POPULÆRT: Discoverys programmer som Deadliest Catch har blitt populære blant mange Altibox-kunder. Nå er de vekk.  Foto: Discovery Channel
POPULÆRT: Discoverys programmer som Deadliest Catch har blitt populære blant mange Altibox-kunder. Nå er de vekk. Foto: Discovery ChannelVis mer

Både Altibox og Discovery beklager

Etter at Altibox fjernet Discoverys kanaler fra sin grunnpakke i går, har kritikken haglet. Men har egentlig Altibox all skyld, og er det fortsatt et håp om at kanalene kommer tilbake?

For mange Altibox-kunder ble gårsdagens TV-kveld en nedtur. Uten forvarsel var nemlig de tre kanalene Discovery, Animal Planet og TLC nappet fra kanallista.

Og vips, så gikk Altibox fra å være en kundefavoritt til å bli den store stygge ulven.

Se vår kommentar: Du kødder ikke ustraffet med TV-kvelden!

Facebook-gruppen For oss som vil beholde Discovery TLC og Ani. Planet i Altibox grunnpakke har i skrivende stund allerede rundet 1.600 tilhengere, og temperaturen er høy - i disfavør av Altibox.

Et av innleggene på siden skiller seg imidlertid ut. Det er nemlig fra Discoverys norske avdeling, og lyder slik:

Foto: Facebook Vis mer


Forbrukerrådet vil ha egen klagenemnd for digital-TV

Men hva sier selskapene selv?

- Jeg er den første til å beklage at det har endt slik, sier Herbjørn Tjeltveit, kommunikasjonssjef i Altibox til DinSide, og bekrefter også at de burde advart kundene tidligere i prosessen.

- Vi følte vi strakk oss langt i prosessen, og jobbet overtid med Discovery for å komme i mål. Dessverre strander det hele på et vesentlig punkt: Altibox føler at vi må betale mer for kanalene enn våre norske konkurrenter, og det kan vi ikke leve med. Derfor måtte også kanalene ut av grunnpakken, sier Tjeltveit, som nå også mener at resten får blir opp til Discovery.

- Vi ønsker gjerne å formidle Discovery sine kanaler som en tilleggspakke til våre kunder, dersom Discovery vil være med på det.

Ikke uventet har Discovery Channel et annet syn på saken:

- Pris er naturligvis alltid et forhandlingstema i slike prossesser, sier Discovery Channels nordiske sjef Jan Andreassen til DinSide.no. Men at han krevde en røverpris vil han ikke ha på seg: - Jeg verken vil eller kan gå inn i detaljer her. Vårt tilbud var imidlertid godt innenfor markedsprisen for våre kanaler, så påstanden til Altibox stemmer ikke på dette punkt.

- I praksis skuffet Altibox 140.000 norske kunder i går, og det gjør meg trist, fortsetter Andreassen.

Vel, Altibox hevder nå at de venter på neste utspill fra dere. Har du noen kommentar til det?

- Til det er det bare å si at vi prøvde å få tak i Altibox flere ganger i går uten å få svar, sier Andreassen. Mitt håp er likevel at Altibox snart vil forandre mening, og skulle de ringe meg på nytt skal jeg garantere at vi skal løse denne floken raskt. Fra vår side kan alle kanalene være tilbake hos de norske kundene innen en time. Det kan du sitere meg på, avslutter en offensiv Andreassen.

Se vår kommentar: Du kødder ikke ustraffet med TV-kvelden!

Altibox gjør en endring...

En av de tingene som irriterte kundene i går, var at opptak de hadde fra de tre fjernede kanalene, samtidig ble slettet fra kundenes HD-PVRer.

Også på dette punktet tar Altibox selvkritikk:

- Vi er enige i at slik fjernsletting ikke er bra, og har faktisk jobbet med en løsning som hindrer dette, bekrefter Herbjørn Tjeltveit. Dessverre hjelper jo dette ikke kundene som mistet opptakene sin i går, løsningen blir nemlig ikke klar før over sommeren. Men dette er altså et punkt som vil bli endret fra vår side, det er helt sikkert.

Hvem eier innholdet I PVR-boksen din? Opptak kan bli slettet om du sier opp en kanal