Alkylatbensin er et renere alternativ til vanlig bensin for motordrevne redskaper. Foto: Brynjulf Blix
Alkylatbensin er et renere alternativ til vanlig bensin for motordrevne redskaper. Foto: Brynjulf BlixVis mer

Alkylatbensin - renere for deg og motoren

Vanlig bensin inneholder mange skadelige stoffer, men det finnes et alternativ.

Bruker du motordrevne redskaper som gressklipper, motorsag eller snøfreser, så har du erfart hvordan det er å oppholde seg i eksosen fra motoren mens du jobber. Det er verken behagelig eller sunt, fordi bensin og avgassene inneholder en del stoffer som er direkte helseskadelige.

Men det finnes drivstoff til slike redskaper, og andre små bensinmotorer, som er langt renere og ikke belaster nærmiljøet.

I tillegg er det bedre for motoren og tåler mye lengre lagringstid.

Alkylatbensin

Alkylatbensin er ikke vanlig bensin som er renset for skadelige stoffer, men er framstilt på en annen måte.

Wikipedia beskriver det slik: "Kjemisk reaktive molekyler kan reagere med en alkylkjede. Reaksjonen kalles alkylering. Et eksempel er alkylering av reaktive olefiner (alkener) med parafiner (alkaner). Da fås teknisk alkylatbensin, en ren og ikke-giftig bensinsort."

Alkyleringsprosessen skjer på oljeraffinerier ved at overskuddsgassen fra råoljedestillasjonen og krakkingsanlegget (som deler opp lange hydrokarbonkjeder til korte) slås sammen, og resultatet blir alkylat.

Produktet Alkylatbensin er imidlertid ikke helt det samme, det er et blandingsprodukt.

Hvor får du tak i det?

Det finnes både vanlig blyfribensin og miljøbensin (Bioetanol E85) på stasjonspumpene, men skal du ha alkylatbensin må du som regel over på små kanner som du finner i hylla inne på bensinstasjonen. Ikke alle bensinstasjoner fører slike produkter, men Statoil har det i sortimentet.

Du får også kjøpt alkylatbensin i varehus som Jula og Bauhaus og på Felleskjøpet.

Produktet finnes både med og uten oljeinnblandning, for henholdsvis 2-takt og 4-taktmotorer.

Alkylatbensin finnes både for 2-takt og 4-taktsmotorer. Foto: Produsenten Vis mer


Les også: Hvor lenge kan du oppbevare bensin og diesel?

I bruk

Det første du legger merke til når du fyller alkylatbensin på tanken er at det ikke lukter på langt nær så mye og ubehagelig som vanlig bensin.

Det neste du legger merke til er at avgassene heller ikke stinker og du får ikke vondt i hodet eller annet ubehag av å puste inn eksos.

Men alkylatbensin har enda et par fordeler. Den ene er at den tåler lagring i flere år uten å forringes, i motsetning til vanlig bensin som bare tåler noen få måneders lagring.

Dette gjelder både på kanne og i tanken. Dermed er det unødvendig å tømme tanken etter sesongen for både snøfreser og gressklipper. Hvis innholdet ikke har dunstet bort i mellomtiden er det fullt brukbart ved neste sesongstart.

Den andre fordelen er at alkylatbensin ikke legger igjen sot og avleiringer i motor eller tank/forgasser. Tennpluggene fungerer utmerket år etter år og motorene starter på første draget uten annet vedlikehold enn å børste selve maskinen rein og tørke av det grøvste.

Vi har konsekvent brukt alkylatbensin for 4-takt både på gressklipper og snøfreser de siste fem årene og har ikke måttet utføre noe som helst vedlikehold av motorene. Alt er rent og fint og går som ei klokke.

Les også: Tid for snøfreser

Ingen negative sider?

Det er to negatve sider med alkylatbensin. Den ene er at den er omtrent dobbelt så dyr som vanlig bensin når man kjøper den i små kvanta. Men med det lave bensinforbruket som gressklipper og snøfreser representerer regner vi ikke dette som noe problem.

Det andre er at det ikke er like lett å få tak i som vanlig bensin og du må gjerne undersøke litt hvis du ikke bor i nærheten av de utsalgsstedene vi har nevnt over.

Men våre erfaringer med dette drivstoffet er totalt sett bare positivt.

(Og bare så det er nevnt: CO2-utslippet er det samme som som med vanlig bensin.)