Rustsjokk på nye biler

Det er lurt å holde gamle biler unna nedsaltede veier. Men visste du at selv helt nye biler er sterkt utsatt for rustangrep?

– Jeg vil faktisk gå så langt som å si at nye biler er dårligere forberedt mot rust enn noen gang. Det kommer av at de er svakere beskyttet mot korrosjon fra fabrikken, men også det tøffe miljøet de blir utsatt for her i Norden, sier teknisk konsulent for Norsk Antirustforening, Magne Berntsen.
– Stålkvaliteten kan være dårligere, galvaniseringen flasser men så vet vi også at saltet er sterkere. I motsetning til tidligere benyttes det i dag salt som holder seg fuktig helt ned til minus 20 grader, forteller rusteksperten.
Han kan vise til flere eksempler hvor nybileiere har fått seg en overraskelse kun etter få år. Og enda flere sjokktilfeller finnes hos de som har kjøpt en nyere bruktbil. Selv om bilen går gjennom NAF-test og kjøp anbefales, har det vist seg at de har fått en gjennomrustet bil. Men noen bedringer er på vei. Ifølge Berntsen er det nemlig flere bilimportører som faktisk går tilbake til ordningen hvor bilene understellsbehandles i Norge før de går til kunde.

Hvorfor er det slik?
Bladet Vi bilägare i Sverige peker på flere faktorer som gjør at noen kommer bedre ut enn andre. BMW får skryt for sin 520d som er testet. Den får skryt for rustbeskyttelsen og så framheves det at panser, forskjermer, dører og deler av understellet er i aluminium. Skjøtene er godt forseglet og det er også sprøytet på beskyttelse under plastskjoldet som er plassert under deler av bilens underside. Alle tetningslister er også godt tilpasset.

Chevrolet HHR og Matiz er ikke aktuelle for Norges del, men om Peugeot 4007 kommer følgende fram: Dette er i hovedsak samme bil som Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander. Rustbeskyttelsen omtales som undermåls. Bortsett fra noe beskyttelse i motorrom, bak- og sidedører savnes godkjent behandling. Under bilen finnes det en rekke åpne skjøter, blant annet utsatt for vannsprut fra forhjulene.

Fjærbenenes øvre innfestning er sannsynlig rustfelle siden tykke lag av fuktig smuss kan samles der. Over bakhjulene ligger innerskjermene, som oftest er fuktig filt, direkte mot karosseriplaten. Drivstofftanken er i stål, noe de fleste andre produsenter har gått bort fra nettopp på grunn av rustproblematikk.

Rust på 2004-modell Mazda 6 Vis mer

Dette er en Mazda6 fra 2004. Den er kjørt 94 000 km og bildet er tatt 30.11.2011. Bileier hadde kjøpt den på Vestlandet. Alle servicer var fulgt og en NAF-test anbefalte kjøp, dog med merknad om noe overflaterust. Da bilen skulle rustbeskyttes viser det seg at rustskadene er massive. Bilen må karosseriutbedres for over 30 000 kroner. Saken mellom kjøper og selger gikk til konfliktrådet.

Rust på Mercedes E-klasse 2005-mod Vis mer

Denne Mercedes E-klasse-eieren fikk seg en grundig overraskelse. Hans 2005-modell viser seg å ha store rustskader i hjulhuset og kanalene.

Rust Volkswagen Passat, 2008-mod Vis mer

Heller ikke Norges-favoritten VW Passat er skånet mot rust. Her ser du en 2008-modell hvor det er begynt å flasse og rusten er på vei. Det kan være lurt å se på baksiden av innerskjermer og plastdeksler samt i dørfalser.

Rust Audi A6 2005-mod Vis mer

Audi A6 er tross sin gode rustgaranti heller ikke fri for rustproblemer. Rådet for rusteksperter er å sjekke under plastdekslene nederst på dørene. Bilen på bildene er en 2005-modell.

BEST OG DÅRLIGST PÅ RUST

I det svenske bladet Vi bilägere er det gjennomført en undersøkelse på rustbeskyttelsen av nyere biler. I samarbeid med Rustskyddmetoder AB har de undersøkt et utall biler for å finne ut hvilke som er best og dårligst forberedt mot ekte nordiske vinterforhold.

Karakter 5 er utmerket, 4 er bra, 3 er godkjent, 2 er underkjent og 1 er dårlig.

Best rustbeskyttelse på biler fra 2005–2011 er disse:

Karakter 5 av 5 mulige

Audi A6 (2011)
Renault Clio kombi (2011)
BMW 530d (2010)
Renault Mégane Tourer (2010)
Renault Grand Modus (2009)
Renault Mégane (2009)
Renault Grand Scenic (2007)
Volkswagen Jetta (2006)
Volvo V70 Bi-Fuel (2006)
Opel Vectra kombi (2005)
Volvo V70 (2005)
Volvo S60 (2005)

I motsatt ende finner vi en rekke biler som kommer svært dårlig ut og kun får karakter 1 av 5 mulige:

Chevrolet HHR (2009)
Chevrolet Matiz (2008)
Peugeot 4007 (2008)
Citroën C-Crosser (2007)
Alfa Romeo 159 (2006)
Chevrolet Matiz (2005)
Peugeot 1007 (2005)

Andre oppsiktsvekkende resultater er blant andre disse:
Alfa Romeo Giulietta (2011) Karakter 2 av 5
Citroën DS3 (2010) Karakter 2 av 5
Honda CR-V (2010) Karakter 2 av 5
Mazda 6 (2011) Karakter 2 av 5
Mitsubishi ASX (2011) Karakter 2 av 5
Nissan Juke (2011) Karakter 2 av 5
Peugeot 508 SW (2011) Karakter 2 av 5
Toyota Prius (2009) Karakter 2 av 5

Disse importørene foretar ekstra rustbeskyttelse:

Hyundai: Alle biler
Isuzu: Alle biler
Kia: En del forhandlere utfører dette på flesteparten av modellene.
Mazda: Alle biler
Mercedes-Benz: Alle personbiler importert via BOS får en enkel behandling i Bremerhaven
Mitsubishi: Fra 2012 alle biler unntatt L 200 og I-Miev
Nissan: Alle biler
Peugeot: Kun på Expert
SsangYong: Alle biler
Suzuki: Alle biler
VW: Kun på Amarok
Utover dette finnes det flere forhandlere som rustbeskytter bilene på eget initiativ.

Dette skal du se opp for!
Her er rustekspertens råd for hva du skal sjekke ved kjøp av bruktbil:

• Undersøk hjulbuer. Mye skitt kan ligge og tære og det ruster på innsiden.
• Få gjerne bilen på bukk og gå over hele understellet og alle opphengsdetaljer.
• Sjekk sidekanaler nøye.
• Gå over alle dører, panser og bakluke og sjekk spesielt kittingen ved falser. Flasser kittingen, er det rust under.
• Sørg for å få sett under alle plastdeksler.

PS: Fra 1 april 2010 behandles norske Mazdaer i Drammen før levering til forhandler. Dette er en utvidet behandling med Tectyl som innbefatter understell, hulrom, dører, bakluke og panser.