FEIL PLATER: Ifølge takstmannen satt snekkeren opp feil plater på feil måte, og snekkeren må derfor betale for seg.  Foto: Frode Larsen/ifi.no og Byggma
FEIL PLATER: Ifølge takstmannen satt snekkeren opp feil plater på feil måte, og snekkeren må derfor betale for seg. Foto: Frode Larsen/ifi.no og Byggma Vis mer

20.000 kroner i erstatning etter håndverksblemme

Takstmann kan sørge for at snekkeren ikke slipper unna.

12.000 kroner skulle en kvinne fra Trondheim betale snekkeren for oppussing av soverommet hennes.

Arbeidet gikk ikke helt etter planen, for å si det forsiktig, og endte med at kvinnen fikk 19.812 kroner i erstatning etter å ha tatt saken til Forbrukertvistutvalget.

Badet kunne rase sammen og gi støt – slapp unna regninger for 164.850 kroner

Inngikk "hysj-avtale"

Avtalen ble inngått i april, og snekkeren skulle tette en døråpning, sette opp veggplater, sparkle og pusse en mur.

TAUSHET: Snekkeren ønsket at kvinnen ikke sa noe om problemene på Finn.no. På snekkerens Finn-side er det både negative og positive tilbakemeldinger per dags dato. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Snekkeren møtte opp som avtalt og gjorde tilsynelatende det han skulle. Men trondheimskvinnen var ikke fornøyd med skjøtene, noe snekkeren forstod, og han lovet å ordne opp ved et nytt besøk.

Problemet var bare at det aldri ble noe nytt besøk, da snekkeren ikke hadde tid. Han ba kvinnen ringe en annen snekker, noe hun gjorde. Den nye snekkeren ordnet opp, og tok 2.214 kroner for å rette opp i den første snekkerens feil. Penger kvinnen naturlig nok ikke var interessert i å betale av egen lomme.

– Om du ikke omtaler meg negativt på Finn.no, skal jeg gi deg 1.500 kroner tilbake, foreslo den opprinnelige snekkeren, og kvinnen godtok tilbudet.

Men pengene dukket aldri opp. Og det skulle vise seg at problemene bare så vidt hadde startet.

Sprakk opp


For mens kvinnen fortsatt ventet på pengene fra snekkeren, sprakk alle plateskjøtene opp. Ett år etter at snekkeren hadde vært på besøk krevde hun pengene tilbake, noe snekkeren nektet. Han mente nemlig det var kvinnens egen jobbing med platene i ettertid som hadde ført til sprekkene. Han mente dessuten at han hadde advart mot at løsningen kvinnen ønsket ikke nødvendigvis var den beste løsningen på problemet.

Kvinnen var sikker i sin sak, og fikk derfor en takstmann til å se på soverommet. "Arbeidet bærer preg av dårlig håndverk og trefiberplatene brukt til platekledning er ikke egnet til formålet" skrev takstmannen i sin rapport. Han antok videre at utbedring av manglene kom til å koste den nette sum av 26.000 kroner.

Saken gikk videre til Forbrukerrådet, men snekkeren nektet å gi seg. Dermed havnet krangelen i Forbrukertvistutvalget (FTU), som nå har tatt over for håndverkerklagenemnda.

Så lang tid tar det å kjøre en sak gjennom Forbrukertvistutvalget

BALANSE: En kunde kan ikke gjøre akkurat som han vil, men det er snekkeren som vet best, og har ansvaret når alt kommer til alt. Foto: All Over Press Vis mer


Viktig rapport

FTU gir kvinnen medhold blant annet på grunn av dette:

  • Håndverkertjenesteloven sier at snekkeren skal utføre arbeidet fagmessig, men samtidig at en mangel ikke skal dekkes om det er kundens egen feil. Men FTU mener at de oppsprukne platene kun er snekkerens feil, da takstmannens rapport hevder det.
  • At snekkeren skal ha advart kvinnen mot løsningen, spiller liten rolle for FTU. Dette har ikke snekkeren noen dokumentasjon på, og de mener dessuten at det er snekkeren "som er nærmest til å bære risikoen for dette". Med andre ord: Snekkeren skal ikke gjøre noe han ikke tror vil fungere.
Kvinnen krevde egentlig en erstatning på 35.437 kroner, men får 19.812 kroner. Blant annet ville kvinnen ha dekket flytting av møbler i forbindelse med utbedringen, noe FTU ikke synes hun bør få. Hun får også noe mindre enn hva takstmannen mente en utbedring ville koste, fordi FTU mener takstmannens forslag til utbedring hadde gjort soverommet i bedre stand enn det var før snekkeren kom på banen.

Hvordan denne saken hadde endt uten takstmannens rapport er vanskelig å si, men det er enkelt å si at den var til stor hjelp for trondheimskvinnen. For medholdet fra FTU ble gitt "i lys av den fremlagte rapporten", som det står i vedtaket.

Knirker gulvet ditt? Da kan du få erstatning!