Forbrukerrådet ønsker å trygge rettighetene til dem som kjøper bolig på papiret, før den er ferdig. Foto: iStockphoto.com
Forbrukerrådet ønsker å trygge rettighetene til dem som kjøper bolig på papiret, før den er ferdig. Foto: iStockphoto.comVis mer

Bør vare lenger enn en mobiltelefon

Ønsker lengre reklamasjonsfrist for nye boliger.

Kun 10-15 prosent av feilene ved nye boliger oppdages før det har gått seks år. Reklamasjonsfristen er 5 år. Nå ønsker Forbrukerrådet å utvide denne.

Ifølge Roger Helde, regionsdirektør i Forbrukerrådet, er reklamasjonstiden ved kjøp av en ny bolig den samme som ved kjøp av for eksempel vaskemaskin, mobiltelefon eller tv, med dagens lovverk.

- Det er urimelig at klagefristen på en ny bolig til flere millioner ikke er lengre enn på en mobiltelefon. Ikke bare er det store forskjeller i pris, men en ny bolig er også ment å vare atskillig lengre enn vanlig løsøre, sier Helde.

Kommentar: EUs forslag om kortere reklamasjonsfrist - en liten katastrofe

Roger Helde i Forbrukerrådet Foto: Forbrukerrådet Vis mer


I forbindelse med justisdepartementets høring om endringer i Bustadoppføringsloven, vil forbrukerrådet foreslå lengre reklamasjonsfrist ved kjøp av nye boliger.

- Spørsmålet om reklamasjonsfrist er ikke tatt opp, men vi signaliserer at de bør se nærmere på det, sier Helde til DinSide.

Forbrukerrådet viser blant annet til reglene i Danmark, der det er 10 års reklamasjonsfrist på nye boliger.

- I det opprinnelige forslaget til Bustadoppføringsloven lå det inne et forslag om 10 års reklamasjonstid. Vi mener tiden er inne for å diskutere dette igjen nå - det er merkelig at vi skal ha dårligere regler i Norge enn i Danmark, sier Helde.

Les også Roger Heldes kronikk på Forbrukerrådets nettsider: Hvor lenge skal en nyoppført bolig vare?

Tar tid å oppdage feil

De vanligste - og kanskje også vanskeligste - feilene som skyldes byggtekniske feil, oppdages ofte ikke før det har gått noen år. Dette er typiske feil som fukt, sopp og råte. En av grunnene er at disse skadene utvikler seg over tid, som følge av svakheter i konstruksjonen. Ifølge professor Svein Bjørberg ved NTNU oppdages bare 10 - 15 prosent av feilene før bygningen er seks år gammel.

- Kjøp av ny bolig skiller seg fra kjøp av brukt bolig ved at det er større sannsynlighet for at feil vil dukke opp, da en rekke feil og mangler ikke viser seg før huset har vært i bruk en tid. Det tar tid før man blir klar over takplater som skaller og grunnmur som sprekker eller "glir ut", sier Roger Helde.

- Det er dessverre forbrukerne som blir sittende igjen med regningen for byggefeil som dukker opp når reklamasjonsfristene på fem år er utløpt. Det hjelper aldri så mye at det er slett håndverk som er årsaken til feilene og manglene.

Les også: Nye hus er for dårlige - farlig gass strømmer inn fra grunnen.

Bedre vern i Danmark

Ifølge Helde har en rekke land lengre reklamasjonsfrist enn Norge. Danmark er trukket frem som eksempel, siden det er et av våre naboland. I Danmark var reklamasjonsfristen på nye boliger tidligere 20 år, men ble redusert til 10 år 1. januar i fjor.

- Danske boligkjøpere er ikke i samme grad prisgitt dårlig utførte byggearbeider, som vi er i Norge. Vi håper nå at norske myndigheter tar affære for å sikre boligkjøpere og boligbyggere bedre og mer varige boliger, sier Roger Helde.

Danske byggherrer har også plikt til å tegne og betale for en byggeskadeforsikring når de oppfører nye boliger for privatpersoner. Denne tegnes til fordel for eier, og løper i 10 år. Forsikringen følger boligen, uavhengig av eier, og om boligen selges.