Denne boligannonsen fra boa gikk sin seiersgang i sosiale medier et par uker tilbake. Foto: Finn.no
Denne boligannonsen fra boa gikk sin seiersgang i sosiale medier et par uker tilbake. Foto: Finn.noVis mer

50.000 så denne boligannonsen

Vinner kvantitet over kvalitet?

Vi har skrevet mye om ekstremstyling av boliger. Tomme malingslokk, rosemassakrer, flyvende bananer og sko i kjøleskapet. Det er morsomt å se på, og ikke minst inspirerende.

Spesielle boligannonser får også ekstrem oppmerksomhet. Denne uken har en liten fotonovelle av en boligannonse for en treroms på Tøyen i Oslo gått som en farsott på sosiale medier. Det gjør også underverker for eksponeringen: I løpet av de ni dagene annonsen har ligget ute, har den blitt sett nesten 50.000 ganger. Og solgt.

Trodde du det var dyrt? Så mye koster ekstremstylingen

Ekstrem styling - ekstrem oppmerksomhet

Lene Kallum i Finn.no. Foto: FINN Vis mer


50.000 er ikke bare litt mer - men ekstremt mye bedre eksponering enn den gjengse boligannonse får. Gjennomsnittlig antall sidevisninger for boligannonser på Finn.no er 3.604 sidevisninger og 30 dager liggetid på landsbasis, 4.313 sidevisninger og 18 dager liggetid i Oslo. Det er imidlertid noen boliger som får langt mer oppmerksomhet enn andre.

– Vi har sett noen eksempler på at spesielt stylete boliger får mye oppmerksomhet, som oppussingsobjektet på Lambertseter, sier Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i Finn.no til DinSide.

Ifølge Kallum får annonser som er litt annerledes, kreativt utformet eller spesielle bilder, godt med sidevisninger. Dette ser de også godt på torget, der terskelen nok ikke er fullt så høy for å leke litt og skille seg ut; for eksempel når de selger "drittbiler" eller "gir bort eksens sofa".

– Terskelen er nok litt høyere i boligannonser enn for eksempel på torget. Mange safer kanskje litt, men det er mange muligheter å skille seg ut. For eksempel om man skriver en god tekst.

Kallum forteller at andre kriterier for å få stor eksponering for boligannonser er dersom boligen er spesielt dyr eller eksklusiv - eller når en kjendis selger boligen sin. Dette er imidlertid ikke noe en kan gjøre noe med.

– Vil man bruke språket som et virkemiddel, kan det hende at det er smart. Men man bør også høre hva megler sier. De er ute i markedet, og har kanskje en annen oppfatning om å skille seg ut på den fronten, avslutter Kallum.

Stort i Sverige: Sjekk det nye meglertrikset

Kvalitet, ikke kvantitet

Maren Synnevåg i Eie Eiendom. Foto: Eie Eiendomsmegling Vis mer


Ifølge Maren Synnevåg, kommunikasjonssjef i Eie Eiendomsmegling er det ikke bare elegant boligstyling som får et objekt til å bli en klikkvinner, altså bli sett av mange, på Finn.

– Tabloide overskrifter kan trigge flere klikk, men vi bruker ikke det. Trenden der boligannonsene var spekket med for mange flåsete superlativer er over. Det er vi glade for, fordi i Eie Eiendomsmegling har vi alltid vært presise i forhold til hvilket objekt vi selger, og har laget en felles mal for alle meglerne, uten for mange superlativer, sier Synnevåg til DinSide.

– Kreative salgstekster som skiller seg ut i mengden skaper kanskje flere klikk, men til syvende og sist handler det om å nå ut til den aktuelle kjøpegruppen.

I stedet satser de på å være så informative som mulig, slik at det er mest mulig samsvar mellom annonsen og objektet slik det fremstår på visning - og etter overtakelse. I tillegg jobber de for å få informasjon ut til flest mulig potensielle interessenter, blant annen gjennom lokal direktemarkedsføring og annonsering i lokalaviser. I stedet for å satse bredt, jobber de mer direkte, målrettet.

Det vil imidlertid ikke si at ikke deres annonser aldri blir kvikkvinnere.

– Dersom boligen er spesiell eller arkitekturen ekstraordinær kan det generere flere klikk og interessenter. Dyre og eksklusive eiendommer som skaper drømmer hos folk klikker alltid bra. En stund var det populært med bilder av enkeltdetaljer i annonsen. Nå legges det mer vekt på varme og gode interiørbilder, utsiktsbilder og bilder av beliggenhetens særskilte kvaliteter, avslutter Synnevåg.

Les også: – Det er bedre å vise ekte vare

Kvalitet og kvantitet

Tommy Friestad i boa eiendomsmegling har jobbet lenge med å få annonser til å skille seg ut. Her med en 3Dannonse for en bolig i Slalåmveien, med tilhørende 3D-slalåmbriller. Dette prosjektet ga dem tittelen Årets Gullmegler. Foto: boa Vis mer


Ifølge Tommy Friestad, megler for den aktuelle leiligheten og markedssjef i Boa eiendomsmegling har de samme mål som Eie, å treffe akkurat de interessentene som er interessert i de aktuelle prospektene, men de velger en litt annen måte:

– Vi vil også ha kvalitet, vi forsøker å nå de få som vil elske boligen, i stedet for å få alle til å like den. Vi tror på det samme - men vi snevrer inn konseptet. Vi er ikke redd for at annonsen da blir litt annerledes, eller at noen ikke liker den, sier Friestad til DinSide.

Det at annonsene får mange klikk og bred eksponering ser han på som en bonus. Men det er ikke det som er poenget: De vil treffe målgruppen, de som vil forelske seg i akkurat det objektet.

– Vi lever av å selge bolig, og skal nå kjøperne, ikke titterne. Min jobb er å skaffe en høy pris

Selv om boligannonsene skiller seg ut, med kreativ styling, og bildetekster som forteller en historie, er han opptatt av at informasjonen skal være ærlig og korrekt, slik at interessenter kjenner seg igjen på visning. – Det er ærlige annonser som ikke prøver å dekke over noe, men heller fremheve. Det er topp stemning på visning, og det er den arenaen den handler om. Det er der man gjør salget. Da kan man ikke overselge på forhånd og skuffe noen når de kommer, sier Friestad og presiserer: – Det er viktig at annonsen er ærlig og at det svarer til forventningene.

Ærlighet er en dyd: Hvor kreativ kan man være?

Tilfeldighetene spiller inn

Friestad peker også på at det kan være tilfeldigheter som spiller inn, også i boligmarkedet. – Vi kan ha en visning, og det kommer tyve mennesker innom, men vi får ikke inn bud. Så har vi ny visningsrunde, og får tyve nye på visning, og boligen blir solgt. Hvorfor kom ikke de første gang?

Det er her den brede eksponeringen kommer inn. Jo flere som ser boligen, jo større sjanse er det at noen liker den. Eller at noen ser den, og tenker på bekjente.

– Ekstra eksponering hadde nok ingen sagt nei til om de hadde fått den. Vi holder det smalt og snevert for å nå primærmålgruppen. Kjøperne. Vi bare gjør det på en annen måte enn mange andre meglere, avslutter Friestad.

Boligen ble forøvrig solgt 360.000 over takst. Dette er ikke uvanlig i området, vi kjenner til flere tilsvarende leiligheter som er solgt tilsvarende over takst uten ekstremstyling, men det har også gått boliger under takst de siste par ukene.