Betalte du for å søke om å få pusse opp baderommet ditt i fjor? I Bergen får de pengene tilbake.  Foto: colourbox.com
Betalte du for å søke om å få pusse opp baderommet ditt i fjor? I Bergen får de pengene tilbake. Foto: colourbox.comVis mer

Bergensere får tilbake våtromsgebyret

Kan du kreve det samme?

Etter mye kritikk av byråkratiseringen av oppussing av bad, har Kommunal- og regionaldepartementet nå avviklet den tidkrevende og ikke minst, dyre søknadsordningen. Gebyrene for godkjent-stempelet kostet norske forbrukere flere tusen kroner per søknad i det knappe året det ble praktisert.

Da regjeringen delvis omgjorde regelendringen i mars, gikk daværende byråd for miljø og utvikling i Bergen, Lisbeth Iversen (KrF) hardt ut mot kommunalministeren, og lovet gjennom Bt.no at samtlige som hadde måttet betale for å få godkjent baderomssøknaden sin i Bergen skulle få pengene tilbake. Nå, ni måneder senere, får rundt 100 bergensfamilier tilbake våtromsgebyret, melder Bt.no.

Les også: Nå kan du pusse opp badet selv

Kan du få erstatning?

Bergenserne måtte ut med mellom 3.000 og 3.500 kroner, og totalt skal drøye 300.000 kroner tilbakebetales. De slapp relativt billig unna i forhold til e dyreste kommunene: Søknadsgebyrene varierte mellom 1.500 og 10.000 kroner, avhengig av hvilken kommune som skulle godkjenne søknaden.

Uansett hvor mye du betalte for din søknad, ser det imidlertid ut som om du kan se langt etter erstatning de fleste steder.

– Dette blir nok ikke aktuelt hos oss, sier Dagny Gärtner Hovig, informasjonssjef i Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, til DinSide.

Hun peker på at søknadsordningen fikk en lett kaotisk start, men at de tok utfordringen på strak arm, og fikk et fungerende system i løpet av noen måneder.

– Det ble innført brått, og var mangelfull informasjon fra departementet, men selv om det fikk en kaotisk start, tok det ikke lang tid før ordningen fungerte.

En eventuell tilbakebetaling er uansett politisk, så ønsker du pengene tilbake, er det byrådet ditt du må henvende deg til.

Ikke gjør dette hjemme! Se når du bør bruke fagfolk

Forbrukerrådet skeptiske til byråkrati

Hos Forbrukerrådet er det full enighet om at byggekvalitet er viktig, men Kommunal- og regionaldepartementets håndtering får stryk.

– Forbrukerrådet er meget kritisk til kommunaldepartementets tilnærming med fokus på byråkrati for å sikre bedre byggekvalitet. Vi ønsker en forsikringsordning der håndverkerfirmaer, som gjør slikt arbeid, må forsikre seg mot feil og da vil dårlige håndverkere få press på seg til å forbedre seg, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, i en melding til DinSide.

Det du må være klar over, nå som du ikke lenger må søke, er at det nå er du som er ansvarlig for å sikre kvaliteten på arbeidet. Du kan overlate dette ansvaret til håndverker med en kontrakt, men dette skjer ikke automatisk når du hyrer inn en håndverker.

Her kan du laste ned en standardkontrakt for håndverkerarbeid på fast eiendom