Ikke mer av disse gutta for Altibox sine basispakke-kunder. Her et bilde fra Discoverys egen kanalpresentasjon. Foto: DinSide
Ikke mer av disse gutta for Altibox sine basispakke-kunder. Her et bilde fra Discoverys egen kanalpresentasjon. Foto: DinSideVis mer

Altibox kutter Discovery Channel til store protester

KOMMENTAR: Det kunne vi fortalt dem på forhånd; for er det en ting vi har lært, er det at du ikke kødder ustraffet med TV-kvelden til det norske folk.

Altibox leverer TV-signaler via fiber til stadig flere nordmenn, og vi skjønner kundene godt.

Kombinasjonen av lynraske nettlinjer og TV-signaler via en eneste kabel, er faktisk så behagelig når du først har vent deg til den, at jeg selv har valgt å installere grunnpakken hjemme.

Altibox har også vært flinke til å være tidlig ute, og å ta brukernes behov på alvor. Meg bekjent var de først ute med en elektronisk programguide via iPhone og iPad. Og det beste av alt er at du via disse appene - eller via en hvilken som helst PC i hele verden, også kan stille inn HD-PVRen din til å ta opp dine favorittserier. I forrige uke kom også en nettradioløsning via TV-en på plass.

Også på Facebook og Twitter har Altibox vært tilstede, både ved nylanseringer og feilmeldinger. Det har gjort at vi som kunder har følt oss informert om hva som skjer, et ikke uvesentlig poeng faktisk. For hvis TV-signalet forsvinner, er det alltid en trøst å få høre at noen der ute jobber for harde livet med å rette problemet. Altibox har altså hatt et godt grep om kundebehandlingen.

Men i går gikk det galt.

En god, og en dårlig nyhet. Den siste var bortgjemt. Onsdag morgen fikk vi en pressemelding der Altibox skrøt av et utvidet tilbud fra BBC:

BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC Lifestyle og BBC HD, vil være på plass i tv-basispakken fra 7. juni

Det synes mange er en god nyhet. På det tidspunktet fikk vi imidlertid ikke med oss den mer anonyme setningen helt nederst i meldingen:

Samtidig vil kanalene Discovery, Animal planet og TLC flyttes ut av tv-basistilbudet fra Altibox. Disse kanalene vil framover være tilgjengelig i en tilleggspakke.

Det gjorde imidlertid mange andre kunder, noe et blikk på DinSides tipsmail ([email protected]) bærer tydelig preg av.

Øyvind Paulsen er utgavesjef i DinSide, i tillegg til testansvarlig for TV. Foto: Per Ervland Vis mer


Hva gjorde de galt? Etter å ha fulgt de norske innholdsleverandørene aktivt siden 1999 har vi strengt tatt ikke noe problemer med å forstå at det av og til må gjøres endringer i grunnpakkene. Det er en del av gamet. Her har imidlertid Altibox begått to generaltabber:

1. Informasjonstabben
Den første tabben er at Altibox ikke varslet at kanalene Discovery, TLC og Animal Planet skulle forsvinne, før de faktisk var borte. Beklagelsen som ble lagt ut onsdag 16:39 er helt ok. Problemet er at den kommer alt for sent.

Dette har nemlig noen konsekvenser som kanskje ikke er like åpenbare ved første øyekast:

  • En ting er å miste muligheten til å se de tre kanalene umiddelbart. For mange svir det imidlertid like ille å oppdage at alle opptakene de har gjort på de tre kanalene, f.eks av Deadliest Catch, automatisk har blitt slettet fra harddisken i din HD-PVR. Alt du ikke har sett er altså borte for godt.
DinSide har tidligere beskrevet at slik fjernsletting gjøres automatisk fra Altibox når du ikke lenger har rettigheter til kanalen. Men dette er også en praksis som blir sterkt kritisert av Forbrukerrådet, noe du kan lese mer om her.

2. Pristabben
Som nevnt synes vi det er ok at man må betale litt ekstra for noen spesielle kanaler. Men selv ikke dette alternativet har Altibox klart å gi kundene.

For å få tilbake de tre kanalene må du nemlig kjøpe storpakken som heter Viasat Gull, en pakke som i følge flere illsinte lesere koster 299 kroner ekstra. Film og TV-nerder vil antagelig bite på, men kunder som kun vil ha Discovery finner antagelig denne pillen vel dyr å svelge.

Dette er grunnene til at kundene nå blir så forbannet at de starter egne Facebook-grupper i affekt. Altibox burde vært langt tydeligere mot kundene sine, og varslet om at dette faktisk kunne skje. Hadde det blitt gjort ville kanskje kundene klart å glede seg over de nye BBC-kanalene, men i stedet endte altså selskapet opp som den store stygge ulven.

Enig, eller uenig i vår kommentar? Del det med oss i debatten lenger ned: