Nissan Leaf er en overraskende god bil å kjøre. Men når du utfordrer en elbils kjørelengde, blir en hver tur nervepirrende...
Nissan Leaf er en overraskende god bil å kjøre. Men når du utfordrer en elbils kjørelengde, blir en hver tur nervepirrende...Vis mer

1200 km i Nissan Leaf: Del 2

Etter å ha kommet trygt forbi Gol, begynner problemene å tårne seg opp. Temperaturforskjeller og bratte kneiker har tappet batteriene... kommer Stølen frem til Vestlandet, eller må han kaste inn håndkleet?

Etter å ha kjørt feil i forrige episode, må Stølen liste seg oppover bakkene mot Hemsedalsfjellet. Bilen skal settes skikkelig på prøve, for kneika stopper ikke før 1100 meter over havet. Og på Hemsedalsfjellet finnes ikke et støpsel så langt øyet kan se...

Det eneste håpet er bilens regenereringssystem. Hver gang bilen triller fritt, sendes den overflødige energien fra drivhjulene tilbake til batteripakken. I lange nedoverbakker vil det bety at batteriene i praksis kan lades opp, og rekkevidden vil øke. Men er det nok til å komme helt til Sogn? Midt oppå Hemsedalsfjellet forteller computeren at bilen har under 30 kilometer rekkevidde. Det er fortsatt 80 kilometer til målet...

Se del 3 her!