Bolig til salgs - med tilgift?

Notar går nye veier i markedsføringen av boliger. Er det meningen?

Finn en feil

- Finn en feil ved dette prospektet, sier vår venninne på messenger.

Vi vet vi vil få servert noe bra. Vår venninne sluker boligannonser på Finn.no, slik andre koser seg med kokebøker, legeromaner eller Clas Ohlson-katalogen.

Vitale mål

Vi klikker oss inn på finn og kaster et kjapt blikk på de vitale målene.

En 4-roms på Majorstuen til nesten fire millioner? - Dyrt, men ikke direkte feil. Fellesgjeld på under 10.000? Veldig bra. Husleien er også akseptabel.

Det må være noe annet. Kreativt meglerspråk kanskje?

Stor 4-roms på Majorstua. Med tilgift? (Klikk på bildet for å få se en skjermdump av annonsen.) Faksimile fra finn.no Vis mer


Vi tar for oss den teksten som skal beskrive boligen. Der er det gjerne mye morsomt å finne. Men bortsett fra de vante vendingene (meget attraktiv beliggenhet ... rekreasjonsområder ... nordvest-vendt med gode solforhold (!) ... og rosinen: "Særdeles unik leilighet med finesser som moderne wc". Umoderne utedo i kjelleren eller gangen hadde vel vært mer unikt i disse dager?) er det i bunn og grunn litt kjedelig.

Ingen store blundere som burde sjokkere en efaren finn.noer nok til å tipse oss.

Interiørpolitiet

Det er tid for å se på bildene. Kanskje det er en Versace-logo på alle baderomsflisene- eller speil i taket og i dusjen-leilighet? Vi tar på oss interiørpolitihatten. Og gjør oss klar til en gresselig hysterisk virtuell visning.

Vi innrømmer det gjerne. Det er hverken snilt, stilig - eller har noe særlig klasse over seg. Men å klikke igjennom bilder i boligannonser tilfredsstiller kikker-instinktet i oss. For ikke å snakke om det litt ufine, men akk så morsomme, spydighets-genet. Vi føler oss litt som Jostein Pedersen som kommenterer vindmaskiner under Grand Prix-finalen. Eller fjortisen som ser på de første utsilingsrundene av Idol.

Men det er ingen hysterisk firemillionersleilighet som åpenbarer seg. Ei heller en bolig som appellerer til trendnissene. Snarere tvert imot. Det er mer kjedelig og kollektiv-billig innredning (det er dessverre langt mellom norske kollektivleiligheter som minner om de festlige i Friends) enn herlig hysterisk harry.

Men der. Til slutt i bildespesialen, etter vi har bladd oss igjennom brystningspanel i lakkert tre, saueskinn på gulvet, rottingbokhyller og utilslørte kontinentalmadrasser: Portrettet av en picture perfect, ung, pen, blond vestkantmegler fyller skjermen.

- Hva er det egentlig som er til salgs her?, sier vår venninne på messsenger.

Det er ikke så godt å si. Kanskje Notar rett og slett flørter litt med en helt ny form for tilgift?

Selges med mann og mus?


Vi tar en telefon til Notarmegler Ine Amundsen, for å finne ut hva det er som er til salgs. Hun tar henvendelsen med et eneste stort smil.

- Dette er en feil. Bildet skulle jo være lite og stå ved siden av navnet mitt lenger opp i annonsen, og ikke blant bildene av leiligheten, ler Amundsen.

- Så det var ingen bevisst strategi i å legge ut bilde av seg selv i prospektet?

- Ikke slik som det fremkommer her. Men jeg må si at jeg synes det er greit å vise hvem megleren er. Slik blir det tydelig for dem som kommer på visning at det er megleren som er til stede på visning, og ikke en visningsassistent, sier Amundsen.

Hun forteller at hun tar alle sine visninger selv.

- Kommer du til å legge ut bilde av deg selv flere ganger?

- Jeg har jo fått tilbakemeldinger fra folk som har synes det var morsomt, sier Amundsen. - Jeg tenkte mest på å vise objektene slik de var, og det var som sagt en tilfeldighet at bildet av meg havnet der det gjorde.

- Men, all pr er god pr - er det ikke? avslutter Amundsen.

Det kan vi forsåvidt si oss enige i. DinSide noterer at etter vi snakket med Amundsen har bildet blitt fjernet fra prospektet. Og at om vi har blitt lurt, og det var en pr-strategi, har det virket - til en viss grad. For du klikket inn på prospektet du også, gjorde du ikke? Så gjenstår det å se om du går på visning...