Vanskelig å sove? Det finnes smarte grep du kan ta på soverommet. Et av de enkleste er å bytte til tynnere dyne! Foto: Alloverpress
Vanskelig å sove? Det finnes smarte grep du kan ta på soverommet. Et av de enkleste er å bytte til tynnere dyne! Foto: AlloverpressVis mer

Best mulig soverom i sommer

Lyse netter og varme kan gjøre det vanskelig å sove.

Det er vel kjent for de fleste at temperaturen påvirker nattesøvnen. Når nettene er hete og lyse, sover de fleste dårligere. Heldigvis finnes både trøst og råd.

– Om sommeren er det mye lys. Lys gir energi, og mange sier de trenger mindre søvn for å føle seg uthvilte, sa søvnekspert Bjørn Bjorvatn, professor ved Universitetet i Bergen og senterleder ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer til DinSide i fjor.

Blir det likevel for lite er det grep du kan gjøre for å sove bedre. Her er noen råd for å gjøre soverommet mest mulig søvnvennlig, spesielt sommerstid.

Soverommet

Optimal temperatur på soverommet ligger ifølge de fleste eksperter mellom 15-16 og 19-20 grader Celsius.

Den perfekte temperaturen på soverommet?

Du kan gjerne lufte gjennom dagen for å holde temperaturen nede. Hjelper ikke det, kan du flytte midlertidig til et kaldere rom i boligen om mulig om du skulle oppleve en og annen tropenatt. Er ikke dette mulig, kan du ha nytte av vifte eller klimaanlegg. Varmepumpen vil for eksempel også kunne brukes til å kjøle ned rommet. Problemet med disse er at de kan skape støy, som for enkelte vil kunne irritere nattesøvnen i samme grad som varme. Her må du rett og slett prøve hva som passer best for deg.

For noen vil luftingen være et problem, på grunn av pollenallergi. Det blir ofte å velge mellom varmt rom og pollenfylt rom. Da gjelder det definitivt å teste ut klimaanleggvarianten, samt å lufte på tider med lav pollenspredning, for eksempel når det regner.

Temperatur er ikke det eneste du bør justere. Ifølge Web MD påvirkes søvnen av det blå lyset som kommer fra mange av våre moderne tekniske hjelpemidler. Skru av TV, PC, mobilskjerm en times tid før du skal sove, lyder rådet.

Og sliter du med å sove i lyse nordiske sommernetter, finnes lystette gardiner.

Les også: Er dette verdens kuleste soverom?

Sengetøyet

Sengetøyet er av de viktigste temperaturregulatorene på soverommet. Er det veldig varmt ute, kan du gå for Syden-varianten med et enkelt teppe, laken eller dynetrekk over kroppen. Blir det for kjølig, finnes det lette sommerdyner i handelen. Helårsdyner og vinterdyner bør få hvile i den varme årstiden, dersom du sliter med søvnen.

Puten kan også påvirke søvnen, men som regel på grunn av at den har feil fasong mer enn på grunn av putens temperaturregulerende egenskaper. Er den for flat eller for høy, risikerer du nakkeproblemer og dårlig nattesøvn. WebMD råder derfor om å sjekke at puten er passe tykk til å holde nakken rett i nøytral posisjon. Sover du på siden, bør nesa ligge på nivå med midten av kroppen, mens magesovere bør droppe den stillingen om de får nakketrøbbel. Puten er mer utsatt for slitasje enn dynen, og bør nok byttes noe oftere.

Norges Astma og Allergiforbund (NAAF) anbefaler at sengetøy vaskes på minst seksti graders varme for å ta kål på allergifremkallende midler. Dessuten bør du vaske sengetøy grundig før du tar det i bruk første gang, for å få bort kjemikalierester.

Les også: En av fire vasker aldri dyna

Sengen

Madrassen lever lenger i de fleste hjem enn dyner og puter. De er også vanskelige å rengjøre, noe som spesielt kan irritere allergikeres nattesøvn. De fleste som blir allergiske i senga, reagerer på husstøvmidd. Og disse småkrekene blomstrer i varmt og fuktig klima. Sørg derfor for god lufting på soverommet, og la sengen stå uoppredd for å lufte ut fukt og varme fortere. Dessuten finnes det midttette trekk til puter, dyner og madrasser.

Er støv et problem, bør du også så langt mulig unngå klesskap og åpne hyller på soverommet.

Les også: Sover du på magen, kan det være madrassens feil