns vi det er en god sak, så lager vi den. Tips og pressemeldinger hagler inn i hundretall hver dag, og noe av det viktigste Dinside-journalistene gjør, er å skille de gode sakene fra resten.

Skulle vi basere journalistikken på ønsker fra produsentene, hadde vi raskt blitt en gørr kjedelig nettavis.

Annonser er eneste inntektskilde - og veldig god butikk

Vi er veldig glade i annonsørene våre, og er stolte over at det er ventelister for å annonsere på Dinside. Dinsides lesere er opptatt av det vi skriver om, og jo bedre annonsene treffer interesseområdene, desto bedre er effekten for annonsøren.

Dinside lever utelukkende av annonseinntekter. Plussing av saker er en god forretningsmodell for mange aviser, og er kanskje spesielt godt egnet for lokalaviser. Inntil videre mener vi i Dinside at vår nettside skal være helt åpen og helt annonsebasert.

Dette er en svært god forretningsmodell. Dinside er en solid business som leverer gode overskudd.

Dinside-journalistene skriver ikke content marketing

Dinside har, i likhet med de aller fleste redaksjoner i Norge, annonseinnhold som er formet som artikler, med tekst og bilde, og i noen tilfeller video, kjent som innholdsmarkedsføring eller content marketing.

Alt dette innholdet er tydelig merket som annonser, etter standarder som er gjennomarbreidet i bransjen. Dessverre viser Sifo-rapporten at mange likevel ikke forstår hva som er hva.

Det sier meg to ting: Dette er ennå nytt for mange. Vi må strebe etter tydelig merking.

Det redaksjonelle innholdet på Dinside er skrevet av journalister. Annonsør-innhold er ikke produsert av redaksjonen, men av mediebyråer eller produsentene selv.

Våre redaksjonelle artikler er skrevet for leserne. Annonsørinnhold er laget for annonsører, og er derfor stemplet for det.

Det er ikke lenge siden Forbrukerombudet kikket oss i kortene. De fant ingenting å utsette på hvordan vi merket annonsørinnhold. Vi har tidligere fått skryt av Pressens faglige utvalg for god merking av nettopp dette innholdet. Likevel må vi ta innover oss at ikke alle leserne våre henger med.

Testprodukter er ikke til privat bruk

Når vi tester produkter, gjør vi det for å skrive om dem. Når vi er ferdige med testing, beholder vi noen ganger produktene i redaksjonen for å kunne sammenligne dem med andre produkter senere. Andre produkter blir sendt tilbake til dem vi har lånt dem fra.

Dersom det er produkter som verken skal testes videre eller sendes tilbake, kaster vi dem eller gir dem bort. Brukte joggesko kan neppe omsettes etter at vi har gitt dem to ukers hardkjør på skogsstier. Men pulsklokker kan være fullt brukbare.

Dersom en Dinside-journalist ønsker seg ny smartklokke til eget bruk, så går hun i butikken og kjøper en.

Kontakt redaktøren i Dinside

Har du innspill eller spørsmål om journalistikken vår? Ta gjerne kontakt med meg! Eposten min er [email protected]

Andreas Heen Carlsen
Redaktør i Dinside

Les mer:
Derfor gir Dinside kun en firer til iPhone 7
Råbillig Kina-PC får terningkast tre
Toppscore til Bose