Vis mer

Anbud eller tilbud?

Skal du ha noe gjort kan du be om anbud eller tilbud. Hva er forskjellen?

Omfattende og kompliserte prosjekter i boligen foretrekker de fleste å få utført av profesjonelle. Men hvilke grep bør du ta for å få jobben gjort både best og billigst? Hva kan du selv bidra med, og hvor detaljert bør du være når du spesifiserer hva som skal gjøres?

Hvis det er første gang du skal pusse opp, og ikke har oversikt over materialer, grunnarbeider, tidsbruk eller alternative løsninger - hvordan griper du saken an?

Mener du å ha god oversikt over både prosess og materialbruk, hvordan skal du forholde deg? Skal du hente inn anbud eller tilbud?

Hva er forskjellen?

Det blandes som regel sammen, men anbud og et tilbud er ikke det samme. Anbud i juridisk forstand brukes mest i offentlige og profesjonelle sammenhenger, hvor det er snakk om en konkurranse der man ikke kan endre tilbudet i etterkant. Anskaffelsene eller arbeidet er gjerne spesifisert svært nøyaktig og spesielt i offentlig sektor er det et omfattende regelverk å forholde seg til ved å legge ut, ved vurdering og til slutt ved valg av kandidat.

Ber du derimot som privatpersjon om et tilbud er det ingen ting i veien for at både pris, og hva som faktisk skal gjøres, kan endres underveis. Det er snarere regelen i den virkelige verden.

Likevel kalles det "anbud"

Forberedelser

For at et firma skal få et godt grunnlag for å utarbeide et tilbud, er beskrivelser og spesifikasjoner avgjørende viktig. Da vil du også kunne sammenligne detaljer og deler av arbeidet i tilbudene, både når det gjelder materialbruk og arbeidsinnsats.

Men de fleste av oss har ikke oversikt over hva som ligger bak det vi ønsker oss. Vi vet hva slags planløsning vi ønsker, hva slags materialer vi vil ha i tak, vegger og innreding, farger og fasonger. Men det bygningstekniske som skal til for å gi et slikt resultat er som regel forbeholdt fagfolk.

De færreste vet om sluket i badet har klemring, eller om det elektriske opplegget holder mål til induksjonskomfyr og nye hvitevarer på kjøkkenet, eller om rør til balansert ventilasjon kan gå gjennom bærebjelker.

Først: befaring

Etter at man har bestemt seg for hva man ønsker å få bygget er det derfor lurt å invitere til befaring. Da kan man legge fram skisser, brosjyrer, bilder, kataloger og annet som skal til for å formidle hva man ønsker å oppnå.

Fagfolkene vil så foreslå bygningstekniske løsninger og eventuelle alternativer, alle firma har dessuten egne etablerte forbindelser med forskjellige leverandører og vil gjerne tilby alternativer til det du har valgt. Dette kan gjelde alt fra fliser, porselen, armaturer og parkett til hvitevarer og kjøkkeninnredninger.

Gjennom en slik dialog vil du få mye nytt å forholde deg til, men dette er viktig for å få kontroll over hele prosessen. Ta derfor notater underveis, det er svært viktig!

Ta gjerne i mot flere firma på befaring, og diskuter løsningene dersom det blir lagt fram alternativer.

Vis mer


Klar for anbud

Når du føler at du har fått nok informasjon kan du sette deg ned og velge blant de alternativene du har fått. Du kan nå beskrive langt mer detaljert de løsningene du vil ha utført, hvilke materialer og løsninger som byggefirmaet skal skaffe og hva du skal anskaffe selv.

Hvis byggearbeidet innebærer oppgaver for forskjellige fag, som snekker, elektriker, rørlegger og murer kan det være gunstig å sette bort hele arbeidet til et firma som tilbyr totalløsninger. Da vil de koordinere innsatsen for de forskjellige fagfolkene, slik at det ikke oppstår dødtid eller fordyrende ventetid.

Har du allerede gode forbindelser med et eller flere firma kan du også dele opp en kompleks jobb mellom tilbydere, og selv administrere byggeprosessen. Det kan være krevende og anbefales ikke hvis det er første gang du er involvert i et byggeprosjekt.

Valg av tilbud

Vår erfaring er at tilbud kan variere overraskende mye, halv pris i forhold til dyreste bud er ikke en umulighet.

Men pris alene er ikke alt, når du først går gjennom en befaring og siden gjennom en anbudsrunde vil du ha et bedre grunnlag for å vurdere de forskjellige firmaene. Om de roter, misforstår eller ikke holder avtaler tidlig i prosessen er det grunn til å mistenke at dette kommer til å gjenta seg når arbeidet er i gang. En ryddig og god dialog og gjensidig forståelse for ønsker og muligheter vil derimot være et godt grunnlag for samarbeide og en ryddig byggeprosess.