Forbrukerombudet jobber aktivt for at det skal bli lettere å sammenligne priser på kanalpakker fra de ulike tilbyderne.  Foto: Colourbox.com
Forbrukerombudet jobber aktivt for at det skal bli lettere å sammenligne priser på kanalpakker fra de ulike tilbyderne. Foto: Colourbox.comVis mer

Canal Digital fjerner kortavgiften

Men ikke gled deg for tidlig...

Forbrukerombudet har lenge jobbet for å gjøre det enklere for forbrukere å sammenligne de ulike TV-tilbudene.

Et av ankepunktene har vært at en rekke avgifter ikke har vært inkludert i månedsprisen, blant annet kortavgiften. Dette ifølge seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli. Nå kutter Canal Digital kortavgiften for sine parabolkunder.

Les også: Canal Digitals problem-dekoder

Øker pakkeprisen

Det betyr imidlertid ikke at det blir billigere, snarere tvert imot.

Ifølge informasjonssjef Jørgen Thaule økes faktisk prisen på Norgespakken (den billigste kanalpakken Canal Digital tilbyr sine parabolkunder) med 44,50 kroner i måneden. For eksisterende kunder vil det si at totalprisen økes til 2.388 kroner fra 1.866. For nye kunder vil etableringskostnader komme i tillegg.

Uproblematisk med høyere pris

Bente Øverli er seksjonssjef i Forbrukerombudet. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Forbrukerombudet synes ikke det er problematisk at prisen øker.

- Vi er opptatt av at prisbildet skal være enklere, slik at det blir lettere for forbrukerne å sammenligne, og at de ikke får seg noen overraskelser når regningen kommer, sier Øverli til DinSide.

Hun peker på kampanjer der aktørene reklamerer med en lav månedspris. De opplever at en rekke forbrukere tolker månedspris dit hen at det inkluderer alle kostnader, men det kan komme flere avgifter i tillegg, for eksempel kortavgiften.

- Det at månedsprisen økes, ser ikke vi på som noe forbrukerproblem. Det er ikke vår oppgave å vurdere hva som er riktig pris på tilbudet, sier Øverli. - Men når vi nå får et enklere prisbilde, blir det kanskje også større konkurranse på pris.

- Vi skulle gjerne sett at det ikke var så mange ulike priselementer i de ulike markedene. Dette er et steg i riktig retning, avslutter Øverli.

I markedet for ny TV? Sjekk disse kuppene!

Bare parabol


I første omgang er det kun Canal Digitals parabolkunder som får kortavgiften bakt inn i prisen. Selskapet er i dialog med Forbrukerombudet om å innføre samme endring for kabel-TV-kundene sine.

Grunnen til at det tar tid, er at prisingen for kabel-TV-kundene er litt mer kompleks.

- Vi har ulilke typer kunder, noen er privatpersoner, mens andre steder er det borettslag eller sameier som står som kunder, så det er ikke alltid at det er den som har dekoderen som betaler, slik det er med parabol. Men vi jobber med saken, sier Thaule til DinSide.

- Vi har mange kunder totalt, og begynner nå i den ene enden, med parabolkundene.

Canal Digital er først ute med å imøtegå oppfordringen fra Forbrukerombudet i praksis, men det kan se ut som om flere følger etter. Tidligere har både RiksTV og Viasat sagt at de også ønsker å fjerne kortavgiften, og Get jobber også med å komme frem til en enklere prisstruktur.

- Vi håper at alle aktørene er villig til å følge opp Canal Digitals utspill så raskt som mulig. Vi antar at disse også ønsker å gjøre det enklere for eksisterende og fremtidige kunder å forstå den prisinformasjonen som gis, sier Øverli.

Nå vurderer Forbrukerombudet å innføre sanksjoner for de tilbyderne som ikke inkluderer kortavgiften i månedsavgiften, både for parabol-TV og kabel-TV.