Det er bare dumt å betale mer enn du må.  Foto: Colourbox.com
Det er bare dumt å betale mer enn du må. Foto: Colourbox.comVis mer

Betaler du for mye?

I den lyse og varme årstiden bruker vi mindre strøm, men det er ingen grunn til å betale mer enn du må.

Det er mange måter å krympe strømregningen på, og en av de smarteste er å velge billigst strømleverandør.

Hvor mye du kan spare kommer an på hvor mye strøm du bruker - og hvor god strømavtale du har i utgangspunktet. Vi tok en kjapp sjekk med vår strømkalkulator, og fant følgende:

En familie i Oslo, som i dag har variabel strømpris fra Fortum Markets og bruker 25.000 kilowattimer (kWh) i året, kan spare 4.020 kroner det neste året, dersom de bytter til Lærdal Energi, og prisforskjellen mellom de to leverandørene vedvarer i ett år.

Sjekk hvor mye du kan spare her:

Finn billigste leverandør for deg og ditt strømforbruk

Men hva gjør du, når du har funnet frem til billigste strømleverandør?

La strømleverandøren bytte for deg


Med vår strømkalkulator finner du enkelt frem til kontaktdetaljer for det selskapet du ønsker å bytte til. Trykk på lenken som tar deg til selskapets nettsider, og så er det bare å fylle ut relevant data i skjemaet.

Du kommer til å trenge litt informasjon, du ikke nødvendigvis husker på, så det kan være greit å finne frem dette på forhånd:

  • Målerpunkt Id (dette finner du på strømregningen din)
  • Målerstand (bør leses av så nært opptil byttetidspunkt som mulig)
Har du dette klart foran deg, er operasjonen gjort på få minutter: Fyll inn alle felter, og trykk bekreft. Så ordner strømselskapet resten. Din nye leverandør vil informere din nåværende strømleverandør og netteier om leverandørskifte, og omtrent tre uker senere vil byttet skje. Du vil nå motta strøm fra din nye strømleverandør.

Strømsbesparende tiltak: Dersom du ønsker å kutte oppvarmingsutgiftene til vinteren, bør du handle nå.

Problemer?

Tips: Hold deg unna strømleverandører som krever forhåndsbetaling. Da unngår du å tape penger dersom leverandøren skulle gå konkurs.

Dersom det skulle oppstå problemer, eller om du av en eller annen grunn ikke får det til, kan du sende selskapet en mail, så kontakter de deg for den informasjonen de trenger, men da vil det ta litt lengre tid før du får byttet, avhengig av hvor travel det aktuelle strømselskapet er. Du kan selvfølgelig også ringe dem.

De fleste nettselskapene gir deg også muligheten til å printe ut et skjema du kan fylle ut, og fakse eller sende i posten.


Kutt strømregningen med smart styringssystem