Her fra Bang & Olufsens showroom på Skøyen i Oslo, som til DinSide kan fortelle om all time high på omsetning i fjor. Foto: Per Ervland
Her fra Bang & Olufsens showroom på Skøyen i Oslo, som til DinSide kan fortelle om all time high på omsetning i fjor. Foto: Per ErvlandVis mer

Bang & Olufsen legger ned opptil 125 butikker

Usikkert hva som skjer med de norske utsalgsstedene.

Fjorårets omsetning for den danske teknologiprodusenten Bang & Olufsen ble langt svakere enn forventet. Nå vurderer selskapet å legge ned opptil 125 butikker, melder det danske økonominettstedet epn.dk. Det er fortsatt uklart hvilke butikker som blir berørt.

– Vi har satt ned en gruppe som skal vurdere hvor god business de ulike butikkene er; og så kommer vil til å legge ned de som ikke er lønnsomme, sier Morten Juhl Madsen, konsernsjef for kommunikasjon i Bang & Olufsen til DinSide.

Han kan ikke si noe konkret om det norske markedet, annet enn at alle butikker vil vurderes, og at de vil legge ned opp til 125, både egne butikker og såkalte shop-in-shops, hovedsaklig i Europa.

Lei av kabler og stygge høyttalere? Legg høyttalerne i veggen

Kan også være positivt

– I 2011 restrukturerte vi våre Bang & Olufsen utsalgssteder i Oslo og Ski, og samlet alt på ett sted. Vi er nå sterkere enn noensinne med hensyn til salg, kompetanse og installasjon. Vi kan vise komplette løsninger med full integrasjon av Bang & Olufsen – Smart hus og Apple, hvor brukerkomforten er bedre en noensinne. Dette gjenspeiles også i at 2012 er det beste året vi noensinne har hatt, sier daglig leder ved Bang & Olufsen Oslo Vest, Kjell Hasle til DinSide i en kommentar.

Han mener at det er udelt positivt for kundene dersom det blir færre men bedre utssalgssteder på verdensbasis.

For dyrt for massene

Designet er fortsatt oppsiktsvekkende, men prisen milevis fra hverandre. Her ser du høyttalere fra B&O Play til venstre (ca 15.000 kroner) mens du måtte ut med 114.000 per par BeoLab-høyttalere (til høyre) da de ble lansert. Foto: Per Ervland Vis mer


Selskapet skriver i en børsmelding at dette er et grep som er tatt for å forbedre kvaliteten og bæredyktigheten i detaljnettverket. For dem som kjenner til Bang & Olufsen fra før kommer det kanskje ikke som en overraskelse at selskapet sliter.

– Kjerneproduktene deres blir rett og slett for dyre, og det er for få spesielt interesserte. Det blir heller ikke bedre av at konkurrentene i det store utland, som for eksempel Loewe, var raskere ute med å tilpasse seg flat-TV-markedet både når det gjelder utvalg og pris. Det forspranget har B&O aldri klart å ta igjen, sier vår TV-tester Øyvind Paulsen.

Våre tester av Bang & Olufsen-produkter gjenspeiler ofte dette. Det er bra produkter, men de ligger for langt utenfor vanlige hjemmekinobudsjetter.

– For mange vil det være galskap å kjøpe denne TV-en. Men har du god råd kan det være helt riktig, for på flere områder er BeoVision svært god, kommenterte Paulsen da han testet BeoVision 10-40. Den kostet da svimlende 62.550 kroner for 46-tommer, og til sammenligning kunne du da kjøpe konkurrentenes TV-er med omtrent samme bildekvalitet fra rundt 10.000.

Alle våre TV-tester finner du her

Suksess for billiglinjen

Til tross for at økonomien for selskapet som et hele går dårlig, er det én avdeling som selger langt bedre enn forventet. Den rimelige produktlinjen deres B&O Play har økt omsetningen med hele 145 prosent.

Og det er kanskje ikke så rart. B&O Play-produktene har tatt med seg moderlinjens lekre design - men prisene er langt rimeligere.

Automotiv-segmentet, lydutstyr til biler, har også økt omsetningen det siste året, med rundt 15 prosent.

Vi har tidligere omtalt eller testet flere B&O Play-produkter, og du kan lese mer om dem her: