<b>HURRA?</b> Vi er i finalen i IKEA konkurransen og kan vinne møbelshopping for 4.000 eller 15.000 kroner, alt ettersom vi tror på mailen eller nettstedet.  Foto: winkr.no/epost
HURRA? Vi er i finalen i IKEA konkurransen og kan vinne møbelshopping for 4.000 eller 15.000 kroner, alt ettersom vi tror på mailen eller nettstedet. Foto: winkr.no/epostVis mer

Den dyre Ikea-konkurransen

Kan koste deg flere hundre kroner i uken.

Du er i finalen i IKEA konkurransen! (Gavekort for 4000,-)

Gratulerer til oss. De siste dagene har vi på opptil flere e-postadresser fått beskjed om at vi er i finalen i en Ikea-konkurranse. Vi har etterhvert blitt litt blinde på mailer om falske Ikea-konkurranser, konkurranser med premier fra Ikea som den svenske møbelkjeden ikke står bak. Men bestemmer oss for å ta rådet vi fikk sist gang vi tok kontakt med Ikea angående all spammen:

- Vi håper folk er kritiske til denne type annonsering, sier Frode Skage Ullebust, kommunikasjonsrådgiver i Ikea.

Les mer: Nei, dette er ikke Ikea

For her er det ikke bare snakk om at du deltar i en konkurranse og kan forberede deg på e-postorama med ulike nye "konkurransetilbud" i innboksen din resten av e-postadressens levetid.

Dette kan nemlig bli dyrt. Opptil 14.000 kroner i året-dyrt.

Opptil 14.000 kroner i året

I betingelsene på konkurransens nettside står det følgende:

    Ved å skrive inn PIN-koden i tekstfeltet over eller ved å svare med en SMS for å bekrefte påmelding gjennom vår nettside, samtykker brukeren abonnementet (red uthev). Ved å gjøre dette, har brukeren en mulighet til å vinne et gavekort kor kjøp av møbler pålydene 15 000 kr.

    WinKR trivia spill består av inntil 3 spørsmål i uken. Avgiften blir belastet to ganger i måned 2 SMS, 90kr/SMS (f.eks. 180kr). For å stoppe tjenesten, send TC STOP til 2333. Premien vil sendes ut fra WinKR innen 60 dager etter seier. Konkurransen avsluttes 31-12-10.

    Ved å melde seg på og/eller bruke tjenesten, bekrefter brukeren at han/hun har lest betingelser og vilkår, at han/hun er bor i Norge, og at han/hun er over 18 år, og er autorisert kontohaver eller at han/hun har kontohavers samtykke. WinKR opererer i samsvar med de norske lovene for Mobiloperatører og SMS-tjenester samt andre relevante dokumenter. WinKR is a product of T.C. Interactive Ltd. Customer Service: 815 52795 or [email protected]

Ikke helt ulikt denne konkurransen som også misbrukte Ikeas merkenavn for å få abonnenter til en SMS-tjeneste som kostet 30 kroner per melding. Men her koster det altså tre ganger så mye. 90 kroner per melding, opp til 3 meldinger i uken du kan svare på.

Dette tilsvarer 270 kroner i uken, drøye 1.000 kroner i måneden - eller 14.040 kroner i året. En ganske drøy kostnad for å kunne være med i konkurransen om å vinne gavekort på 4.000 - eller 15.000 kroner.

Belønner aktive konkurransedeltakere


Du kan heller ikke svare på én sms og melde deg ut og håpe på Jackpot. For i konkurransereglene står det nøye beskrevet hvordan man kan vinne, og dette belønner aktive deltakere:

    Prosessen for å avgjøre hvem vinneren av gevinsten er, angis i disse vilkårene:
    Vinneren vil være individet som svarer på det høyeste antallet riktige svar i spille perioden og mer enn 50% (Femti prosent) av den totale spørsmål i spillet perioden (heretter: "Vinneren").

Ikke bare må du svare på så mange spørsmål som mulig, du må også svare på mer enn halvparten av spørsmålene i en konkurranseperiode. Men hvor lang er denne?

Konkurransen avsluttes ved utgangen av året, men det står ingen ting i konkurransevilkårene om når den begynte. Vi vet imidlertid at det er kort tid igjen av finaleperioden. Det sto i mailen vi fikk. Så for å være på den sikre siden, bør man altså svare på alle meldinger frem til nyttår, i syv uker. Dette vil si en totalkostnad på 1.890 kroner.

Telefonnummeret til kundeservice som oppgis i konkurransevilkårene går til en tredjepart, Aspiro. De kan dessverre ikke svare konkret på noen av spørsmålene vi har, med unntak av hvem som står bak konkurransen. Det er gjengangeren Trivicell som DinSide har omtalt flere ganger i forbindelse med såkalte konkurranser som lokker kunder inn i dyre abonnementstjenester.

Skylder på samarbeidspartner

Erez Logassi i Trivicell beklager at DinSides journalister har blitt spammet med e-poster om Ikea-konkurransen, spesielt at det blir kalt for "Ikea-konkurranse".

- Dette er ikke en Ikea-konkurranse, det står på nettsiden, sier Logassi til DinSide.

DinSide: Dette stemmer ikke. Det står ikke noen disclaimer der.

- Da må det være et språkproblem, forklarer Logassi, på engelsk. Han forklarer at Trivicell holder til i Israel, og har tilsvarende konkurranser i hele Europa. - Vi bruker en tredjepart til å utforme nettsider og sende ut mailer. Dersom det er noen uregelmessigheter her, må vi ta det med dem, sier han.

- Dette er ikke første gang vi har vært i kontakt med dere om en Trivicell-konkurranse som har vært utført på akkurat samme måte. Har ikke dere noe ansvar for hvordan trejepart markedsfører deres konkurranse?

- Nei, vi kan ikke kontrollere det. Men vi vil selvfølgelig ta det opp med dem, og eventuelt bytte samarbeidspartner, sier Logassi, og legger til at de nå vil se nærmere på samarbeidet.

Hvilken tredjepart det er snakk om kunne ikke Logassi opplyse om på stående fot, men vi kommer tilbake med mer, når vi får denne opplysningen.

Dette er omtrent samme svar som Yana Ershov i Trivicell kundeservice ga til DinSide i forbindelse med en lignende konkurranse/abonnementstjeneste.

- Vi driver med spørreleker med premier, og i dette tilfellet er gaven et gavekort på 4.500 kroner du kan bruke på Ikea. Når vi kjører andre spørreleker med andre premier designer vi nettsiden med et utseende som reflekterer premien, for eksempel iPhone, Dell laptop, ferier osv.

Ershov skriver videre at TriviCell verken lager eller sender ut e-post til kunder, men at de de samarbeider med andre som promoterer deres tjenester.

Slik stopper du: For dem som har meldt seg på men angrer seg, skal man når som helst kunne melde seg av tjenesten ved å sende TC STOP til 2333.

Har du erfaringer med denne tjenesten? Eller har du hatt problemer med tilsvarende konkurranser eller kjøp som har lurt deg inn i et mobilabonnement? Send oss en mail og fortell: [email protected].