Bryter markedsføringsloven?

Stadig flere boligprosjekter balanserer på grensen av markedsføringsloven. Stikkordene du bør merke deg er villedende markedsføring og tilgift. Men hva betyr det?


I forrige uke skrev vi om hvordan en rekke nye boligprosjekter lokker unge kjøpere med hippe navn, konsepter og salgsprospekter på glanset papir.

Men også innholdet i prospektene reiser flere spørsmål: På nettsiden til Quadraturen.no, det nye boligprosjektet fra BN Megler AS i det gamle Posthuset i Oslo, leser vi følgende:

"...leilighetene i 1. byggetrinn leveres i en pakkeversjon der det inngår en kul scooter dekorert i Quadraturens farger (...) Romantikken blomstrer mens du suser avgårde med en du er glad i på en klassisk original scooter."

Klikk her for å se faksimile fra Quadraturen.no

Spørsmålet blir hvordan dette står seg mot markedsføringsloven:

Lovens §4 om tilgift, sier nemlig at det er forbudt å tilby tilleggstjenester eller flere varer til forbruker som en del av salg, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. Dette gjelder også for varer som er sterkt rabatterte.

Klikk her for å lese hele paragrafen om tilgift i markedsføringsloven.

Quadraturen sier:

Vi lurer derfor på: Kommer alle leilighetene i byggetrinn 1 med en scooter, eller er det noe man kan velge?

Vi sjekker med Quadraturens megler, BN Megler, som oppklarer: Leilighetene leveres ikke med scooter, men de har scootere på tilvalgslisten til 5.000 kroner.

Scooteren det er snakk om er en klassisk italiensk Piaggio (I Quadraturens farger). Normalpris på en Piaggio starter på cirka 16.000 kroner, rabatten nærmer seg dermed på over 60 prosent.*

Midt mellom oppgradering av kjøleskap, endring av trappeplassering, gulvtype og farge på veggene kan du altså slå til og få en scooter til spottpris.

Overfor DinSide hevder BN Megler at den gode prisen er et resultat av en kvantumsrabatt fra forhandler, og at dette ikke er tilgift. Megler ønsket ikke å uttale seg videre utover dette.

Dette sier eksperten

- Såvidt jeg kan se bryter denne markedsføringen med minst én, kanskje to, paragrafer i markedsføringsloven, sier Runar Framnes, Studierektor ved BIs Institutt for Markedsføring, og spesialist i markedsrett.

Først og fremst ser det ut som om dette er i konflikt med markedsføringslovens paragraf 4, om tilgift.

- En tilleggsytelse skal ha naturlig sammenheng med hovedytelsen, sier Framnes.

- Spørsmålet blir da om det kan vurderes som naturlig sammenheng mellom det å kjøpe en byleilighet og få en scooter. - Det synes meg noe fjernt, for da kan man vel også argumentere med at man trenger bil ved kjøp av hus på steder uten kollektivtilbud, eller snøscooter ved kjøp av hytte på fjellet uten vinterbrøytet vei, fortsetter Framnes.

Når det gjelder prisen, forklarer BN megler den lave prisen med at de har fått kvantumsrabatt.

- Om en vare eller tjeneste selges til særlig lav pris, eller under selvkost, regnes det også som tilgift, sier Framnes.

- Spørsmålet er selvsagt om de har fått en så stor rabatt? Jeg tror enhver lovgiver vil si at dette er en særlig lav pris, legger han til.

Forbrukerombudet

Forbrukerombudet har ikke selv sett på saken, og kan derfor ikke uttale seg spesifikt før de har mottatt en klage. Rådgiver Jo Gjedrem kunne likevel uttale seg om generell praksis og tidligere saker.

- Legger du til en tilleggsvare, regnes det som tilgift dersom de ikke er en naturlig del av hovedytelsen, sier Gjedrem.

Han presiserer: - Det skal ikke bare være en bruksmessig naturlig sammenheng, men også en kjøpsmessig naturlig sammenheng.

Markedsrådet er kjent for å ta disse lovene ganske bokstavelig. For eksempel er det ikke lov å gi vekk bøker ved kjøp av en bokhylle - eller omvendt - selv om dette er varer som har en opplagt bruksmessig sammenheng. Det er nemlig ikke naturlig å kjøpe varene samtidig.

Selv om forbrukerombudets rådgiver ikke kan ta stilling til denne spesifikke saken, vil han si at om saken blir påklagd, vil Forbrukerombudet se på om det er en naturlig kjøpsmessig sammenheng mellom leilighet eller ikke.

Quadraturen er ikke det eneste boligprosjektet som beveger seg på en tynn og skral markedsføringspolitisk line. Klikk her for å lese mer.

Villedende?

Da vi så denne annonseteksten trodde vi at alle leilighetene ble levert med scooter. Slik var det altså ikke - men alle som kjøper leilighet kan velge å kjøpe en scooter som en del av en pakke.

Det er her boligprosjektet, i beste fall, tøyer og bøyer på en annen paragraf i markedsføringsloven.

- Dersom det er tildekket at man faktisk må betale for scooteren bryter det mot markedsføringslovens paragraf 2 om villedende markedsføring, sier Framnes.

I annonseteksten heter det at leilighetene selges i en pakkeløsning med scooter. Det som ikke er klart er at scooteren står på tilvalgslisten.

Om intensjonen er der eller ikke er det ikke så mye som skal til for å gjøre denne meldingen litt tydeligere. For eksempel: "Leilighetene i byggetrinn en kan leveres i en pakkeversjon der det inngår en scooter...".

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Om dette er lovlig eller ikke er det ikke opp til oss å finne ut. Forbrukerombudet vil først se på saken dersom noen klager. Vårt poeng er likevel klart: Viser det seg at det ikke er lovlig markedsføring, har ikke BN Megler lov til å tilby scootere til 5.000 kroner kun til de lykkelige eiere av leiligheter i Quadraturen.

- Hva det betyr for deg? Du kan jo spørre om å få kjøpe scooter til 5.000 kroner du og.

* Rettelse: I utgangspunktet fikk vi opplyst en Vespa av BN Megler, og prisene her starter på cirka 24.000 kroner. Dette viser seg å være feil - scooteren det er snakk om er en Piaggio til cirka 16.000 kroner.