<b>Nei, ikke sånn:</b> men betaler du oftere, slipper du de aller største regningene. Foto: Per Ervland
Nei, ikke sånn: men betaler du oftere, slipper du de aller største regningene. Foto: Per ErvlandVis mer

Del opp strømregningen

Hafslund med gunstig tilbud til kunder med høyt strømforbruk.

Etter to iskalde vintre med høye strømpriser der mange slet med høye strømregninger, har myndigheter og mange kunder ønsket hyppigere og lavere strømregninger. Strømleverandøren har gjennomført et prøveprosjekt der en gruppe kunder fikk månedlige strømregninger, og resultatet var så godt som enstemmig: 97,5 prosent foretrakk dette.

Les mer: Nordmenn vil ha flere strømregninger

Nå blir dette en realitet for rundt 330.000 strømkunder i Oslo og Akershus:

- Hafslund Nett innfører månedsregninger for kunder med et årsforbruk på over 8.000 kilowattimer fra og med forbruksmåneden september, sier Katarina Finneng, informasjonssjef i Hafslund til DinSide.

- Med månedsregninger får man oftere og lavere regninger og bedre oversikt over forbruket sitt. Da har man også bedre forutsetning for å effektivisere forbruket og dermed mulighet til få en lavere strømkostnad totalt sett, sier Finneng.

Smart før vinterpriser på strøm

Akkurat hvordan strømprisene vil utvikle seg fremover er vanskelig å spå, men all historikk viser at strømprisene utvikler seg omvendt proporsjonalt med temperaturen: Jo kaldere og tørrere vinter, jo høyere strømpriser.

Strømregningene i vintermånedene kan derfor bli relativt tøffe for mange strømkunder. Femsifrete beløp som skal betales rett før terminbeløpet på studielånet forfaller i februar er nok til å velte de fleste økonomier (selv om vi alltid anbefaler at du har en buffer på minst 50.000 kroner på konto som til slike tilfeller). En rekke strømselskaper lar deg dele opp eller utsette betalingen når strømprisene er som høyest om vinteren, men hvorfor ikke være føre var og bestille i forkant?

NB: Visste du at du ikke skal betale renter når du deler opp strømregningen?

Sjekk hvor mye du skal betale

Hafslund sendte ut informasjon til de aktuelle kundene per brev i slutten av forrige uke om at de fra nå av vil bli fakturert månedlig. Finneng forklarer at dette er en del av forberedelsene strømselskapet gjør for vinteren, for å gjøre det enklere for kundene. Strømleverandøren har også rigget kundesenteret for økt pågang i den kalde årstiden. De kan nå bistå kundene på over 15 ulike språk.

- I tillegg kan kunder også finne mye informasjon om kundeforholdet sitt på kundeportalen "Min side" som er tilgjengelig 24 timer i døgnet. Der finner man også svar på de fleste spørsmålene og kan se hvor stor regningen blir etter at man har meldt inn målerstanden, sier Finneng.

Smart triks: Kutt strømregningen uten å bytte leverandør