VAFFELFEBER? Salget av vaffeljern opplever god vekst her til lands. Foto: Kristin Sørdal
VAFFELFEBER? Salget av vaffeljern opplever god vekst her til lands. Foto: Kristin SørdalVis mer

Elektronikk-salget i 2016

161.000 av oss kjøpte vaffeljern i fjor

Vaffeljernet og kaffetrakteren tilbake for fullt.

Noen ting i livet endrer seg aldri. Mens kjøkkentrender som blendere, smoothiemaskiner, juicere og kapselkaffe kommer og går, holder gamle kjenninger som vaffeljern og kaffetraktere stand.

Og i fjor økte til og med salget av dem, viser elektronikkbransjens oversikt over de mest solgte produktene i 2016.

Kaffetrakter og vaffeljern

I fjor kjøpte for eksempel 161.000 av oss et helt tradisjonelle vaffeljern, mens 181.000 investerte i en god, gammeldags kaffetrakter.

For vaffeljernets vedkommende snakker vi om en oppgang på 8,6 prosent fra 2015.

For noen år siden skulle alle ha kapselmaskin fra Nespresso eller Dolce Gusto. I fjor kjøpte bare 99.000 kaffeelskere kapselmaskin, mot 134.000 i 2015.

Også juicer- og blendertrenden er på hell, ser det ut til. Mens 271.000 brukte pengene sine på blender 2015 fant bare 168.000 ut av de skulle ha en slik i fjor.

- Det ser ut til at folk nå har fylt opp skapene sine med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner. Samtidig ser vi at salget av mer tradisjonelle produkter som kaffetraktere og vaffeljern øker igjen, sier administrerende direktør Jan Røsholm i stiftelsen Elekronikkbransjen.

Dyrere jern - billigere trakter

Den gode økonomien i Norge har ført til at mange velger på øverste eller nest øverste hylle når de skal kjøpe elektriske produkter til hjemmet.

Om det er dette eller økte vaffeljernpriser som slår inn, vet vi jo ikke.

Vi skal heller ikke trekke bastante slutninger når det gjelder kaffetraktere.

Men kan det tenkes at folk flest nå bare vil ha noe som koker kaffe, og ikke lenger legger like stor vekt på fancy utseende, riktig merke og fordyrende funksjoner som automatisk vannskylling, tidsur og temperaturregulering?

Skjegg-trenden

Det ser ut til at vi opplever en slags tilbake til de gode gamle dagene-bølge også når det gjelder fjesene til den ene halvparten av oss.

SKJEGG: Barbermaskinen erstattes av skjeggtrimmeren. Foto: WAYHOME studio/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Her kan verken Elektronikkbransjen eller Statistisk sentralbyrå kan hjelpe oss med tall, men ved selvsyn mener vi å kunne slå fast at antallet unge menn med skjegg må ha økt dramatisk de siste åra.

Det har også salget av skjeggtrimmere.

Mens det i 2011 bare ble solgt 57.000 slike her i landet, ble det i fjor solgt 81.000. Dette mens salget av barbermaskiner har gått jevnt og trutt nedover, fra 134.000 i 2011 til 120.000 i fjor.

LES OGSÅ:
Hva har du på vaffelen?
Slik lager du sunne vafler
Lesernes beste vaffel-tips