Elbil på langtur kan bety trafikktrøbbel. Derfor tar vi forhåndsregler. Foto: Stein Inge Stølen
Elbil på langtur kan bety trafikktrøbbel. Derfor tar vi forhåndsregler. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Utfordring: 1000 kilometer i Nissan Leaf!

Vi i Autofil liker en utfordring. Når Marcussen slenger nøkkelen på pulten til Stølen og sier "kjør hjem til vestlandet med denne", så gjør han det.

Ja, vi vet det. Elbil er ikke det mest sexy en kan farte rundt i. I alle fall ikke historisk sett. Men likevel har flere i Autofil-redaksjonen fått øynene opp for det som kan kalles den første ordentlige elektriske personbilen, Nissan Leaf.

For å finne ut om dette faktisk er noe tess, har vi bestemt oss for å gjøre en litt annerledes biltest. Det som framstår som en helt vanlig tur for biler flest, kan nemlig virke som et uoverkommelig hinder for de fleste elbiler. Vi snakker så klart om langturen.

Hva er en langtur?
Det er et godt spørsmål. På stående fot må vi vel si at definisjonen er rimelig uklar, men det bør være en viss distanse involvert. Tresifrede antall kilometer er vel bortimot obligatorisk. Turen bør og være såpass lang at en i alle fall må ha en matpause, kanskje to.

Vi bestemte oss for at Nissan Leaf skulle få bryne seg på en slik langtur. Den skal krysse Norge på tvers på det tykkeste - fra Oslo i øst til Nordfjord-kysten i vest. Ferden skal være over 1000 kilometer lang, tur-retur. Og den skal foretas over et kortere tidsperspektiv...

Det er redaksjonens vestlending, Stein Inge Stølen, som får oppgaven. Han er lovet bort på 17. mai-feiring og konfirmasjon i Nordfjord og har fått ett stykk himmelblå Nissan Leaf til disposisjon. Og bare for å gjøre turen litt mer interessant: Han skal ha med seg kjærestens bunad som MÅ være på Sandane før 17. mai! Det er bare cirka 500 kilometer unna Oslo.

Rekkevidden på Leaf, spør du? Rundt 150 kilometer, pluss minus...

DAG 1

10:00
"Etter en kort tur innom Birger N. Haug i Bærum, satte jeg retning mot Gol. Der finnes det nemlig en hurtigladingsstasjon, som gir Leafen 80% batterikapasitet på bare en halv time. Genialt! Det som ikke er fullt så genialt, er avstanden mellom Bærum og Gol - den er nemlig 175 kilometer. I kontinuerlig oppoverbakke... Ser kanskje ut som jeg må finne et støpsel på veien gitt."

Både bil og sjåfør trenger energi. Stølen kan for øvrig bekrefte at det faktisk smaker batterisyre. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

13:00
"Jeg kunne kanskje ha greid meg opp til Gol, men nervene mine orket ikke gamblingen. Et kort stopp på Flå der Thon Hotel Bjørneparken lot meg låne et støpsel. Etter en times lading hadde jeg fått ytterligere fire mil på rekkevidden, noe som gir meg en trygg margin til å krabbe opp bakkene til Gol."

Gol Auto er en bilbutikk av den gode, gamle sorten. Datsunen i forgrunnen var den tredje bilen butikken noensinne solgte. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

16:30
"Takket være hurtigladeren hos Gol Auto var batteriet oppe på 80% etter bare en halv time. Det var verre med sjåføren, som ble hengende igjen etter kjeften. Autofile folk har alltid tid til litt bilprat, spesielt når bilbutikken har to nydelige klassiske Datsuner stående!"

18:30
"Skitt, skitt, skitt! Jeg har kjørt feil... er det mulig?? Riktignok bare halvannen mil, men når rekkevidden og avstanden til destinasjonen er omtrent identisk trenger jeg hver meter... Nå har jeg karret meg opp på Hemsedalsfjellet. På computeren står det at jeg har 28 kilometer rekkevidde igjen. Det er over 80 kilometer til overnattingsstedet hjemme hos fattern i Årdal... nå er jeg sannelig ikke sikker på om dette går!"

Kommer Stølen fram med æren (og sivilstatusen) i behold før 17. mai? Følg med...